Gå til innhold

Lurt av fraktselskap - hvordan ordne opp?


Anbefalte innlegg

En bekjent av meg kjøpte et deksel til mobil på ebay. Pris ca 15 dollar + ca 10 dollar i frakt. Totalt 200 kr.

 

Hun fortollet ikke sendingen selv siden den er under grensen på 350kr. Vareverdi står utenpå pakken.

 

Hun fikk en faktura fra usps eller ups på over 300kr, mesteparten gebyrer for fortolling.

 

 

Dette er åpenbart feil, men vedkommende betalte fakturaen og kastet den etterpå.

 

 

Hvordan får hun igjen pengene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPS/DHL etc. har kopi av fakturaen (som kan fåes av kunden), samt at de har betalingen i regnskapet sitt. Man kan forklare pent om hva saken gjelder til kundeservice og ta denne derfra. Det er likevel et interessant spørsmål om fraktselskapene driver med tollbehandling på ALLE pakker og dermed tar seg betalt for jobben... Åpenbart urettferdig men ... langt i fra første gang byråkratiet vinner over vettet.

Lenke til kommentar

Disse private fraktselskapene skal jo gå med overskudd, så de benytter alle anledninger til å flå kundene. Hvis jeg har anledning til det, så velger jeg en leverandør som bruker US Postal Service e.l. Hvis pakken er godt merket vil Posten sørge for at den havner i min postkasse uten noe om og men; eller jeg får en hentelapp hvis den er for stor.

 

Ulempen er at det kan ta litt lenger tid, men man slipper i hvert fall å betale flere hundre kroner for at en ekspeditør skal titte på pakken.

 

Hvis man har endt opp med å betale toll eller moms på noe som ikke overskred 350-kroners grensen, så kan man få disse pengene refundert fra norske myndigheter mot fremlegging av dokumentasjon. Men pengene man har betalt i gebyr kan man vel bare glemme å få tilbake fra fraktselskapene.

Lenke til kommentar

Fraktselskapet var USPS, men de har overlevert pakken til UPS som har hatt pakken i Norge.

 

 

Her har tydeligvis UPS gjort en feil, og kunde har ikke kunnet verge seg mot feilen til UPS.

Dersom UPS har lov å drive på med dette betyr det at samtlige mottakere av hvilke som helst pakker kan bli ilagt flere hundre kroner i gebyrer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...