Gå til innhold

Er det en reklamasjons sak?


Anbefalte innlegg

I september 2013 ble det kjøpt en nød starter med kompressor. Den gang kostet denne 600 kroner..

Plutselig slutter den å virke, men kan beveges med litt kjappe bevegelserr i luften, så virket den, der div lys tennes. I dag ca 1 uke etter første oppdagelse, er den helt død.

 

Bilvarehuset mente på at de gir 2 års garanti. Siden denne var passert 2 år og 6 mnd hadde jeg ikke  en god sak mente betjeningen. Hva med reklamasjon? Nei det hadde ikke de å kunne tilby, "dessuten er garanti det samme som reklamasjon", hevdet betjeningen. Uansett hvor godt jeg prøvde med å forklare forskjellen mellom garanti og en reklamasjon var dette nyttes løst. Jeg ble tvert av avvist. Ho tok neste kunde.

 

Selv mener jeg at  dette produkt er laget for å kunne vare i 5 år og jeg har en reklamasjons sak.

Hva mener dere her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er spørsmålet.Hva regulerer en gjenstands varighet i år? Ta for eks. mobiltelefoner. De er erklært til å ha en varighet i 5 år. Det finnes mobiltelefoner uten binding til 475 kroner. Da er det med andre ord ikke prisen som er avgjørende. 

Hva regulerer?

Høyesterett sa at en mobiltelefon skal vare mellom 3 og 4 år. I praksis er 3,5 år blitt brukt. 

Lenke til kommentar

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27
jeg vil si at dette produktet du har kjøpt burde vare i lenger enn 2 år (derfor er det 5 år reklamasjon), men det er min mening.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Ta kontakt med forbrukerrådet og spørr dem om dette er en vare som burde vare i lenger enn to år.

http://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Endret av Brattus
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om den er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Jeg vil mene at den er det, og at de garanterer for to år er etter min mening et tegn på det (de sier i praksis at de lover at den skal vare MINST to år). 

 

 

At betjeningen ikke forstår lovverket er ikke noe nytt, krev å snakke med sjefen deres.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva det er for noe, men ettersom jeg hører ordet "nød" går jeg ut ifra at dette er noe man skal bruke når det kniper, altså bør den ha en viss kvalitet for å ikke være i ustand i slike situasjoner. Dermed går jeg ut i fra at den er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år. Du har altså reklamasjonsrett.

 

Generelt kan man ikke forvente at batterier skal ha full funksjon etter 2 år, så hvis det er batteriet som er problemet så ville jeg gitt meg.

Lenke til kommentar

I lovens forstand er reklamasjonstiden enten 2 eller 5 år. Det finnes ikke noe sånn ca varighet, 2 eller 5 år. Husker jeg rett endte HR sitt svar på 5 år (med disens). HR sitt standpunkt ble regnet som historisk!

Reklamasjonstiden på mobiler er 5 år, men man kan likevel ikke forvente at de varer mer enn 4 år ettersom høyesterett anslår levetiden til en mobil mellom 3 og 4 år.

 

Link

 

Med andre ord kan man fortsatt reklamere på en mobiltelefon som er 4,5 år gammel, men sannsynligheten for å få den reparert/byttet kostnadsfritt er betydelig mindre.

 

På samme måte har en banan to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke forvente at den holder seg fin og fersk i mer enn et par uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva det er for noe, men ettersom jeg hører ordet "nød" går jeg ut ifra at dette er noe man skal bruke når det kniper, altså bør den ha en viss kvalitet for å ikke være i ustand i slike situasjoner. Dermed går jeg ut i fra at den er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år. Du har altså reklamasjonsrett.

 

Generelt kan man ikke forvente at batterier skal ha full funksjon etter 2 år, så hvis det er batteriet som er problemet så ville jeg gitt meg.

Batterier har to års reklamasjonsfrist (man må likevel forvente at batteriets kapasitet synker en del i løpet av disse to årene). Dør batteriet helt etter to år, har man ingen reklamasjonsrett.

 

Så for eksempel i mobiltelefoner, er det fortsatt kun to års reklamasjonsfrist på batteriet selv om mobiltelefonen har lengre reklamasjonsfrist så lenge batteriet kan byttes. På mobiltelefoner eller gjenstander med batteri som ikke kan byttes, kan det være at det godtas lengre reklamasjonsfrist på problemer relatert til batteriet.

Lenke til kommentar

 

Jeg aner ikke hva det er for noe, men ettersom jeg hører ordet "nød" går jeg ut ifra at dette er noe man skal bruke når det kniper, altså bør den ha en viss kvalitet for å ikke være i ustand i slike situasjoner. Dermed går jeg ut i fra at den er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år. Du har altså reklamasjonsrett.

 

Generelt kan man ikke forvente at batterier skal ha full funksjon etter 2 år, så hvis det er batteriet som er problemet så ville jeg gitt meg.

Batterier har to års reklamasjonsfrist (man må likevel forvente at batteriets kapasitet synker en del i løpet av disse to årene). Dør batteriet helt etter to år, har man ingen reklamasjonsrett.

 

Så for eksempel i mobiltelefoner, er det fortsatt kun to års reklamasjonsfrist på batteriet selv om mobiltelefonen har lengre reklamasjonsfrist så lenge batteriet kan byttes. På mobiltelefoner eller gjenstander med batteri som ikke kan byttes, kan det være at det godtas lengre reklamasjonsfrist på problemer relatert til batteriet.

 

Nei. Batteriet er en del av produktet(telefonen) og følger reklamasjonsfristen for dette.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva det er for noe, men ettersom jeg hører ordet "nød" går jeg ut ifra at dette er noe man skal bruke når det kniper, altså bør den ha en viss kvalitet for å ikke være i ustand i slike situasjoner. Dermed går jeg ut i fra at den er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år. Du har altså reklamasjonsrett.

 

Generelt kan man ikke forvente at batterier skal ha full funksjon etter 2 år, så hvis det er batteriet som er problemet så ville jeg gitt meg.

 

Problemet er ikke batteriet. Det er snarere at produktet har en såkalt vakkel feil, altså en feil som e forbundet med dårlig kontakt, feil i bryter (av/på), dårlige loddinger/koblinger. Jeg utaler meg som utannet svakstrømsteknikker, 3 årig fagskole nivå.  

Lenke til kommentar

 

I lovens forstand er reklamasjonstiden enten 2 eller 5 år. Det finnes ikke noe sånn ca varighet, 2 eller 5 år. Husker jeg rett endte HR sitt svar på 5 år (med disens). HR sitt standpunkt ble regnet som historisk!

Reklamasjonstiden på mobiler er 5 år, men man kan likevel ikke forvente at de varer mer enn 4 år ettersom høyesterett anslår levetiden til en mobil mellom 3 og 4 år.

 

Link

 

Med andre ord kan man fortsatt reklamere på en mobiltelefon som er 4,5 år gammel, men sannsynligheten for å få den reparert/byttet kostnadsfritt er betydelig mindre.

 

På samme måte har en banan to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke forvente at den holder seg fin og fersk i mer enn et par uker.

 

 

Matvarer er ikke forbundet med forbruks rett, altså kjøps -og forbrukerloven.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg aner ikke hva det er for noe, men ettersom jeg hører ordet "nød" går jeg ut ifra at dette er noe man skal bruke når det kniper, altså bør den ha en viss kvalitet for å ikke være i ustand i slike situasjoner. Dermed går jeg ut i fra at den er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år. Du har altså reklamasjonsrett.

 

Generelt kan man ikke forvente at batterier skal ha full funksjon etter 2 år, så hvis det er batteriet som er problemet så ville jeg gitt meg.

Batterier har to års reklamasjonsfrist (man må likevel forvente at batteriets kapasitet synker en del i løpet av disse to årene). Dør batteriet helt etter to år, har man ingen reklamasjonsrett.

 

Så for eksempel i mobiltelefoner, er det fortsatt kun to års reklamasjonsfrist på batteriet selv om mobiltelefonen har lengre reklamasjonsfrist så lenge batteriet kan byttes. På mobiltelefoner eller gjenstander med batteri som ikke kan byttes, kan det være at det godtas lengre reklamasjonsfrist på problemer relatert til batteriet.

 

Nei. Batteriet er en del av produktet(telefonen) og følger reklamasjonsfristen for dette.

 

 

Vi må skille mellom  vitale slite deler og annet i konstruksjon. Slitedeler regnes som: batterier, lamper (ikke LED-lamper), motorer, bevegelige deler slik som bryter  bl.a. Slitedeler gies det ikke annet enn garanti vilkåt for. 

Lenke til kommentar

 

 

Vi må skille mellom  vitale slite deler og annet i konstruksjon. Slitedeler regnes som: batterier, lamper (ikke LED-lamper), motorer, bevegelige deler slik som bryter  bl.a. Slitedeler gies det ikke annet enn garanti vilkåt for. 

 

 

Dette er jo tøys. En motor er en slitedel, men dekkes likevel av reklamasjonsretten. I for eksempel en vaskemaskin har motoren(i likhet med alle andre komponenter, inkludert brytere) fem års reklamsjonsrett.

 

Batterier er ett av få unntak med redusert reklamasjonsrett. Et LED-lys på for eksempel en mobiltelefon er ikke en slitedel!!

Lenke til kommentar

Henvisning?

 

post-14502-0-83505700-1461826828_thumb.png

 

Det står ikke noe sted i forbrukerkjøpsloven noe om at det er forskjellige reklamasjonsfrister på de individuelle delene i ett produkt man kjøper. Det er derfor god grunn til å forstå det slik at når man kjøper en _ting_(som en mobiltelefon) så gjelder samme reklamasjonsfrist for alt som hører til.

Lenke til kommentar

 

 

I lovens forstand er reklamasjonstiden enten 2 eller 5 år. Det finnes ikke noe sånn ca varighet, 2 eller 5 år. Husker jeg rett endte HR sitt svar på 5 år (med disens). HR sitt standpunkt ble regnet som historisk!

Reklamasjonstiden på mobiler er 5 år, men man kan likevel ikke forvente at de varer mer enn 4 år ettersom høyesterett anslår levetiden til en mobil mellom 3 og 4 år.

 

Link

 

Med andre ord kan man fortsatt reklamere på en mobiltelefon som er 4,5 år gammel, men sannsynligheten for å få den reparert/byttet kostnadsfritt er betydelig mindre.

 

På samme måte har en banan to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke forvente at den holder seg fin og fersk i mer enn et par uker.

 

 

Matvarer er ikke forbundet med forbruks rett, altså kjøps -og forbrukerloven.

 

Jo, det er de. Forbrukerkjøpsloven gjelder også kjøp av matvarer når kjøper er en privatperson og selger opptrer i næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

 

I lovens forstand er reklamasjonstiden enten 2 eller 5 år. Det finnes ikke noe sånn ca varighet, 2 eller 5 år. Husker jeg rett endte HR sitt svar på 5 år (med disens). HR sitt standpunkt ble regnet som historisk!

Reklamasjonstiden på mobiler er 5 år, men man kan likevel ikke forvente at de varer mer enn 4 år ettersom høyesterett anslår levetiden til en mobil mellom 3 og 4 år.

 

Link

 

Med andre ord kan man fortsatt reklamere på en mobiltelefon som er 4,5 år gammel, men sannsynligheten for å få den reparert/byttet kostnadsfritt er betydelig mindre.

 

På samme måte har en banan to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke forvente at den holder seg fin og fersk i mer enn et par uker.

 

 

Du må sjekke linken din, den peker på et internt mappeinnhold i din pc, du må i stedet for sette inn en URL link :)

 

Dersom, du leser her (dette er en URL link), så skulle man formodentlig tro at du blir overbevist at det er fem års reklamasjonsrett for mobiltelefoner, sågar sofaer. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...