Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut - Militær og mor som drikker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

De siste årene etter min far gikk bort har familien min hatt et problem med en mor som drikker. Jeg har hatt en mor som drikker så og si hele min ungdomstid, så nu er jeg litt smålig lei å høre fjattingen og fliringen hennes på nattetiden. Hun skal ha det at hun har klart å holde seg unna drikkingen på dagtid.

 

Så jeg har egentlig lyst og flytte ut å bo for meg selv, men det som stopper meg er at jeg er ferdig på skolen om 1 måned (så får ikke borteboerstipend), samt at jeg skal inn i militæret snart. Jeg skjønner slik at militæret kan betale leien vist man har leiligheten 4 måneder før man skal inn, men i mitt tilfelle er dette for kort tid.

 

Så er det noen har erfaring med at militæret kan betale leien på hybel/leilighet, selvom man ikke har bodd borte 4 måneder før man skal inn?

 

Men til det over, finnes det noen måter for tvangsinnleggelse på noe alkoholklinikk for hun?

Både jeg og søsteren min har prøvd å snakke med hun om dette, men hun er ikke villig til å få hjelp. Samt andre familiemedlemmer har også prøvd.

 

Det virker slik at hun ikke ser på det som et problem, hun blir bare sur å gretten vist jeg tar det opp med hun. Vet også at hun har tatt opp et lån på rundt 200k, å dette regner jeg med er drikkepenger.

 

Grunn til gjestepost: Er ingen av mine venner som vet om dette, tror jeg. Har sjelden besøk på kveldstid, siden jeg regner med hun sitter full i en stol og flirer for seg selv.

 

Takker til de som gidder å lese dette, å kommer med råd til meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke opplevd dette i nær familie selv, men min erfaring er at mennesker generelt bytter ut en avhengighet med en annen.

 

Det er kanskje mulig å prøve å guide din mor i en annen retning, slik at hun selv ikke vil drikke mer, istedetfor å angripe drikkinga direkte.

 

Prøv å få henne med på en sykkeltur eller noe slikt? Som moralsk støtte for å forberede deg til militæret.

Lenke til kommentar
Gjest Elise F

Jeesus, du er fjern du, som svarte. Ta med alkisen på sykkeltur liksom, da får kidden en kul opplevelse, og kanskje moren blir avhengig av å sykle istedet? NØRD.

 

Har man underskrifter fra nok familiemedlemmer kan man få psykiatriske pasienter tvangsinnlagt, ihvertfall. Antar at dette angår alkoholikere ti et visst punkt, men i praksis vanskeligere med rus, enn sykdom. Er hun suicidal eller psykotisk kan tvang brukes lettere, eller hvis du eller søsteren din er under 18 kan det skje rimelig fort. Men barnevernet burde du ta kontakt med, de kan hjelpe deg med egen leilighet til du er under 23 dersom det er et problem som står i veien for din utvikling/ungdomstid slik det på meg virker som det muligens er, spesielt hvis det har pågått over en stund, fra før du ble myndig.

 

Så ja, barnevernet, leiliget. Lykke til. Elise F.

Lenke til kommentar

Hei. Lei historie du har.

Tro et familievernkontor kan bistå deg og din mor. Men da må din mor samarbeide.

 

Du skriver ikke hvor gammel du er, men antar du er over 18.

 

Sånn som jeg ser det, så bør du klare å holde ut til du skal i millitæret. Kanskje du kunne fått deg en jobb i sommer som inkluderer losji? Servitør på høyfjellshotell, fiske?

 

Kanskje du kan ta kontakt med forsvaret og spørre om å få komme inn tidligere? Er sikkert også lett å slippe unna millitæret også dersom du har mye problemer på hjemmefronten.

Lenke til kommentar

Eit alternativ vil sjølvsagt være å fare inn i militæret og ikkje reise heim i det heile tatt.

 

Uansett kva slags tjeneste du får i militæret så har du rett på å få tilbud om kost og losji gjennom heile oppholdet.

Sjølv om dei fleste foretrekk å reise heim om kvelden, helgane eller frivekene om du har turnus så kan ikkje forsvaret berre kaste deg ut.

 

Du kan dermed reise inn i militæret no med ein gong og deretter skaffe deg ny bolig/hybel etter du er ferdig med militærtjenesten.

Dimmepengane du får utbetalt vil kunne dekke depositumet for å leige ei leiligheit.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar.

 

Har ikke mulig å komme inn i militæret noe tidligere, siden jeg enda går skole. Samt at jeg skal innom rekrutten, så skal jeg være lærling i militæret.

 

Er over 18. Kan barnevernet hjelpe meg når jeg er over 18 år? Til du som lurte om søsteren min var over 18, så ja.

 

Tror ikke hun er noe særlig suicidal, men igjen når hun er i edru tilstand syns jeg hun er veldig god mor.

 

Til du med sykkelposten, dette har jeg mine tvil på fungere. Siden vi verken har sykkel eller at verken noen av oss er interessert i det.

 

Men hun har jobb i kommunen, men jobber kun enkelte dager i uken, som regel så drikker hun ikke når hun har morgenvakt, men har vært tilfeller der hun har gjort det. Men hun har vel aldri vært full på jobb, virker som de som er alkoholiker har lett for å bli edru.

 

Har prøvd å få hun til å gå i fast stilling, siden jeg tror dette kan hjelpe på alhoproblemet. Men er uaktuelt for hun å jobbe fast.

 

Har jo løst å komme hjem til hjembyen min når jeg har perm, møte vennene samt familien min. Så er uaktuelt å flytte inn i militæret.

 

Men vet militæret kan være behjelpelig å betale for bosted på hjemplassen sin når man jobber hos de, men dette gjelder kun når man har bodd der 4 måneder før man skal inn.

 

Kan selvfølgelig høre med de, men bare lurte på om noen av dere forumbrukere har noen erfaring, eller kanskje er en sånn type befal man må prate med om det der.

 

PS: Skal selvfølgelig bo hjemme til jeg skal i militæret, å mulig etter det. Har holdt ut i mange herrens år, så skal nok klare ei stund til.

Lenke til kommentar

Til du med sykkelposten, dette har jeg mine tvil på fungere. Siden vi verken har sykkel eller at verken noen av oss er interessert i det.

 

Håper jeg ikke blir kjent som sykkelpostern ;)

 

Trenger ikke være sykkling, det var bare ett eksempel på fysisk aktivitet. Det er ingen tvil om at fysisk aktivitet har en positiv effekt fysisk og psykisk hos mennesker.

 

Poenget mitt var vel egentlig at hvis du vil hjelpe noen, så pleier det å fungere fryktelig mye bedre hvis personen du skal hjelpe faktisk vil det selv.

 

Hvis du snakker med mennesker som har vært alkoholiserte, og greid å komme seg ut av det, vil de fleste si at hver eneste dag omtrent er en kamp med viljen for ikke å begynne igjen.

 

Se hvordan mennesker som har sittet år bak murene for narkotikaforbrytelser, blir satt inn igjen nesten samme dag de slipper ut, for de samme forbrytelsene.

 

Se på hvor mange som slutter å røyke, for så å begynne igjen.

 

Det er utrolig vanskelig å bryte ut av ett mønster du har kjørt deg fast i.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...