Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kommet opp i informasjonsteknologi 2 til eksamen. Vi har nettopp fått utdelt forbredelseshefte med tema "Språk- og kulturreiser". Noen her som er i samme situasjon som meg? Hvilke oppgaver tror dere kommer? Eksamensdagen er så snart som i morgen, men jeg tenkte å lage denne tråden for at folk skal ha muligheten til å dele tanker og idéer om eksamen.

 

Dette står i forberedelsesheftet:

 

//

En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben. 

 

På eksamen kan du blant annet bli bedt om å utvikle applikasjoner som skal brukes i organiseringen av språk- og kulturreiser, utvikle forskjellige tester og lage multimedieprodukter for reiseklubben. Disse skal enkelt kunne tilpasses nettsidene til avisen. 

 

Under eksamen vil du få utdelt bilder, tekst, lyd og videomateriale som skal brukes i utviklingen av applikasjonene. Bildene er lagt ved i jpg-format, lyd i mp3-format, video i mp3-format og tekstdokumenter i rtf-format. Du må selv sørge for å ha programvare som kan konvertere filene til format du kan bruke i dine løsninger og din programvare. Filene er pakket og lagt ved i en zip-fil. 

 

Du må ha ørepropper/høretelefoner til eksamen. 

//

 

Takk for svar! 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har kommet opp i informasjonsteknologi 2 til eksamen. Vi har nettopp fått utdelt forbredelseshefte med tema "Språk- og kulturreiser". Noen her som er i samme situasjon som meg? Hvilke oppgaver tror dere kommer? Eksamensdagen er så snart som i morgen, men jeg tenkte å lage denne tråden for at folk skal ha muligheten til å dele tanker og idéer om eksamen.

 

Dette står i forberedelsesheftet:

 

//

En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben. 

 

På eksamen kan du blant annet bli bedt om å utvikle applikasjoner som skal brukes i organiseringen av språk- og kulturreiser, utvikle forskjellige tester og lage multimedieprodukter for reiseklubben. Disse skal enkelt kunne tilpasses nettsidene til avisen. 

 

Under eksamen vil du få utdelt bilder, tekst, lyd og videomateriale som skal brukes i utviklingen av applikasjonene. Bildene er lagt ved i jpg-format, lyd i mp3-format, video i mp3-format og tekstdokumenter i rtf-format. Du må selv sørge for å ha programvare som kan konvertere filene til format du kan bruke i dine løsninger og din programvare. Filene er pakket og lagt ved i en zip-fil. 

 

Du må ha ørepropper/høretelefoner til eksamen. 

//

 

Takk for svar! 

haha kom opp også. fikk gode tips fra læreren. Det lureste er å finne oppgaver man har gjort tidligere som kommer til å likne eksamen. f.eks bestille reiser. normalt er eksamen 4 oppgaver. Tror den første oppgaven blir å lage "Animasjon" (interaktive applikasjoner), da kan det være lurt å ha klar tidligere animasjonsoppgaver man har gjort, 2 av oppgavene tror jeg kommer til å være "main" oppgaver, som er store, f.eks lage reiseplan, array, if-tester - her må man vise mye programmering og 1 av oppgavene kommer kanskje til å være dokumentasjon/plannlegging.

du kan søke på nettet netsider som handler om språk og kulturresier og se om bestilling (hvordan de har lagt) osv. bare ha fokus på temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave 1 er å lage en enkel animasjon, og involverer sikkert blant annet lyd- og bildebehandling.

Oppgave 2 er enkel programmering, for eksempel enkel bruk av if/else.

Oppgave 3 er mer avansert programmering, antagelig bruk av arrays.

Oppgave 4 er dokumentering. 

 

Slik er det hvert år og IT eksamen er ikke kjent for å komme med noen overraskelser.

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp. 

 

Noe læreren min utpekte er at du ikke skal lage programmer for en eksisterende nettside. 

 

"En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

Det er noe å ha i bakhodet når man tenker på hvordan oppgaver vi kan få i morgen. 

Endret av StryGor
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp. 

 

Noe læreren min utpekte er at du ikke skal lage programmer for en eksisterende nettside. 

 

"En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

Det er noe å ha i bakhodet når man tenker på hvordan oppgaver vi kan få i morgen. 

 

Men spørsmålet mitt da er hvilket hint er egentlig dette? Tenker på "skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

Lenke til kommentar

 

Jeg kom også opp. 

 

Noe læreren min utpekte er at du ikke skal lage programmer for en eksisterende nettside. 

 

"En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

Det er noe å ha i bakhodet når man tenker på hvordan oppgaver vi kan få i morgen. 

 

Men spørsmålet mitt da er hvilket hint er egentlig dette? Tenker på "skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

"skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben" ---> sikkert reklamere eller si noe positivt om reisen, dette kommer sikkert i animasjonsdelen. f.eks. lage bildeshow/slideshare - med lyd og tekst, fordi det står i arket at vi må ha en program som kan åpne rtf-filer som kan åpnes i word og pp. Jeg synes animasjonen er lettest. "organiseringen av språk og kulturreiser", "utvikle forskjellige tester" og lage "multimedieprodukter"--disse som er vanskelige og kommer til å bli litt krevende.

Lenke til kommentar

 

Jeg kom også opp. 

 

Noe læreren min utpekte er at du ikke skal lage programmer for en eksisterende nettside. 

 

"En regionsavis ønsker å etablere en reiseklubb for abonnentene sine som har språk- og kulturopplevelser som tema. De ønsker derfor å utvikle interaktive applikasjoner til nettsiden sin for å skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

Det er noe å ha i bakhodet når man tenker på hvordan oppgaver vi kan få i morgen. 

 

Men spørsmålet mitt da er hvilket hint er egentlig dette? Tenker på "skape oppmerksomhet rundt og markedsføre reiseklubben."

 

 

Det kan man jo spekulere om. Mener bare at man ikke skal være så skråsikker på at det kommer reisebestilling. Kan for eksempel komme spørreundersøkelser hvor det sjekkes interesse for forskjellige destinasjoner. 

 

Når det gjelder markedsføring, så er det lurt at alle programmene har samme utforming som er relevant til temaet. Ikke rosa bakgrunn med en overdreven font :p

Lenke til kommentar

 

Med test, kan det da innebære en quiz?

 

Av alle eksamensprøvene vi har hatt, har det aldri dukket opp at vi skal lage en quiz... Helt ærlig, har jeg ingen anelse om hvordan dette skal bli gjort i det programmet vi bruker. 

 

 

Gikk gjennom et eksamenssett hvor jeg mener den ene oppgaven var en quiz.

Lenke til kommentar

 

Med test, kan det da innebære en quiz?

 

Av alle eksamensprøvene vi har hatt, har det aldri dukket opp at vi skal lage en quiz... Helt ærlig, har jeg ingen anelse om hvordan dette skal bli gjort i det programmet vi bruker. 

 

 

Var quiz i Høst 2013, samt en i vår 2012 tror jeg, som gikk på politikk.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tanker om hva som kommer på oppgave 3? Jeg antar det blir at man skal lage en applikasjon som kan registrere reiser som man vil delta på, eller noe lignende. 

 

Man får nok en tabell som man skal skrive inn i et array og så skal brukeren videre kunne velge mellom steder/priser og få et resultat. Kanskje du får to grunnpriser som representerer to reisesteder, så kan brukeren velge attraksjoner på turen ... Vanskelig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...