Gå til innhold

Mobiltelefon solgt på Finn


Anbefalte innlegg

På torsdag la jeg ut en mobiltelefon på Finn og fikk tilslag på den rimelig kjapt. Kjøper betalte inn med Finn betalingsgaranti, og jeg leverte umiddelbart telefonen inn på Posten hvorpå kjøper fikk tilsendt sporingsnummer på pakken.

 

På lørdag fikk jeg beskjed om at telefonen ikke hadde kommet frem enda og at kjøper skulle dra til USA nå i dag. Jeg svarte ham at Posten holder pakken i to uker med mindre han får noen til å hente den ut for ham, eller han ber Posten om å holde på den.

 

Det er mulig jeg er i overkant pessimistisk, men jeg har stort sett bare dårlige erfaringer med Finn og det virker som om det stort sett bare frekventeres av slasker som enten ikke vil betale eller prøver å snike seg unna handler i siste liten. Dersom dette nå er tilfellet igjen, og denne kjøperen ønsker å avbryte handelen - har han rett til det? Jeg har jo for så vidt ikke mottatt penger (de står hos PayEx), og han har jo ikke mottatt telefonen. Hvis ikke - hva hvis telefonen ligger i 14 dager og så kommer i retur? Da må jeg betale for returen - er jeg i tillegg pliktig å betale forsendelsen en gang til når kjøper kommer hjem fra USA (det er jo strengt tatt hans telefon nå)?

 

Forhåpentligvis løser dette seg helt av seg selv, men jeg er lite lysten på å avbryte handelen, og jeg er lite lysten på å sitte i en situasjon der jeg sitter med både penger og telefon og være usikker på hva jeg har plikt å gjøre - derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når selger skal sende tingen til kjøper ved postforsendelse anses tingen som "levert" når Posten overtar tingen, jfr. kjøpsloven § 7 (2). Kjøperen skal da betale kjøpesummen selv om han ikke mottar tingen, med mindre det er selgers skyld at han ikke mottar tingen, jfr. kjøpsloven § 13 jfr. § 12.

 

Kjøperen har ikke avbestillingsrett etter kjøpsloven med mindre det er avtalt.

 

Å unnlate å motta tingen er kontraktsbrudd fra kjøperens side, og dette utløser erstatningsplikt for det tap selger lider som følge av kontraktsbruddet etter § 57 (2), se § 51 (2). Erstatningsberettiget vil være postene 1) utgiftene dine for å motta retur, og 2) dine utgifter til ny forsendelse. Du kan også kreve heving av kjøpet etter § 55, dette kommer i tillegg. Da kan du naturlig nok ikke kreve dekket dekning av utgifter til ny forsendelse, men du kan kreve dekket tapet ditt ved ny Finn-annonse, nytt salg (hvis det nye salget innebærer lavere fortjeneste), m.m.

 

Kjøperen kan ikke kreve at selgeren legger ut for ny forsendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke strengt tatt bare la være å hente den returnerte telefonen på Posten? Du har sendt fra deg telefonen og kan vel anse deg som ferdig med handelen.

 

Returnerte pakker

Når uavhentede pakker blir returnert betaler avsender samme porto som for en tilsvarende ny pakke. Samme pris som for tilsvarende ny pakke.

 

Fra Posten sin side om Norgespakken.

 

Det er streng tatt ikke Posten sitt problem at mottaker ikke henter pakken, og deres vilkår for Norgespakken sier at det er jeg som avsender som får ansvaret (og dermed regningen). Så kan jeg selvsagt kreve regress av kjøper, men så var det forskjellen på å ha rett og å få rett.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...