Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Vurderer å opprette en konto i en ny bank, evt. opprette en til i Postbanken?

Har per dags dato det meste hos Skandiabanken og er veldig fornøyd med det, men hvis banken skulle gå konk så dekker de visst kun en viss sum. Derfor vil jeg nå sette noe penger over til en annen bank. (sjansen for at noe slikt skulle skje er jo minimal, men liker å være på den sikre siden)

Har også et postbankkort - Leve ung, heter det vel så fint. Er postbanken greit, eller er det andre som kan tilby meg bedre vilkår? Blir vel snakk om en eller to kontoer der og det hadde vært kjekt med et visakort tilknyttet den (og helst med bilde).

 

På forhånd takk for alle råd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle butikker i Ica-kjeden, e.g. Rimi og ICA-merkene; godtar MC og AmEx. Dog ikke en jeg var i i Bergen. Spar gjør også, og Coop.

 

Merk at når du bruker det kortet du i dag la igjen hjemme, går det som et "bankaxept" kort, ikke som Visa.

 

Ikke helt riktik du, stort sett de fleste rimiene jeg har vært innom hos vil ikke ha hverken mc eller visa. Tror dette beror mer på området du er i enn kjeden, ettersom ICA på Majorstua fint taklet MC.

Lenke til kommentar

OK, alle rimiene i Oslo Vest og Bærum da... Kan ikke si jeg har prøvd det noe annet sted. Alle kassene på den lokale ICAen, hvor jeg ukentlig kjøper inn to kasser Coke Zero med et MC, og ofte gjør generelle matinnkjøp på et annet MC, har store klistrelapper med "We Welcome" og hele kortportefølgen på hver kasse...

 

På min lokale Rimi og kombinerte postkontor, syntes jenten i kassen det var svært gøy med mitt AmEx Platinum... Skulle betale for postboks etc, "business expenses", så det var grunnen til at jeg brukte et ellers lite gunstig USD-kort...

 

Anyways, gikk omtrent slik:

"Oi, er det sånn platinum! Chill azz!"

"Vel..."

"Er chill å ha det ell?"

"Nåja. Kjekt at jeg kan slå kode så du slipper å drive med signatur da!"

"Nei, jeg synes signatur er chill jeg!"

 

i det hele tatt, glad når jeg gikk ut derfra...

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at noen butikker ikke tar kredittkort? Det er litt kjedelig å bero seg på bank axept hele tiden. Finnes det Mastercard med bank axept, på samme måte som visa?

Det er veldig lite utbredt, men noen banker, f.eks. Handelsbanken, utsteder MC med bankaxept, da som et debitkort (altså et kort som er direkte knyttet til en konto).

 

Det å ta MC/Visa/AmEx innebærer større utgifter til gebyrer ved hvert enkelt kjøp enn bare bankaxept. Bankaxept tar noen øre per transaksjon, MC/Visa/AmEx tar prosenter.

Lenke til kommentar

enkelt og greit for at det koster penger, masse penger, for butikken. Dessuten så har de fleste nordmenn bankaxept, som også tilfeldigvis er den rimligste løsningen på markedet.

 

De fleste kredittkort ala typen Visa og Masdtercard blir også utstedt med bankaxept stripen i seg i disse dager. Nettopp pga. den problemstillingen med at ikke alle brukersteder tar disse kortene.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
enkelt og greit for at det koster penger, masse penger, for butikken. Dessuten så har de fleste nordmenn bankaxept, som også tilfeldigvis er den rimligste løsningen på markedet.

 

Forbrukere bør utnytte muligheten til å betale med kredittkort, særlig på litt større kjøp. Hvis forbruker er misfornøyd med produktet og det oppstår en konflikt med butikken, så kan forbruker henvende seg til sitt kredittkortselskap og få pengene tilbake. Så vil kredittkortselskapet ta opp kampen med butikken.

Endret av stue
Lenke til kommentar

Jeg hadde Gebyrfri Gold i mange år, i sommer så ble jeg Platinum kunde. Jeg har høy kreditgrense, men betaler alltid tilbake på forfalls dato neste mnd. Bruker kortet over alt, unntatt på Posten da det vil bli registert som et kontant uttak, skjønner ikke hvorfor Posten ikke kan endre sine rutiner på det området. Bruker kortet i mat butikker (Spar, Kiwi, ICA, Coop osv.), på nettet og når er i utlandet. Jeg hadde også Re:member kortet en kort tid, men dem bruker telefon selgere til å pushe på gjeldsforsikring til kundene sine, så da ble det kortet med øyeblikkelige virkning sagt opp og klipt i 2. Har i tillegg også Cresco Car når fyller på bensin, og for de 2 første mnd. 6% avslag på pumpeprisen (man må bruke kortet på pupmen og ikke bruke kortet inne på bensin stasjonen for da for du ikke rabatten) etter de 2 mnd. så blir rabatten 4 %. Men Kash har 5 % avslag på bensin, men tror på det kortet at man max for 2000 kr rabatt i året.

Skal etterhvert også bytte bank så jeg kun for et vanlig minibank kort til å ta ut kontanter med, trenger ikke VISA på minibank kortet som koster 250 kr i året. Når Gebyrfri Platinum er VISA ;) Penger spart, penger tjent ;)

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at noen butikker ikke tar kredittkort? Det er litt kjedelig å bero seg på bank axept hele tiden. Finnes det Mastercard med bank axept, på samme måte som visa?

Grunnen til at noen butikker ikke tar kreditkort er at det koster butikken 1000 kr extra i mnd. eller noe, og den utgiften vil dem ikke ta.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at noen butikker ikke tar kredittkort? Det er litt kjedelig å bero seg på bank axept hele tiden. Finnes det Mastercard med bank axept, på samme måte som visa?

Grunnen til at noen butikker ikke tar kreditkort er at det koster butikken 1000 kr extra i mnd. eller noe, og den utgiften vil dem ikke ta.

Gebyrer på et par prosent av transasksjonssum er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
KVTL: Eksempel på KREDITT/CHARGE kort som også utstedes med BankAxept-stripe??

 

Coop sitt kredittkort

 

Xtra kapital kredittkort fra GE moneybank.

 

for å nevne noen. (Nei, jeg gidder ikke lete mye på google for å finne kort som også har bankaxept).

 

stue:

 

Det ka nfort bli dyrere å bruke kredittkort. Bankaxept kort har ofte lave eller ingen bruksomkostninger, mens kredittkort kan fort koste noen kroner. Dessuten taper butikkene enormt mye på å la kunden betale med MC/ Visa / AmEx etc.

 

I følge Sandtrø hos komplett så kostet en transaksjon med Visa/MC på 2500 kr den nette sum av 50 kr. EN transasksjon med bankaxept koster rundt 1- 3 kr. pr kjøp.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=212574

Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig? Er jo ikke noe særlig å ha det siden det ikke gir deg de største fordelene akkurat.

 

Selv har jeg et gjennom banken som jeg heller ikke får noe fordeler på, er et trist vanlig postbanken MC. Siden jeg har det i programet mitt som kunde, valgte jeg å ha det. Skal sies at kredittgrensen er liten pga. nettopp at jeg er student. Dessuten brukes det bare til kjøp på internett for det meste.

Lenke til kommentar
stue:

 

Det ka nfort bli dyrere å bruke kredittkort. Bankaxept kort har ofte lave eller ingen bruksomkostninger, mens kredittkort kan fort koste noen kroner. Dessuten taper butikkene enormt mye på å la kunden betale med MC/ Visa / AmEx etc.

 

I følge Sandtrø hos komplett så kostet en transaksjon med Visa/MC på 2500 kr den nette sum av 50 kr. EN transasksjon med bankaxept koster rundt 1- 3 kr. pr kjøp.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=212574

 

Ja, butikkene baker gebyret inn i prisen til oss. Så løsning er enten at butikken ikke aksepterer noensomhelst kredittkort og varene blir litt billigere, eller at de aksepterer kredittkort og baker inn prisen på alle kundene.

 

Butikkene har ikke lov til å kreve mer betalt av en kredittkortkunde enn av en som betaler kontant. Så alle må betale lik pris. Utnytt denne muligheten.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...