Gå til innhold

Altibox/Lyse - fibernett-tråden.


Anbefalte innlegg

Takk takk, det blir helt konge. Men jeg synes jeg leste et sted at bare den nyeste boksen taklet mer enn 60/60...men det er godt mulig jeg surrer. Uansett finner jeg jo ut det snart...

 

 

Ja, hvis den er hvit så er sjansene store for at det er CPL7. Er det CPL5, så er du litt uheldig :tease:

 

CPL5 er jeg ikke heeeelt sikker på hva klarer, men kan merke at den har vært litt ustabil hos kunder når de har fått 60 linje. Så som sagt, du får håpe det er CPL7

 

Det var CPL5 ja...linja skal være oppe og går imorgen...rart de ikke har sendt meg ny sentral :dontgetit:

Får ringe å høre imorgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kjempe gammel sentral (tilkoblet signal bredband, og var med på den første utbyggingen). Hvordan finner man ut hvilken sentral man har og eventuellt begrensninger?

 

Jeg får også 25-30Mb ned/25-40Mb opp når jeg tester mot speedtest og tptest på nettsiden deres, men når jeg laster ned tptest 5.0.2 og kjører en fulstendig test får jeg langt lavere resultat.

 

TCP nedströms : 22.66 Mbit/s

 

TCP uppströms : 18.51 Mbit/s

 

UDP nedströms : 27.70 Mbit/s

 

UDP uppströms : 26.81 Mbit/s

 

Hadde vært interesant å sett andres resultater ved å kjøre en "fulltest" ved tptest 5.0.2 (last den ned og velg "arkiv" og "rapport" og vent lenge...)

 

Hvordan skal jeg forholde meg til mine "lave" resultater?

Lenke til kommentar

Da har jeg testet min 100/100 linje, og jeg får 95 ned og 15 opp...så det er noe som ikke stemmer. Kundeservice sa at CPL5 skulle takle 100 Mbit, så jeg ba dem om å bridge den for meg, noe de gjorde. Men det ble ikke bra...så jeg får ringe igjen til mandag. Testet både tptest, speedtest.net og altibox speedometeret, identisk resultat.

 

Jeg puttet kabelen i "PC" porten...det er riktig det, så lenge jeg får ip? Testet ikke de andre portene...blir vel ikke noe bedre upload på noen av de?

 

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar

Da har jeg testet min 100/100 linje, og jeg får 95 ned og 15 opp...så det er noe som ikke stemmer. Kundeservice sa at CPL5 skulle takle 100 Mbit, så jeg ba dem om å bridge den for meg, noe de gjorde. Men det ble ikke bra...så jeg får ringe igjen til mandag. Testet både tptest, speedtest.net og altibox speedometeret, identisk resultat.

 

Jeg puttet kabelen i "PC" porten...det er riktig det, så lenge jeg får ip? Testet ikke de andre portene...blir vel ikke noe bedre upload på noen av de?

 

 

MVH

 

Tommy

 

Trur 100/100 blir litt for mye for CPL 5 ja. Synes det er litt merkelig, da den ikke er så veldig gammel.

 

De andre er vel tv-porter? trur ikke du får noe ut av de i det hele tatt

Lenke til kommentar

Har nå en CPL4 og får dermed ikke oppgraderingen av hastigheten (har 60/60 etter oppgraderingen, men får bare ca. 40/40 pga. hjemmesentralen).

Så jeg har to valg om jeg ønsker å få den nye hastigheten.

 

Betale 1500 for CPL7

Sette den i bridge og gå til innkjøp av en annen router.

 

Men hva er best?

Nå har vi to pc-er kablet og en trådløst. Med nåværende sentral funker alt perfekt uten problemer (utenom at jeg ikke får ny hastighet), så er i tvil om hvilen jeg skal velge.

 

Er det noen klare fordeler eller ulemper med noen av de?

Eller noen klare valg til å velge an av de?

Lenke til kommentar

Modemet må jo forsåvidt takle den hastigheten, men ellers skal det gå fint.

 

Om du bestiller 100/100 via Altibox får du vel strengt tatt ny sentral med mindre den man har fra før er av den nye typen.

 

De nye sentralene er vel får fremtidige tjenester fra Altibox

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Da har det blitt litt ordning på sakene...jeg får denne hastigheten på Altibox speedometeret:

 

Ned 95 Mbit

Opp 84 Mbit

Latency 10

 

Dette får jeg ganske konsekvent, uavhengig av maskin eller tidspunkt på døgnet.

Er dette en akseptabel opphastighet? Det mangler jo 16 Mbit, noe som jeg synes er ganske mye. Samtidig ser jeg at andre har 3-4 ms ping mens jeg har 10. Er det rart, eller ok?

 

Er det grunn til å klage på dette? Er det 100Mbit porten i CPL5 sentralen som begrenser hastigheten?

 

MVH

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Da har det blitt litt ordning på sakene...jeg får denne hastigheten på Altibox speedometeret:

 

Ned 95 Mbit

Opp 86 Mbit

Latency 10

 

Dette får jeg ganske konsekvent, uavhengig av maskin eller tidspunkt på døgnet.

Er dette en akseptabel opphastighet? Det mangler jo 16 Mbit, noe som jeg synes er ganske mye. Samtidig ser jag andre har 3-4 ms ping mens jeg har 10. Er det rart, eller ok?

 

Er det grunn til å klage på dette? Er det 100Mbit porten i CPL5 sentralen som begrenser hastigheten?

 

MVH

 

Tommy

 

har du tv? i såfall vil tv-kanalen legge beslag på båndbredde hos deg.

Lenke til kommentar

kan noen forklare hva dvs. å bridge routeren sin til sentralen. jeg tar meg av nettverket i huset. aner bare ikke hvordan altibox sentralen vil fungere. har et vanlig adsl2+ modem fra ventelo atm. lurer på hva det første jeg burde gjøre er etter jg får det nye modemet/sentralen. har en wndr3700, som router. noen tips her?

Lenke til kommentar

Du har nett fra Ventelo og har bestillt fra altibox?

 

Du hat jo allerede en router, så å bridge sentralen er vel ei grei løsning. Har selv en sentral som er bridget, den ble levert slik. Kjenner flere som har sentraler som kom med router. Det var visst en del begrensninger i disse på administrasjon (bla. åpning av porter, men det kan være at de ikke satte seg godt nok inn i dette).

 

Alternativet er å bridge routeren som du har og bruke sentralen til å dele ut addresser.

Lenke til kommentar

Jeg har en kjempe gammel sentral (tilkoblet signal bredband, og var med på den første utbyggingen). Hvordan finner man ut hvilken sentral man har og eventuellt begrensninger?

 

Jeg får også 25-30Mb ned/25-40Mb opp når jeg tester mot speedtest og tptest på nettsiden deres, men når jeg laster ned tptest 5.0.2 og kjører en fulstendig test får jeg langt lavere resultat.

 

TCP nedströms : 22.66 Mbit/s

 

TCP uppströms : 18.51 Mbit/s

 

UDP nedströms : 27.70 Mbit/s

 

UDP uppströms : 26.81 Mbit/s

 

Hadde vært interesant å sett andres resultater ved å kjøre en "fulltest" ved tptest 5.0.2 (last den ned og velg "arkiv" og "rapport" og vent lenge...)

 

Hvordan skal jeg forholde meg til mine "lave" resultater?

 

Her er mine resultater på 100/100 linje:

 

TCP nedströms : 30.13 Mbit/s

 

TCP uppströms : 25.32 Mbit/s

 

UDP nedströms : 31.11 Mbit/s

 

UDP uppströms : 31.11 Mbit/s

 

Skjønner ærlig talt ikke noe av denne testen, jeg får 95/84 på bredbandskollen og altibox speedometeret...

Noen som kan forklare?

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar

Dette var veldig dårlige resultater. Kjører du direkte mot modemet, eller gjennom egen router? Hvis dette er resultatene koblet direkte mot modemet ville jeg ha klaget til ISP.

 

Ang. selve testen så er jeg usikker på hvordan den virker og beregner resultatet. Den kjører flere tester på hver protokoll, men om dette er et gjenomsnitt eller det dårligste/beste resultatet vet jeg ikke. Min ISP, Altibox, bruker denne testen for å avgjøre om linja er som den skal. Dersom du ringer og klager på hastigheten vil de be deg om å kjøre denne testen.

Lenke til kommentar

Da har det blitt litt ordning på sakene...jeg får denne hastigheten på Altibox speedometeret:

 

Ned 95 Mbit

Opp 86 Mbit

Latency 10

 

Dette får jeg ganske konsekvent, uavhengig av maskin eller tidspunkt på døgnet.

Er dette en akseptabel opphastighet? Det mangler jo 16 Mbit, noe som jeg synes er ganske mye. Samtidig ser jag andre har 3-4 ms ping mens jeg har 10. Er det rart, eller ok?

 

Er det grunn til å klage på dette? Er det 100Mbit porten i CPL5 sentralen som begrenser hastigheten?

 

MVH

 

Tommy

 

har du tv? i såfall vil tv-kanalen legge beslag på båndbredde hos deg.

Etter hva lyse sier skal ikke tv'en stjele båndbredde fra internettet. har du 100/100 skal du ha min 100/100 linje til internett. Men når du har så sinnsyk linje, og måler den til 94Mb/s ville jeg ikke ha klaga. Har 60/60 sjøl, måler den til 55-58Mb/s.

Om du har 4 tv'er tilkobla sentralen skal du alikevel ha 100/100 linje.

Lenke til kommentar

Etter hva lyse sier skal ikke tv'en stjele båndbredde fra internettet. har du 100/100 skal du ha min 100/100 linje til internett. Men når du har så sinnsyk linje, og måler den til 94Mb/s ville jeg ikke ha klaga. Har 60/60 sjøl, måler den til 55-58Mb/s.

Om du har 4 tv'er tilkobla sentralen skal du alikevel ha 100/100 linje.

 

Nei, nedhastigheten er helt grei den...det var egentlig opphastigheten jeg tenkte på...

Lenke til kommentar

Problemet er at Skagerak ikke vil bytte sentralen min kostnadsfritt til en ny type, som sannsynligvis hadde gitt meg det jeg skal ha da det er gigabit porter i den. Vi vet vel alle at man ikke får fullt 100mbit i et 100mbit nett, ikke sant? De mener det er akseptabelt med 14% "svinn"...mens jeg mener at så lenge jeg ikke får det jeg betaler for så bør Skagerak prøve å fikse det så lenge det ikke er uforholdsmessige kostnader involvert.

 

Men jøss bevares, jeg er kjempefornøyd med linja allikevel jeg, er ikke meningen å klage ;)

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Problemet er at Skagerak ikke vil bytte sentralen min kostnadsfritt til en ny type, som sannsynligvis hadde gitt meg det jeg skal ha da det er gigabit porter i den. Vi vet vel alle at man ikke får fullt 100mbit i et 100mbit nett, ikke sant? De mener det er akseptabelt med 14% "svinn"...mens jeg mener at så lenge jeg ikke får det jeg betaler for så bør Skagerak prøve å fikse det så lenge det ikke er uforholdsmessige kostnader involvert.

 

Men jøss bevares, jeg er kjempefornøyd med linja allikevel jeg, er ikke meningen å klage ;)

 

Altså, jo du kan pushe 100 mbit gjennom en 100 mbit port fra en kvalitets produsent, f.eks. Cisco, jeg presser 992 Mbit gjennom en 1000 mbit dell port, så om det er kvalitet skal det greie det, men kan jo også snakke om en "hjemme" klasse gigabit switch fra 3com, der får jeg 240 mbit i peak og 120 mbit i avr.

Lenke til kommentar

Man må huske på at disse programmene som måler hastighet er ikke alltid like bra når man kommer opp mot 100Mb/sec, og noen av dem er helt elendig til å måle opplastingshastighet.

 

Den letteste man kan gjøre for å teste nedlasting er å logge på ftp.uio.no og hente ned en linux iso. Hvis alt er greit fra din side, så bør du se at linjen din blir max'et ganske bra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...