Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal jeg gjøre med storebroren min?


Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Kim_*

Hei!

 

Storebroren min bor hos meg. Han har bodd her i snart et halvt år. Han prøvde å utdanne seg flere ganger, men fullførte ikke. Han har heller ikke en jobb, og prøver ikke å få en heller. Han levde på trygt en periode, men nektet allikevel å gå ut i arbeid.

 

Jeg har behov for å leve mitt eget liv, og har ikke behov for å dele hus med storebroren min. Han snylter på meg. Det er flaut, pinlig og slitsomt.

 

Jeg har lenge hatt lyst til å kaste han ut for å få han til å stå på egne ben, men det er enklere sagt enn gjort. Det verste er at han er komfortabel med måten han lever på. Han bruker mesteparten av dagen sin til å sitte på pcen sin.

 

Hvordan kan jeg enklest mulig få han ut av huset mitt, og kanskje skaffe han en jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, også skal enn helst ha et OK forhold til sin bror etterpå og ;)

 

Det er bare å få han til å forstå at han må ut. Push litt på det hver eneste dag, IKKE la han bidra med penger eller mat, da har han bare et argument for å bli værende.

 

Hvis ikke det er mulig så er utkastelse med politiet siste utvei. Men jeg ville gått mange runder med heftige diskusjoner før jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det høres ut som om han ikke klarer eller vil ta ansvar for seg selv og sitt liv. Kanskje han har kommet inn i en ond sirkel. Jeg tror han innerst inne skjønner at han ikke fikser dette, men vil sikkert slippe å tenke på det eller forholde seg til det.

 

Mange i sånne situasjoner flykter inn i spilling på PC, dop og andre former for flukt fra virkeligheten.

 

Jeg tror det kan være vanskelig å få ham til å forandre seg ved å diskutere med ham. Prat virker ikke. Han vil alltid ha argumenter tilbake, det vil alltid dukke opp noe nytt, han vil sikkert spille på din dårlige samvittighet.

 

Det er lettere hvis du finner en måte å sette grenser for ham på. Du kan kreve at han skal betale husleie og mat, og at han må flytte ut innen en viss dato. Husleien bør være såpass mye at det ikke er komfortabelt lenger for ham å bo hos deg. Kanskje nesten like mye som du ville ha tatt betalt av en leieboer?

 

Kanskje du kan gi ham et 3-6 måneders frist på å finne seg et annet sted å bo? Hvis han bryter fristen må du kaste ham ut. Ikke la ham manipulere deg mer etter det, for da vet han at du alltid vil la deg lure senere også.

 

Jeg tror også det er lurt hvis du prøver å beholde et godt forhold til ham uten å la deg utnytte. Han trenger kanskje støtte til å komme igang og ta ansvar. Hvis du bare kaster ham ut uten en rimelig frist, og ber ham dra til helvete vil du kanskje ende opp med dårlig samvittighet hvis han senere begynner med dop eller annen dritt. La ham selv få føle og håndtere konsekvensene av at han driter i livet sitt. Støtt ham, men ikke la deg utnytte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Marcus_*

Synes dere litt vel harde nå. Boren er tross alt familie. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg hadde gjort alt for broren min om han sleit i en periode. GREIT at han kan være lat/giddalaus, men jeg tror virkelig det beste middelet ikke er å kjøre hardt på ham. Hjelp han gradvis ut av "møkka", og du vil se at han får seg mål med livet og flytter på seg etterhvert. Nå som han bor hos deg er jo det en utrolig bra anledning til å bli virkelig godt kjent med ham.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...