Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Første gang på fest, bekymret for å bli fersket av foreldrene.


Anbefalte innlegg

Jeg ville faktisk sagt sånn som det er, at mor og far jeg er 16 år nå. Og som dere vet i den alderen er de fleste ute på fest i helgene. Jeg vet at dere var ute før dere var 18 når dere var unge, og jeg spør dere om jeg kan få lov til å dra ut og vise at jeg kan respektere inntaket av alkohol og jeg skal være hjemme til rett tid. Dere vil heller det enn at jeg skal lyve til dere og snike meg ut.

 

Dette funket for meg og alle mine venner..

Dette har jeg gjort i det siste, selv om det begynte som et uhell til å begynne med.

 

Nå får jeg bare beskjed om å være forsiktig. :)

Du er 17, jeg er 15. Jeg tror nok foreldre reagerer forskjellig pÅ det.. Tror jeg bare drikker meg drita full på juleballet og ser hva som skjer!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det viktigste foresatte og barn må ha er tillit. Hvis foreldrene dine stoler på deg, er det null problem!

hmm... ja kanskje, men tenk visst jeg går på en skikkelig smell og de sier NEI. å neste gang du er ute sent om kvlden så tenker de på det at jeg nevnte det å begynner gjerne å sjekke osv.

Lenke til kommentar
Jeg ville faktisk sagt sånn som det er, at mor og far jeg er 16 år nå. Og som dere vet i den alderen er de fleste ute på fest i helgene. Jeg vet at dere var ute før dere var 18 når dere var unge, og jeg spør dere om jeg kan få lov til å dra ut og vise at jeg kan respektere inntaket av alkohol og jeg skal være hjemme til rett tid. Dere vil heller det enn at jeg skal lyve til dere og snike meg ut.

Dette funket for meg og alle mine venner..

Dette har jeg gjort i det siste, selv om det begynte som et uhell til å begynne med.

Nå får jeg bare beskjed om å være forsiktig. :)

Du er 17, jeg er 15. Jeg tror nok foreldre reagerer forskjellig pÅ det.. Tror jeg bare drikker meg drita full på juleballet og ser hva som skjer!!!

Haha, lykke til, mann. ;)
Lenke til kommentar

Var litt skeptisk i begynnelsen jeg også. Første gang jeg dro på fest (14år) så fikk jeg en kamerat til og kjøpe øl til meg. Så etterpå dro jeg hjem,og de lukta så klart øl av meg,så de skjønnte at jeg hadde drekki så klart. Neste gang jeg skulle ut på fest så skulle jeg til og gå ut døra så roper fattern "vent a,skal du ikke ha noe og kose deg med kvelden" Så gidde han meg 6 fredriskad pilsnær :D Hadde forøvrig bestilt masse øl av en kamerat også.

 

Men nå er det jo voldsomt forkjell fra foreldre da.

 

Som en kamerat av meg,han skulle drekke for første gang i år. Han er 16 altså. Første gangen han drakk da blei han godt beruset. Han kom hjem da ganske full og fy faen,han fikk høre! Han har ganske strenge foreldre. Etter det da fikk han ikke gå ut i helgene etter klokka 6 i 2mnd.

 

Bare begynne sagte og forsiktig i begynnelsen,så ser du hvordan de reagerer etterhvert.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hold deg unna sprit, det var det jeg kjørte på med første gangen. Jeg spydde i 2 timer etterpå.

 

Jeg og, det var en ganske forferdelig opplevelse.

Forsåvidt en veldig flau en og.

 

Godt å høre, jeg ble kjørt hjem av morra til kameraten min kl 8 om morgen. Var litt kleint å møte hu etterpå får å si det sånn :p

Lenke til kommentar

Eller bare høre om du kunne fått til den ordningen jeg hadde med moren min da jeg var under 18 og skulle på fest...

Den innebar bare at jeg kom inn til henne og sa "hei" da jeg kom hjem. Hun fikk da sett at jeg ikke lå død i en grøft og at jeg var oppegående, mens jeg kunne gjøre hva jeg ville på fest! :thumbup:

Lenke til kommentar

En fin regel å forholde seg til når man er førstegangsdrikkere, oddsen for at du blir bra mye fullere enn først planlagt, er overhengende. Det sammen gjelder oddsen for å spy. Problematikken er om du har noen på festen som du stoler på. Første gang jeg drakk, hadde jeg mitt eldre søskenbarn med. Hun fikk selvfølgelig full panikk for at hun hadde sjenket meg, men det hele ordnet seg når jeg møtte porselenstoget. Neste dag fikk jeg et klapp på skulderen av faderen hvor han sa at han var stolt av meg. De fleste foreldre viser også full forståelse for dette med alkohol. Så man trenger ikke være redd, bare prøv å sanke forståelse hvis foreldrene skulle være i det kjipe hjørne.

 

Tips til dårlig mage dagen derpå: Jeg drikker meieriprodukter før jeg legger meg. Pass på at det du drikker ikke er gått ut på dato, min rekord er 1 måned over uten å legge merke til det :p

Lenke til kommentar
Hold deg unna sprit, det var det jeg kjørte på med første gangen. Jeg spydde i 2 timer etterpå.

 

Jeg og, det var en ganske forferdelig opplevelse.

Forsåvidt en veldig flau en og.

 

Godt å høre, jeg ble kjørt hjem av morra til kameraten min kl 8 om morgen. Var litt kleint å møte hu etterpå får å si det sånn :p

 

Jeg ble henta av foreldra mine inne på festen, klokka 4.

Var veldig kleint og møte noen som helst dagen etterpå.

Etter denne episoden klarte jeg visstnok ikke og drikke brennvin på en god god stund.

Lenke til kommentar
Flere nevner dehydrering som eneste grunn til fyllesyke. En annen viktig faktor er rett og slett alkoholabstinenser. Det er derfor en pils morgenen etter hjelper.

 

Og skrittet nærmere til å bli alkoholiker ;)

Drikk masse vann under festen, sov hos en kompis og gå på en smel som alle andre gjorde når vi var 16 ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pass på å alltid ha en som er fullere/verre enn deg. Alltid den verste man husker

Ikke sovne først, det er den personen som blir kødda med

Holde seg til øl/cider til man er rundt 18 er en god tommelregel. Det er mye mindre farlig, også har du som oftest mer kontroll.

Drikk din egen drikke, sitte å sluke i seg kompisen sin drink er å be om å bli drita.

 

Sannsynligheten for at du blir oppdaget er egentlig mye større enn du aner. Foreldre vet ungdommen drikker (de gjorde det nok selv), de kjenner deg inn og ut og de mistenker det hver eneste gang du går inn ytterdøra på kvelden i helgene. Men at de lager en big deal ut av at du har drukket litt er ikke så stor. Foreldrene mine skjønte det, men sa aldri noe. Så lenge du ikke vet om du får lov eller ei drikker du litt mer med måte.

 

Slå ut håret og ha det gøy! Ikke ta sorgene på forskudd, det ordner seg.

Lenke til kommentar

Hvis du skal sove hos en kamerat, ikke spy over hele badet deres. Er kleint å våkne dagen etterpå, og finne faren i huset liggende på alle fire å tørke opp det du ikke hadde klart å få vekk - selv om man bruker alle håndklærne man finner. Turte ikke vise meg der på flere mnd.. Var første gang jeg drakk, en nyttårsaften i 9. klasse på ungd.skolen såvidt jeg kan huske. (Er heldigvis mange år siden nå)

Lenke til kommentar

Foreldrene dine trenger ikke å reagere så sterkt hvis de slipper å se deg i dødsdrukken tilstand, selv om du drar på festen. I stedet for å drikke deg sanseløs kan du drikke rolig, og helst noe med lav alkoholprosent. Da mener jeg at når du inntar en drink, så venter du en god stund før du inntar neste, og bare drikk rolig. Jeg mener da at du skal la en og en drink virke før du rører neste (dette tar 15-20 minutter), og særlig fordi du ikke vet hvor "grensene dine" er.

 

Ved å være forsiktig så slipper du å glemme hva som har skjedd og hangover. Hvis du vil unngå sistenevne bør du prøve å drikke like mye vann som alkoholen du drikker.

 

Hvis du drikker med ansvar og passer på vennene dine så kan det sende riktige signaler til foreldrene dine om at du klarer å ta på det et visst ansvar og da blir de sikkert tolerante. Hvis du derimot drikker deg sanseløs første gang og muligens må bli pumpa, og foreldrene dine finner ut av det, tror jeg foreldrene dine blir veldig skuffet og vil være veldig restriktiv. Det er så mange fjortisser som driter seg på akkurat det der når de begynner å feste.

 

Forresten, det er sikkert mange som kommer til å be deg om å drikke mer. IKKE hør på slike forslag, du vil ikke tjene på det. Og du må for all del ikke drikke så fort/mye at du begynner å spy.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...