Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Det var synd. Et så fint innlegg som kun kommer til å bli avfeid som "svada på nett"....

 

?

 

anterialis : hva mener du med "nogo attåt" ?

Med "nogo attåt" mener jeg alt annet som filtreres igjennom nyrene. Ting som Bicarbonat (99.9% reabsorberes), Natrium (99.4% reabsorberes), Klorid (99.1% reabsorberes), Kalium (87.8% reabsorberes). Atså ioner.

 

Forklaring til reabsorbasjon

Mye av blodets innhold som går til nyrene (igjennom nyrearteriene) filtreres ut av blodet og "inn i nyra". Mye av dette filtratet blir tatt opp igjen fra nyra til blodet. Denne prosessen kalles reabsorbasjon. Som du ser av det jeg skrev over (i dette innlegget), vil omtrent alt natrium (et salt) bli tatt opp igjen til blodet, ergo omtrent ingen ting vil bli tapt i urinen.

 

Globalt svar

ALT og absolutt alt er giftig i visse doser. Til og med oksygen er dødelig i for store doser. For kilder kan man lese om ROS (reactive oxygen species). Dette er grunnen til at et hjerteinfarkt kan bli større ETTER at man har åpnet opp en avstengt kransarterie (hjertets blodårer) som skapet infarktet in the first place.

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anterialis: de flotte og forklarende innleggene dine kommer av elgen til å bli avfeid som "svada på nett" siden ingen vet hvem du er og hvorfor du liksom kan dette. Og uansett kunne du bare diktet.

 

Selv leksikon avfeier han.....

et leksikon er fint det , men jeg fant ikke svaret på det jeg var ute etter der .

jeg har heller ikke definert det som svada.

 

Har du helt glemt at man får ikke plass til alt i en leksikon

Lenke til kommentar

Takk for det Jotun =)

 

Den andre elgen: Syns det er bra at du er nysgjerrig og lurer på hvorfor, men i akkurat dette tilfellet mener jeg at det er som jeg (og andre? Har ikke lest alle innlegga) sier. Dette kan forklares teoretisk, og er meget sannsynlig etter å ha gjort obduksjoner på idrettsfolk som har dødd slik som nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det Jotun =)

 

Den andre elgen: Syns det er bra at du er nysgjerrig og lurer på hvorfor, men i akkurat dette tilfellet mener jeg at det er som jeg (og andre? Har ikke lest alle innlegga) sier. Dette kan forklares teoretisk, og er meget sannsynlig etter å ha gjort obduksjoner på idrettsfolk som har dødd slik som nevnt.

 

her er det 3 ting

- lese innlegg ( det har jeg gjort)

( hvis jeg har misset på noen så er det fordi de hat kommet til mens jeg skrev mine innlegg)

 

- forstå hva dere mener

jeg har nok hat behov for en lit bedre forklaring ( ikke det at tidligere forklaringer er dårlige)

 

- få svar på det man lurer på

enten der tror meg eller ikke så er det faktisk her har skrantet litt.

( jeg hadde problemer med å se sammenhengen i den lit enklere forklaringene)

 

Da jeg gikk på skolen så var det lite/enkel biologi

Og lite om blodomløpet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er såppass "bold" at jeg siterer meg selv :

 

Svar på spørsmål: JA

Forklaring

Nyrene er fantastiske organer som sitter bak i øvre del av magen på hver sin side. De har som oppgave å filtrere vekk mange av blodets avfallsstoffer. De kan konsentrere diuresen (tisset) opp mot 1200mOsm/L (konsentrert' date=' mørkegul urin) og ned mot ca 50mOsm/L. Mao: Nyrene kan ikke skille ut kun vann, og noe "attåt" vil alltid følge med. Derfor, drikker du kun vann, vil kroppen til slutt miste dette "nogo attåt", og følgene vil være at du dør

Dette vil kun kunne skje i ekstreme tilfeller, men indrettsuttøvere som svetter mye og drikker mye vann, har faktisk dødd pga. for mye vann (relativt: for lite "nogo attåt")

I denne forbindelse opererer vi med uttrykk som "hypotont, isotont, og hypertont". En væske som er isoton vil inneholde like mye salter (og være like mye ladet) som blodet. Vann er hypotont (hypo=under/mindre) og vil føre til at man "vanner ut" blodet. En hyperton væske "saltvann i havet, ca. 1500mOsm/L) vil gjøre blodet mer salt.

Artifakt(a) på slutten: Visste du at dersom du drikker 1dl saltvann fra havet, må du tisse MER enn 1dl tiss for å fjerne denne desiliteren fra blodet. Derfor, er du tørst og driver rundt i et saltvann etter flere dager uten vann, IKKE drikke saltvannet! Da vil du bli enda mer dehydrert og dø raskere.

Forbehold om skriveleif og små faktavariasjoner. Mao: dette er tatt fra husken.

EDIT: dessuten vil nyrene maksimalt skille ut ca 6L diurese per dag med minste konsentrasjon. Drikker du 7L vann per dag, vil du derfor "legge på deg" 1L / 1KG vann per dag. Dette fordeles mellom de ulike rommene i kroppen (intracellulært, ekstracellulært(bl.a. intravaskulært=blodet), intercellulært (ødemer)). Ved raskt inntak (si 20L på en dag) vil du nok dø av malign hypertensjon (kjipt høyt blodtrykk).

[/quote']

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stilte:er :hvorfor dette kun skje når man drikker mye vann ?

her er svare at det er bare slik. Det blir for enkelt

Da er de snakk om hvorfor cellene svulmer opp

 

Det er ikke dette svaret du har fått fra meg. Fra meg har du fått en forklaring som blir enklere og enklere for hver gang. Jeg synes det er ingen andre enn din egen feil at diskusjonen varte så lenge før du fikk noe has på hva som skjer. Videre er det konsentrasjonen i forhold til andre mineraler og stoffer i kroppen som er avgjørende. Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stilte:er :hvorfor dette kun skje når man drikker mye vann ?

her er svare at det er bare slik. Det blir for enkelt

Da er de snakk om hvorfor cellene svulmer opp

 

Det er ikke dette svaret du har fått fra meg. Fra meg har du fått en forklaring som blir enklere og enklere for hver gang. Jeg synes det er ingen andre enn din egen feil at diskusjonen varte så lenge før du fikk noe has på hva som skjer. Videre er det konsentrasjonen i forhold til andre mineraler og stoffer i kroppen som er avgjørende. Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer.

 

vel , svare du ga meg var et god forsøk , men det gikk ikke inn hos meg .

nå jeg bruker utrykket " det er bare sånn" i forklaringen deres så er det fordi det er et punkt jeg ikke har forstått eller dere regner med at det ikke er nødvendig å ta det med.

 

Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer

 

Er du sikker ?

For da jeg spurte om det samme så ble det avvist som usannheter . Det var ikke slik det fungerte

Lenke til kommentar

nå jeg bruker utrykket " det er bare sånn" i forklaringen deres så er det fordi det er et punkt jeg ikke har forstått1 eller dere regner med at det ikke er nødvendig å ta det med.2

Hadde egentlig ikke noe mer å tilføye her, men så fikk jeg øye på denne kommentaren som jeg har uthevet her.

1. det forklarer egentlig veldig mye i denne diskusjonen, for som vi har sagt gjenntatte ganger, vi har ikke sagt "det er bare sånn" men du har sagt at vi har sagt det.

det du egentlig mente var vel noe lignende: "jeg forstår ikke det som dere skriver"

 

2. enten så har vi vel sagt at dette er grunnleggende og vi går ikke inn på dette, eller så har du tolket det det som blir skrive til dette utsagnet. men det du egentlig skulle skrive var noe slik som: "kan du utdype mer om det du nå ser ut til å ha hoppet over"

Lenke til kommentar

Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer

 

Er du sikker ?

For da jeg spurte om det samme så ble det avvist som usannheter . Det var ikke slik det fungerte

Tull. Dette har vært sagt flere ganger her inne. Du har bare ikke akseptert at det går an å drikke på så kort tid at man dør av det også.

Lenke til kommentar

Det kommer da vitterlig bare an på mengden inn.....

 

Edit: Knut: Du mener selvsagt med samme mengde over tid? Det vil jo da såklart være en annen situasjon. Man trenger mer vann når man drar det ut over tid. Men uten andre ting blir det problemer uansett??

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Dere har sagt at man vil du hvis man drikker mye vann på kort tid.

Det har jeg akseptert ( etter en omfattende forklaring )

 

jeg spurte hvorfor det ikke skjedde hvis man brukte lengre tid på drikke vanne ( uten å ta til seg noe annet)

jeg ble forklart hvorfor. bl.a. så var det lettere for kroppen å ta seg av vannet etter hvert

 

jeg trodde også at det var slik det fungerte helt til cuadro påstod at man kan få samme effekten hvis man bare drikker mye vann over tid.

 

Er dette rett eller galt ?

kan man dø av det denne gangen ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...