Gå til innhold

Det lønner seg for meg å bli uføretrygdet


Anbefalte innlegg

Etter en tids sykdom er jeg på vei på beina igjen, holder på med utdannelse til fagbrev i kontor. Gjennomsnittslønna i det yrket ligger på 318.000, etter skatt blir inntekten rundt 19.000 i måneden. Hvis jeg ikke klarer det, så blir jeg ung ufør. Da vil inntekten min bli høyere enn hvis jeg hadde klart å komme inn i arbeidslivet. 17.000 i uføretrygd, 1000 kr i helsestønad og 2000 kr i bostøtte, summert blir det 20.000 i måneden hvis jeg blir ung ufør. Det er noe galt med systemet. Det er helt sykt at jeg tjener på å bli ung ufør fremfor å komme inn i arbeidslivet. Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men de 17.000 er vel før skatt, og jo du betaler skatt på uføretrygd. så du vil få utbetalt mindre, med 25 prosent skatt så får du ca 13.100,-

 

helsestønad vet jeg faktisk ikke hva er så kan ikke uttale meg om det.

 

og bostøtte? du har jo ca 209.000,- i året(regnet ut fra det du oppgir som årslønn og tatt 66% prosent av dette), noe som hvis du bor alene ikke er lite nok til å få bostøtte i andre kommuner enn Oslo. (men jeg vet ikke hvor du bor, men antar Oslo...) og kan jo være du er Ung Uføre og... da er du vel under uansett.

 

så går du glipp av muligheten til å jobbe overtid, tjene deg opp i et yrke, det sosiale på en arbeidsplass, avansere i bedriften og dermed kanskje stige 30 - 50 tusen i året i lønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er 17.000 etter skatt er betalt, jeg får litt ekstra. Vet ikke hvorfor, men det var noen tillegg som ble med i beregningen som den NAV-ansatte utførte for meg. Jeg har jobbet i to år, så jeg får litt ekstra i tillegg til vanlig ung ufør som er på 16.000 i måneden etter skatt. Så det er riktig det jeg har skrevet, jeg vil tjene på å bli ung ufør. Jeg synes det er ganske sykt. Enten bør det innføres skattelette for folk med lav inntekt, eller så får det kuttes i uføretrygden. Noe bør gjøres, ellers vil uføretrygdbudsjettet eksplodere i årene som kommer. Tenk på eldrebølgen også. Dette kombinert med innvandring vil jo føre dette budsjettet ut på ville veier.

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

Tatt med lønnstigning over tid? Det er sjeldent at folk tjener det samme etter fem år. Man går som regel oppover. Og generelt sett går lønnsnivået raskere opp enn hva støtten gjør. I tillegg vil du kunne få bonuser, overtid, bedre betalte stillinger, erfaring osv. Lønnsnivå er sjeldent A4.

 

For å ikke snakke om personlig helsemessig og sosial gevinst ved å jobbe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

dine uttalelser stemmer ikke overens med det som oppgis fra blant andre NAV av hva du skal få utbetalt i forhold til det du oppgir som din inntekt.

 

vanlig Ung ufør med minste utbetaling skal ha 2,44 G som per dags dato er 82 122 * 2,44 = 200.377,68 NOK som gir 16.698,14 per måned, som det igjen skal betales skatt av.

 

Ut ifra lønn du har oppgitt 318.000,- og det faktum at du skal ha 66% av dette gir dette 209880,- per år før skatt, som igjen da er 17490,- før skatt per måned

 

så lenge du ikke oppgir hva slags tillegg du har fått så blir det hele rent akademisk.

 

Så nei det du har skrevet er ikke riktig

 

kjenner flere som har noen tusener ekstra utbetalt i måneden fra NAV fordi de skal får kjøregodtgjørelse med bil og de er under tiltak.

 

Hvis de hadde kommer på uførepensjon ville dette falt fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tatt med lønnstigning over tid? Det er sjeldent at folk tjener det samme etter fem år. Man går som regel oppover. Og generelt sett går lønnsnivået raskere opp enn hva støtten gjør. I tillegg vil du kunne få bonuser, overtid, bedre betalte stillinger, erfaring osv. Lønnsnivå er sjeldent A4.

 

For å ikke snakke om personlig helsemessig og sosial gevinst ved å jobbe.

 

Ser den, men i startfasen så er det fremdeles mer lønnsomt for meg å bli uføretrygdet fremfor å jobbe.

Lenke til kommentar

dine uttalelser stemmer ikke overens med det som oppgis fra blant andre NAV av hva du skal få utbetalt i forhold til det du oppgir som din inntekt.

 

vanlig Ung ufør med minste utbetaling skal ha 2,44 G som per dags dato er 82 122 * 2,44 = 200.377,68 NOK som gir 16.698,14 per måned, som det igjen skal betales skatt av.

 

Ut ifra lønn du har oppgitt 318.000,- og det faktum at du skal ha 66% av dette gir dette 209880,- per år før skatt, som igjen da er 17490,- før skatt per måned

 

så lenge du ikke oppgir hva slags tillegg du har fått så blir det hele rent akademisk.

 

Så nei det du har skrevet er ikke riktig

 

kjenner flere som har noen tusener ekstra utbetalt i måneden fra NAV fordi de skal får kjøregodtgjørelse med bil og de er under tiltak.

 

Hvis de hadde kommer på uførepensjon ville dette falt fra.

 

Det er feil, kjenner en som er ung ufør og han får 16.400 utbetalt, etter skatt. Man får særtillegg hvis man blir ung ufør. I tillegg til dette får man bostøtte og diverse stønader. Man regner ikke ut fra tidligere inntekt hvis man blir ung ufør, for man har som regel ikke hatt en inntekt. Har man jobbet i få år så regner man litt ut fra det, men man får også beløpet på 16.400.

Lenke til kommentar

Ser den, men i startfasen så er det fremdeles mer lønnsomt for meg å bli uføretrygdet fremfor å jobbe.

 

Har du tatt med feriepenger i regnestykket ditt?

 

Har bare søkt etter gjennomsnittslønn som kontormedarbeider på google. I offentlig sektor ligger lønnen på 318.000. Det er jo der jeg mest sannsynlig får jobb, hvis jeg får jobb i det hele tatt. Har ingen sjans i privat sektor, om jeg har en sjans i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er feil, kjenner en som er ung ufør og han får 16.400 utbetalt, etter skatt. Man får særtillegg hvis man blir ung ufør. I tillegg til dette får man bostøtte og diverse stønader. Man regner ikke ut fra tidligere inntekt hvis man blir ung ufør, for man har som regel ikke hatt en inntekt. Har man jobbet i få år så regner man litt ut fra det, men man får også beløpet på 16.400.

så en du kjenner får tilsammen utbetalt 16.400, det passer da fint sammen med det jeg sier her nå.

 

Vil gjerne se deg dokumentere påstanden om disse ekstra støttene du får, da så vidt jeg vet det kun er snakk om att minimumsbeløpet går opp fra 2 G til 2,44 G

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å pirke er det vel nærmere 1100 i i måneden.

 

og med den bostøtten du nevner er du fremdeles ikke over minstelønna du nevner i første posten

 

16.400 pluss 1.100 pluss 2.000 i bostøtte er lik 19.500 versus ca. 19.000 i inntekt hvis jeg får meg en jobb, jo, jeg er over minstelønna jeg nevner i den første posten. Får mer penger hvis jeg blir ung ufør enn hvis jeg får meg en jobb.

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

og de 16.400 er før skatt, og du betaler skatt på den. og med 20% skatt får du utbetalt 13.120,- og der du totalt oppe i 16.220,-

 

Tror det er 16.400 etter skatt er trukket.

 

Jeg får 14.000 nå og jeg er på arbeidsavklaringspenger, det ville jo vært merkelig om jeg fikk mindre hvis jeg ble ung ufør. Jeg tror det er 16.400 etter skatt er trukket.

Lenke til kommentar

du går ikke opp om du blir ung ufør, det er samme satsen.

 

Du får mene det, men NAV har regnet ut for meg og kom frem til at jeg ville få 16.400 i uføretrygd pluss bostøtte og stønad. Summert blir det ca. 19.500. Altså mer enn det jeg vil tjene dersom jeg kommer i arbeid. Jeg har ganske sikre kilder på at ung ufør er 16.400 etter skatt er trukket. Hvis jeg tar feil så må jeg få noen spesielle tillegg den NAV-ansatte ikke har fortalt meg om.

Lenke til kommentar

Du får utbetalt ca 14500,- som ung ufør. Det er samme sats som arbeids avklarings penger. Bostøtte blir beregnet i forhold til hvor mye du betaler i leie. En kompis av meg betaler 8500,- i leie (oslo) og for ca 3500,- i måneden.

 

Som ung ufør kan du dog søke om å få ettergitt skatt, hvilket du har krav på i henhold til skattelov om lav inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...