Gå til innhold

Reklamasjon, butikken finner ikke kvitteringen


Anbefalte innlegg

Hva om eg kjøper en brødrister og en pakke Daim på Elkjøp?

 

For å ikke nevne at mye koster det samme. Summen i seg selv er ikke ett bevis på at akkurat det produktet ble kjøpt der. Derfor mener eg at dersom ikke butikken har andre grunner til å mistenke noe annet, så bør de akseptere en kontoutskrift med likt eller høyere beløp som god nok dokumentasjon gitt at de selger produktet og kunden reklamerer på en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det handler om tillit, og kundeservice.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det handler om tillit - begge veier... Men min personlig erfaring er dessverre at ca halvparten av gangene jeg har lett etter kjøp på grunnlag av kontoutskrifter så er der forsøk på bløff eller feil fra kundens side. Og oftest gjelder det de som er mest påståelige og hissige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Mr D i dette tilfellet, selv om jeg er klar over at kontoutskrift normalt er nok for å sannsynliggjøre et kjøp. Saken er at det burde ikke nødvendigvis være nok med mindre også prisen stemmer.

 

Om man kjøper et produkt i utlandet, så har man ikke reklamasjonsrett. Men man kan bare på kontoutskriften finne et minst like stort kjøp fra en butikk som selger/har solgt samme produkt og hevde at produktet er kjøpt i Norge hos den forhandleren.

 

En kontoutskrift holder som sagt stort sett, men det er mange tilfeller hvor man kan stille rimelig tvil til om kjøpet det vises til faktisk er rett kjøp. I en slik situasjon bør man kunne nekte å yte avhjelp.

 

Som forbruker har man mange rettigheter, men man må da også følge de kravene man blir påført... blant annet å fremvise dokumentasjon på kjøpet ved reklamasjon. Forhandler har ingen krav om å ta vare på og lagre kvitteringene til kundene i en database søkbar på navn/telefonnummer.

Lenke til kommentar

Men hvor kommer kravet til dokumentasjon av kjøpet fra? Og er det noen lovfestet krav?

 

"Du må kunne dokumentere når og hvor varen ble kjøpt. Pass derfor godt på kvitteringen. Er den kommet bort, kan du vise til en kontoutskrift."

 

Link: Forbrukerrådet

 

 

Kunde må altså kunne fremvise en eller annen form for dokumentasjon på kjøpet. Kontoutskrift holder i de fleste tilfeller, selv om jeg mener det kan være tvilstilfeller på om den aktuelle transaksjonen faktisk er kjøp av gjenstanden som kunden vil reklamere på. Ved rimelig tvil, mener jeg forhandler kan kreve kvittering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man ikke fremvise dokumentasjon for kjøp, så kan forhandler hevde at gjenstanden sannsynligvis ikke er kjøpt i deres butikk, og vil vinne i en eventuell sak i Forbrukertvistutvalget... i hvert fall hvis kunde ikke en gang kan fremvise kontoutskrift.

 

Et verksted vil heller ikke reparere en gjenstand på importørens regning, om de ikke vet om den er importert gjennom de riktige kanaler (kan være gråimport) eller som kan være stjålet.

 

En annen ting er at om man ikke kan fremvise kvittering, kanskje kun kontoutskrift, og kjøpet skal heves (tre ganger samme feil, urimelig lang tid osv...) så vet man ikke hva kunden faktisk har betalt for produktet. Har kunden fått rabatt? Kjøpt på tilbud? Prismatch mot annen butikk?

 

Så mulig man kan reklamere mot kontoutskrift, men jeg tror ærlig talt ikke det holder om kjøpet skal heves.

Lenke til kommentar

Strengt tatt kan butikken stille akkurat de krav de selv ønsker til dokumentasjon, og henvise deg til domstolene om du er misfornøyd med at de avviser reklamasjonen. I praksis kommer dermed jussen til kort når det gjelder hva som skal til for å dokumentere et krav "i første ledd". I forbrukertvistutvalget/forliksrådet/tingretten må retten ut fra en fri vurdering av de presenterte bevis (i vid forstand - partsforklaring og vitneutsagn er også bevis) legge til grunn det faktum som det finner mest sannsynlig. Dersom du har rett vil du som hovedregel få dekket saksomkostninger, etter at rettskraftig avgjørelse foreligger. FTU-behandling er for så vidt kostnadsfritt for forbruker, men om butikken nekter for å ha noe kundeforhold til deg og du ikke har dokumentasjon vil nok FTU vegre seg for å legge til grunn din versjon slik at du vil måtte gå til tingretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/887186/kontoutskrift-fungerer-som-kvittering

 

Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet forteller at kontoutskrift bør være godt nok bevis for at du har kjøpt en vare.

Legg merke til: bør være. En kommunikasjonsrådgiver fra en partsrepresentant som mener det "bør være sånn" er ikke akkurat noen autoritativ kilde på at "sånn er det". Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/887186/kontoutskrift-fungerer-som-kvittering

 

Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet forteller at kontoutskrift bør være godt nok bevis for at du har kjøpt en vare.

Som det også står i artikkelen:

 

"En av tingene som kan skape problemer, er om du kjøpte flere varer på én gang. Da blir det vanskeligere å bevise at kontoutskriften viser nøyaktig det aktuelle produktet. Og i prinsippet kan butikken da nekte å godta dokumentasjonen du kommer med."

 

Og hva Forbrukerrådet mener og hva som er lov og rett, er to forskjellige ting. Forbrukerrådet taler forbrukernes sak, og vil naturligvis vri og vende på ting så de går i forbrukerens favør.

 

Men som det også kommer frem i artikkelen, så godtar de fleste forhandlere kontoutskrift. Problemet kan være om det oppstår tvil ved om transaksjonen viser til kjøp av det produktet man ønsker å reklamere på.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Sånn for å underbygge flere av innleggene her:

 

I butikken vi jobber i pleier vi å akseptere kontoutskrift, men i tilfeller der vi mistenker at noen prøver å lure oss (Det er egentlig ikke så ofte) så krever vi kvittering med serienummer, for vi har en sperre i systemet så vi ikke kan selge dyrere varer uten serienummer registrert.

 

På billigere varer er det ikke alltid vi krever noe i det hele tatt, for vi har veldig hyggelige leverandører som ofte godtar reklamasjoner uten kvittering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...