Gå til innhold

[Windows 8.x] Hvordan hoppe over inntasting av produktnøkkel, samt velge versjon (aka ei.cfg-trikset)


Anbefalte innlegg

Bakgrunn / Info

 

 

Hvis man har en Windows 7 setup DVD eller ISO som man overfører til en minnepenn, kan man slette filen ei.cfg fra mappen sources for å velge versjon under installeringen. Dette fordi DVD/ISO inneholder alle versjonene, det er nemlig produktnøkkelen som bestemmer hvilken versjon som installeres. (Link til tråd)

 

Jeg er usikker på om Windows 8 setup DVD inneholder både Core og Pro, men det finnes ISO med begge versjonene. Som med Windows 7 bestemmes hvilken versjon som installeres av produktnøkkelen. Men Windows 8 ISO inneholder IKKE ei.cfg. Og det kuriøse(!) er at i motsetning til Windows 7 må denne filen legges i mappen sources for å kunne velge versjon under installasjonen. Som bonus får man muligheten til å hoppe over inntastingen av produktnøkkelen. Dette er kjekt hvis man f.eks. tester i VMware eller hvis man har produktnøkkel til Windows 8, men ønsker å re-installere Windows 8.1 direkte (uten å oppdatere). Windows 8.1 setup godkjenner nemlig ikke Windows 8 produktnøkler, men du vil få aktivert med nøkkelen i etterkant(!). Microsoft gjør det ikke lett, derfor finnes slike guider som denne.

 

 

 

Med dette trikset kan du:

  • Installere Windows 8.1 med en Windows 8 produktnøkkel
  • Velge mellom Windows 8 (Core) og Windows 8 Pro under installasjonen (se sammenligning av versjonene)
  • Hoppe over inntasting av produktnøkkelen

 

Jeg har akkurat testet dette med Windows 8.1 Update 1 Engelsk 64-bit ISO. Denne er lastet ned fra MSDN. Man kan se filnavn og SHA1-filhash uten å være innlogget.

 

post-4862-0-41407200-1396726792_thumb.jpg

 

Du trenger:

  • Windows 8 ISO som inneholder både Core og Pro
  • Windows 7 USB/DVD download tool (fungerer også med Windows 8 ISO)
  • En minnepenn (4GB for 32-bit, 8GB for 64-bit - gjelder Windows 8.1 Update 1)

 

Last ned og installer Windows 7 USB/DVD download tool. Start programmet og følg veiveiseren for å overføre setup-filene til minnepennen.

 

OBS: Minnepinnen formateres!

 

Tips: Hvis du får en feilmelding, forsøk å formatere minnepennen i Filutforsker / File Explorer først.

 

Opprett ei.cfg eller last ned filen fra denne posten >> ei.cfg.zip

 

Åpne Notisblokk / Notepad og lim inn følgende linjer:

[Channel]
Retail
[VL]
0

Lagre filen som ei.cfg. OBS: Pass på at filen ikke blir hetende ei.cfg.txt!

 

Kopier så filen til mappen sources på minnepennen.

 

Når du nå installerer Windows 8.x vil du få mulighten til å velge mellom Windows 8 (Core) og Windows 8 Pro, samt hoppe over innstastingen av produktnøkkelen.

 

post-4862-0-60312800-1396728504_thumb.jpg

 

post-4862-0-27483600-1396729787_thumb.jpg

 

Tips: Jeg bruker Plop Boot Manager for å kunne installere Windows fra minnepenn i VMware Player.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp gjort dette selv. Lastet ned Windows 8.1 slik som det er beskrevet her http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-tip-download-windows-81-iso-windows-8-product-key og opprettet en ei.cfg fil. Men i denne skrev jeg følgende:

 

[EditionID]

Professional
[Channel]
Retail
[VL]
1

 

Deretter aktiverte jeg Windows som beskrevet her http://www.nextofwindows.com/how-to-skip-product-key-when-installing-windows-8/ og tastet inn Windows 8.0 pro nøkkelen. Greit å kunne lime inn nøkkelen etter en har installert :)

Lenke til kommentar

Et spørsmål gutter. Litt off topic men jeg tar sjansen.

 

På nyere maskiner som blir levert med Win 8 så står ikke nøkkelen på en klistrelapp under på maskinen lenger slik den gjorde før. Ikke på de jeg har sett ihvertfall.

 

Hvordan finner man nøkkelen for å kunne gjøre en clean install med oem lisensen sin?

 

God påske.

Lenke til kommentar

Fant frem laptopen som har ferdiginstallert W8 for sikkerhetsskyld. Jeg fikk samme nøkkelen frem i keyfinder som jeg gjorde i Belarc (Tungvindt program for dette formålet, men det er det Microsoft anbefaler å bruke i denne situasjonen).

 

Belarc Advisor

 

EDIT: Worst case scenario så er jo nøkkelen lagret i BIOS så hvis du installerer W8 normalt så vil den automatisk hente ut denne.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på 8.1 update 1..

Noen som vet hvordan man slipstreamer denne til et image? :)

Har ikke testet enda, og heller ikke googlet det..

Mulig det er like lett som når jeg la til andre språk, brukte et eller annet program jeg ikke husker navnet på..

Slapp på denne måten å bruke f.eks cmd, dism kommandoer osv..

 

Har kombinert norsk og engelsk språk i iso filene mine, og det hadde vært greit å hatt med ei såpass stor oppdatering også. sparer litt tid ved update.

 

+ kjører også multiboot minnepenn med xp, 7 og 8.1 setups , + div diagnose programmer, og andre kjekke ting :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...