Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. kjøp av bruktbil med heftelse


Scoob911

Anbefalte innlegg

Flere av bilene jeg har sett meg ut har "heftelser" registrert på seg.

Hvordan gjøres dette under kjøp egentlig? Hva er vanlig?

 

Vil jo selvfølgelig ikke kjøpe en bil som er pant for et eller annet lån.

Er det vanlig at eieren fjerner dette før jeg eventuelt kommer og prøvekjører den? Eller kan det fjernes der og da? Mens vi fyller ut papirene? (eller etter jeg har kjøpt bilen??)

 

Og har det noe å si at lånet er større enn hva han selger bilen til?`

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge bilen er oppført med heftelser som pant ol. må du som kjøper stå ansvarlig for dette etter kjøpet. Så dvs. at du må betale evt. banken pengene. Hvis du føler deg skikkelig interessert i den bilen som har heftelse. Ville jeg tatt kontakt med selger angående skriftlig bekreftelse f. bank om at lånet/heftelsen er betalt.

Lenke til kommentar

ganske enkelt svar, IKKE kjøp bil med heftelser, sørg for at disse blir fjernet før du skriver under noe kontrakt på det.

 

det er vanlig at dette fjernes før du kjøper, prøvekjøring er jo bare for å teste den, det er vel det samme hvordan den er da.

 

det er vanlig at det blir fjernet før kontrakten underskrives, selgeren må jo gjerne i banken å betale ut bilen, så det er vanskelig å ta det mens man fyller ut papirene...

Lenke til kommentar

Er snakk om en 100 000 lapper faktisk.

 

Men hvis han skal fjerne dette. Må han da betale tilbake alt sammen? Og hva hvis han ikke har så mye penger tilgjengelig akkurat nå?

 

Da jeg sa "prøvekjøre" så tenkte jeg egentlig at jeg kjøper den etterpå (hvis alt er bra da), så da er det jo fint om panten er borte.

Hvor lang tid tar det å fjerne disse greiene da?

 

Har kontakta han, han skal ta 90 000service i dag og NAF-test i morgen. Så hadde håpet på at dette skulle gå fort og at jeg eventuelt kunne prøvekjøre og kanskje kjøpe til helga.

Lenke til kommentar

Det virker som om det blir mer og mer vanlig å tro at det å kjøpe bil med heftelser er noe problem. Det er virkelig ikke noe problem dersom du bare bruker litt sunn fornuft. Betal ut heftelsene direkte til banken og gi differansen til selger - problemet er løst. Husk også at selv om det står på hjemmesidene til brønnøysund at det er 100.000 i heftelser på bilen kan det i realiteten bare være 1000,- som står igjen. Brønnøysund opplyser på nettet hvilken heftelse det er på bilen dagen pantepapirene ble underskrevet, IKKE hva som er igjen per dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sørg for kjøpekontrakt (google "naf kjøpekontrakt) hvor det står at bilen selges uten heftelser. Da er det selger sitt ansvar å slette heftelsene.

 

Enkel løsning på problemet er som tidligere sagt her:

- Få selger til å oppgi banken som har registert heftelsene og kontakt de for restbeløpet.

- Avtal med selger kjøpesummen.

- Fyll ut kjøpekontrakten

- Betal heftelsen til banken. Banken er ansvarlig for å slette heftelsen

- Resten av kjøpesummen betaler du til selger.

- Bilen er din, uten heftelser.

Lenke til kommentar
Husk også at selv om det står på hjemmesidene til brønnøysund at det er 100.000 i heftelser på bilen kan det i realiteten bare være 1000,- som står igjen. Brønnøysund opplyser på nettet hvilken heftelse det er på bilen dagen pantepapirene ble underskrevet, IKKE hva som er igjen per dags dato.

Åja, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på :)

 

Sørg for kjøpekontrakt (google "naf kjøpekontrakt) hvor det står at bilen selges uten heftelser. Da er det selger sitt ansvar å slette heftelsene.

Vel, ifølge forbrukerrådet så er ikke dette tilfellet. Tror de skrev noe om at kontrakter ikke var godt nok osv.

 

Burde jeg spørre han om hvor mye som er igjen på heftelsen? Håper på å få NAF-resultater tilsendt i kveld.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...