Gå til innhold

Nekter å ta imot dykkerutstyr uten kvittering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kommet over en sak som virker i mine øyne som svindel fra en seriøs aktør. 

Dette gjelder da kjæresten min som leiet dykkerutstyr av en dykkerbutikk. Utstyret kunne leies i opptil 8 måneder for 7900, overstiger det må man kjøpet utstyret for 25 000. Men det er her da mulig å levere tilbake utstyret innen 4 måneder for å så betale 4800 for leasen. 

 

Kjæresten min bestemmer seg da for å levere tilbake utstyret, men aktøren nekter å ta imot utstyret etter 3 måneder grunnet manglende kvittering. Vi er fast bestemt på at vi ikke har mottatt noe kvittering, og har leitet i over 2 uker for å finne den, rett og slett snudd huset på hodet. Kvitteringen er skrevet for hånd, så det fins ikke spor av den i deres kassesystem og de har heller ikke tatt en kopi av et så viktig dokument. 

 

Idag nekter fremdeles aktøren å ta imot utstyret, og vil ikke svare på noe kommunikasjon. Det virker som om de venter til leasegrensen er nådd, slik at hun blir fakturert for hele utstyret på 25 000. Jeg kan ikke se hvordan dette kan være lovlig, og er forberedt til å ta saken videre. Er det noen som har lignende erfaring eller noe tips her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har butikken ingen beviser på at dere har leid dykkerutstyret?

I så fall; grattis med nytt og meget billig dykkerutstyr.

 

Jeg tror det kan bli veldig vanskelig for butikken å fakturere for noe de ikke har peiling på når ble utleid.

Det er jo butikken som har bevisbyrden i slike saker. 

 

Setter man det litt på spissen kan dere jo hevde at dere aldri har leid utstyret, dersom butikken ikke har noen form for bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hør om butikken har kvittering, har de det kan de jo bare se på den. Har de ikke det har de ikke noe bevis på når/om du har leid. Begge deler kommer du jo godt ut av ;)

 

Ta gjerne kontakt med forbrukerrådet også, så har de i det minste en sak på at du har prøvd å levere utstyret og at de nekter å ta imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har butikken ingen beviser på at dere har leid dykkerutstyret?

I så fall; grattis med nytt og meget billig dykkerutstyr.

 

Jeg tror det kan bli veldig vanskelig for butikken å fakturere for noe de ikke har peiling på når ble utleid.

Det er jo butikken som har bevisbyrden i slike saker. 

 

Setter man det litt på spissen kan dere jo hevde at dere aldri har leid utstyret, dersom butikken ikke har noen form for bevis.

De er sammarbeidspartner med Santander Bank, som hun lånte 25 000 som et salgs depositum som skal til dykkerbutikken. Men det er da Santander som har betalt ut 25 000 til aktøren, også skal aktøren betale tilbake til Santander når utstyret blir tilbakelevert, noe som de nekter å ta imot. Så det er skrevet under en kontrakt med banken, som kun venter på 25 000 fra dykkertbutikken. Kommer det ikke fra dykkerbutikken, så begynner renter å løpe og damen må ut med 25 000 + renter. 

Lenke til kommentar

Hør om butikken har kvittering, har de det kan de jo bare se på den. Har de ikke det har de ikke noe bevis på når/om du har leid. Begge deler kommer du jo godt ut av ;)

 

Ta gjerne kontakt med forbrukerrådet også, så har de i det minste en sak på at du har prøvd å levere utstyret og at de nekter å ta imot.

De har bevis gjennom en kontrakt med Santander Bank, men de nekter å godta kontrakt/kontoutskrift som kvitteringsdokument. Tar nok kontakt med forbrukerrådet om jeg ikke får til noe over helgen selv, derfor er det greit med andres tips og syn her :)

Lenke til kommentar

Om dere betalte noe på forhånd vil en kontoutskrift fungere som kvittering. :)

 

Jeg tror du bommet litt med den linken der? :p

 

Poenget med kvittering er kun å sannynliggjøre at et kjøp er gjort i den bestemte butikken. Kontoutskrift er godt nok som sannsynliggjøring, og viser også dato da handelen fant sted.

 

Sakset fra forbrukerrådet:

Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet. Når du reklamerer på en vare, hender det at selger er i tvil om varen er solgt i butikken. Det kan også være tvil om tidspunktet for salget. For å fjerne slik tvil, er det greit å kunne legge fram kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet. Annen dokumentasjon kan være for eksempel garantibevis eller kontoutskrift. Det er kjøper som må sannsynliggjøre at kjøpet fant sted som påstått, men det er ikke noe formelt krav om skriftlig dokumentasjon.
Lenke til kommentar

Å ta kontakt med Santander for å høre med de kan jo også være en idè.

De virker ekstremt vrange, tror ikke du kommer noen vei med de uten lappen så forbrukerrådet er nok den eneste løsningen.

 

Husk å få mest mulig skriftlig fra de.

Som en tredjepart velger de å holde seg nøytrale, de vil kun ha penger inn. Men takk for svar!

Lenke til kommentar

Som en tredjepart velger de å holde seg nøytrale, de vil kun ha penger inn. Men takk for svar!

Antagelig gjør de det ja, men tenkte det kunne være verdt å informere om problemet i det minste, men som sagt, forbrukerrådet er veien å gå.

Erfaringsmessig skader det ikke å involvere alle parter i tull som dette, men Santander har jo interesser i at du ikke leverer så de er jo ikke nødvendigvis upartiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...