Gå til innhold

Kjøpt vare fra Japan, ingen garanti/reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Kjøpt meg DENNE.

 

Har hatt den i siden Mai, og igår la jeg merke til at gummien (top delen av modellen) har fått svært alvorlige sprekker.

 

Dette er en samle objekt, dyr, og har nå mistet kraftig verdi.

 

Men da jeg kontaktet de, sa de at de kunne kun hjelpe meg om det var innen 7 dager da jeg mottok den.

 

Dette kan vel ikke være lovlig? Japan har vel også slike kjøperlover?

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har forsøkt å Google etter Japans kjøpslov, men var vanskelig å finne frem til noe konkret som jeg kunne svare med.

 

Setter pris på hjelp.

post-140267-0-70140700-1406699243_thumb.jpg

post-140267-0-27096600-1406699254_thumb.jpg

post-140267-0-40710800-1406699267_thumb.jpg

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har brukt kredittkort til å betale, har du norsk reklamasjonsrett mot kredittkortselskapet, tror jeg.

 

http://www.dinside.no/908393/reklamasjon-via-kredittkortet-ved-konkurs

 

Edit;

http://www.abcnyheter.no/diverse-pengeartikler/2012/01/27/klage-pa-utenlandskjoep

 

http://www.smartepenger.no/bedre-kjop/675-kjopsforsikring-i-kredittkort

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Altså.

Reklamasjon gjelder kun i Norge. Kjøper du produkter i utlandet, så gjelder regelene i det aktuelle landet. Ofte må man være bosatt i det aktuelle landet for at demmes egne lover skal gjelde.

Garanti er vanligvis noe produsent eller butikk setter, hvor de garanterer at produktet skal fungere i X dager\år. Ikke alltid det er garanti på alle type produkter, det er opp til produsent \ selger.

 

Så vidt meg bekjent, så har du ingen lover eller regler på din side. Men du kan jo sjekke ut Japanske forbrukerkjøpslov, men rimlig sikker på at du må være bosatt i det landet for at det skal gjelde.

 

Norske regler gjelder uansett ikke i Japan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett i at norske regler ikke gjelder i Japan, Merko. (men dette kjøpet er ikke utelukkende "i Japan", da halvparten av de to som må til for å inngå en avtale er i Norge. For alle praktiske formål kan ikke norske regler hjelpe uansett, selv om de gjelder), men du tar feil i at man må være bosatt i landet det gjelder for at reglene skal gjelde. Ethvert noenlunde utviklet rettssystem har regler som også beskytter utlendinger, i alle fall på så sentrale områder innenfor handel. Noe annet ville skapt store problemer for egne borgeres handel med utlendinger, og gjort det umulig å eksportere effektivt.

 

Jeg kan ikke nok om japansk rett til å si med sikkerhet at du har noe krav, det kan selvfølgelig være enten slik Merko sier eller mer praktisk: At Japan har en lite forbrukervennlig kjøpslovgivning. Men uansett så må du til Japan for å hevde din rett dersom selger setter seg på bakbena, og da går sannsynligvis vinninga opp i spinninga.

 

For å forklare nærmere hva jeg mener: Si at du har et uomtvistelig krav som du kan ta til tingretten i din rettskrets. Du står der med dommen i hånda, som sier at du har krav på pengene tilbake. Hva gjør du da? Japanske namsmyndigheter bryr seg nok ikke nevneverdig om en dom fra Oslo tingrett, og selv om de kunne gjort det så må du fortsatt kommunisere med dem.

 

Altså: Med mindre dette er snakk om veldig store verdier så vil det bli forferdelig dyrt for deg å faktisk kreve din rett, selv der du har rett. Og dessuten er det ikke sikkert at du har rett på noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om "halvparten" er i Norge.

Kjøpsted var i Japan, da er det Japanske regelverket man må forholde seg til. Da spiller det ingen rolle om den andre delen sitter i Norge, eller på månen.

 

Det er vanlig at man må være bosatt i det aktuelle landet for når det kommer til forbrukerkjøpslover eller tilsvarende lover. Større firmaer har helt andre avtaler med hverandre når det kommer til feil på produkter ol.

Lenke til kommentar

1: Jo, det spiller en rolle. Det er helt vanlig at regler om lovvalg i forbrukersaker bestemmer at loven på forbrukerens bosted skal gjelde, og at verneting skal være samme sted. Men norsk rett er noe uklar på dette spørsmålet. Flytter du til andre deler av europa vil du derimot ofte kunne saksøke en japansk selger på hjemstedet ditt. Men som nevnt over, det vil ikke hjelpe deg stort med mindre den japanske selgeren også eier ting et sted som anerkjenner denne dommen, slik at du kan få tvangsdekning.

 

2: Nei, det er ikke vanlig. Finn et eneste eksempel på at det gjelder. Det du sier er at det ikke skal finnes rettsregler som regulerer kjøpsavtalen overhodet: Man skal legge retten i selgers hjemland til grunn, men lovene der gjelder ikke for utlendinger. Det er fullstendig absurd.

Lenke til kommentar

Som Herr Brun her seier så vil det være ein stor forskjell på å ha rett og å få rett.

 

Det mest kostnadseffektive her vil nok være å berre fortsette å mase og håpe på at dei tilslutt gir opp og seier seg villige til å utbedre skaden eller la deg få pengane tilbake. Litt negativ omtale på sidene deira vil nok også kunne hjelpe deg.

 

Og så kan du sjølvsagt hyre inn ein engelsktalande japansk forbrukeradvokat til å hjelpe deg, men då blir det nok såpass dyrt at du like gjerne berre kan kjøpe ein slik figur til og håpe den er betre.

 

Forøvrig så får eg eit inntrykk av at selgaren her ikkje er særlig seriøst når eg ser at det står på sida at bileta er av prototypen, og ikkje det faktiske produktet. Avvika mellom prototypen og den masseproduserte versjonen kan fort være svært stor med tanke på kvalitet og finpuss.

Lenke til kommentar

For å spinne litt videre på distinksjonene jeg gjorde tidligere så er det egentlig ikke så mye norsk kjøpslov som er "verdt sin vekt i gull", Norge har i motsetning til hva mange tror ikke en voldsomt forbrukervennlig kjøpslov. Det er mange andre land som har minst like "snill" kjøpslov, og de fleste materielle grunnprinsippene ligger fast i vestlige rettssystemer.

 

Den store fordelen er egentlig noe så banalt som nærhet mellom kjøper og selger: Selgeren vet at du kan gå til FTU, forliksråd eller i siste instans domstolene, altså at du har en forholdsvis praktisk måte å tvinge gjennom din rett på.

 

Enkelt sagt: Jeg ville vært like skeptisk til å kjøpe fra norsk selger om jeg var japaner, som jeg er til å kjøpe fra japansk selger når jeg er nordmann.

Lenke til kommentar

Enkelt sagt: Jeg ville vært like skeptisk til å kjøpe fra norsk selger om jeg var japaner, som jeg er til å kjøpe fra japansk selger når jeg er nordmann.

Om man er nordmann eller japaner har vel ikke så mye å si? Spørsmålet er vel hvor man er bosatt? Hvis en japaner bosetter seg i Fredrikstad, så har han vel samme muligheter/rettigheter som de andre som bor der...? ;)

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

Enkelt sagt: Jeg ville vært like skeptisk til å kjøpe fra norsk selger om jeg var japaner, som jeg er til å kjøpe fra japansk selger når jeg er nordmann.

Om man er nordmann eller japaner har vel ikke så mye å si? Spørsmålet er vel hvor man er bosatt? Hvis en japaner bosetter seg i Fredrikstad, så har han vel samme muligheter/rettigheter som de andre som bor der...? ;)

 

Det var det jeg mente ja.
Lenke til kommentar

du like gjerne berre kan kjøpe ein slik figur til og håpe den er betre.

 

 

Ikke mulig, den er begrensit antall og er ikke å få tak i lenger.

 

Nå har jeg søkt mye rundt, og det ser ut som dette er et vanlig problem med produktet, og Hot Toys svarer ingen av kundene.

 

En har til og med opprettet Facebook side om det.

https://www.facebook.com/Hottoysed209

 

Det må være noe jeg/vi kan gjøre. De har gitt ut et dårlig produkt som har en svært alvorlig feil. Jeg har også funnet ut at alt annet gummi på modellen har også sprukket/råtnet.

 

Jeg har sendt epost til HotToys, men jeg tviler på de svarer meg.

 

Jeg får ivertfall ringe/epost til Forbrukerrådet Europe og høre om de kan hjelpe. Er det jeg ble informert av Forbrukerrådet å gjøre.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Japan ligger vel ikke i Europa? Uansett, du får holde oss oppdatert på hvordan utfallet evt blir. :)

 

Siden det er så mye feil på det aktuelle produktet, er ikke tilfeldigvis en kopi eller noe slikt? Kjenner ikke til butikken, så for alt jeg vet kan det jo være noe kopier de selger..

Er "Hot Toy" eneste stedet som selger disse unike lekene, eller er det flere steder hvor disse blir solgt?

Lenke til kommentar

Japan ligger vel ikke i Europa? Uansett, du får holde oss oppdatert på hvordan utfallet evt blir. :)

 

Siden det er så mye feil på det aktuelle produktet, er ikke tilfeldigvis en kopi eller noe slikt? Kjenner ikke til butikken, så for alt jeg vet kan det jo være noe kopier de selger..

Er "Hot Toy" eneste stedet som selger disse unike lekene, eller er det flere steder hvor disse blir solgt?

 

Nei vet, men de sa at siden Forbruker Europa har mye mer erfaring med utenlands saker at de kan nok hjelpe meg, om ikke gi meg informasjon på hva jeg kan gjøre og med hvem jeg må snakke med.

 

HotToys er selskapet som lager disse figurene. De blir solgt fra flere butikker rundt verden. De er et stor selskap som spesialiserer seg i høy kvalitet modeller....ja, utenom den jeg nå har fått da. Den jeg har er ikke kopi.

 

Du kan se litt her: http://www.hottoys.com.hk/

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...