Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedtrapping på alkohol


screenman

Anbefalte innlegg

Er dessverre blitt fysisk avhengig av alkohol og må drikke hver dag for å unngå abstinenser.

Prøvde igår å slutte med alkohol etter å vanligvis ha drukket en halv til 1 flaske Martini(15%) hver dag.

Klarte å holde ut abstinensene til ved 13:00 tiden, og da klarte jeg ikke mer og dro på polet.

1/4 av Martini flaska var nok til å ta knekken på abstinensene, så jeg tenker da å nå gå fra å drikke en halv flaske til 1 flaske om dagen til bare 1/4 flaske om dagen.

 

Noen som vet om abstinensene blir mindre og lettere å komme seg gjennom om jeg begynner nå med å bare drikke 1/4 flaske om dagen for så å slutte om en 1-2 ukers tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis det er lettast å slutte vil variere mykje frå person til person.

Berre sjå på korleis f.eks røykerane slutter. Enkelte slutter cold turkey, blir røykfrie men kan aldri meir so mykje som festrøyke før dei starter på igjen. Andre trapper ned med å røyke mindre eller bruke nikotin tyggis/plaster.

 

Du må berre finne ut kva som er lettast for deg, berre det å trappe ned vil ha ein stor effekt sjølv om du ikkje klarer å gjere deg sjølv heilt rusfri.

 

Eit råd dersom du vil trappe ned er at du rett og slett kjøper ein anna vin neste gong (gjerne ein som er svakare i alkoholstyrke), eller rett og slett blande deg ein dram som du ikkje synest er spesielt god. Det er mykje vanskeligare å slutte å drikke noke som du synest er godt i tillegg.

 

Eit anna råd eg vil gi deg er at du sjenker opp i eit mindre glas enn du bruker til vanlig. Psykologisk sett så vil du då lure deg sjølv til å tru at du har drukket eit heilt glas medan du i realiteten kanskje berre har drukket 3/4 av det du vanligvis sjenker opp.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...