Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familie eller penger?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig seksjon i forumet å opprette dette innegget, men dere får bare si ifra.

 

Er snart 18, og har portugisiske besteforeldre i og fra Portugal som er ca 75 begge to. Har lenge hatt en gnagende følelse av at jeg ikke utnytter muligheten til å bruke hele sommerferien min der for å lære dem skikkelig å kjenne og lære språket.

 

Har vært der alle somre, men bare 3 uker av ganger, gjerne med venner. Da blir det liten tid til å virkelig være ilag med dem, blir liksom mest stranden osv.

 

Har aldri snakket portugisisk med faren min, som bor ilag med familien idag. Vi har vel alltid synes det er enklest på norsk.

 

Det eneste som stopper meg er at jeg har en deltidsjobb på en kiosk hvor jeg mest sannsynlig ikke får 2 måneders fri for å dra til Portugal. Det andre er at jeg tjener gode penger der ettersom jeg får mange timer. Regner med at jeg tjener 20-25 000 i sommermånedene minus eventuell ferie.

 

Grunnen til at jeg nevner disse "problemene", er at jeg alltid har vært opptatt av å ha penger. Det kan være fordi jeg må klare meg selv mth. økonomi og derfor har et instinkt for å karre til meg så mye jeg kan når jeg kan.

 

Det kan også nevnes at jeg går VG2 og skal begynne VG3 til høsten. Om jeg velger å reise må jeg kanskje si opp jobben på gatekjøkkenet- som igjen betyr mindre penger til universitet men også mer fritid til skole, trening og venner.

 

Det er klart at disse interessene kommer i kollisjonskurs. Jeg må nesten velge. Noen innspill eller tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg ville grepet muligheten mens du enda faktisk har den. Om noen år er de kanskje borte, og da må du kanskje dra på en språkskole i stedet for eller lignende, noe som igjen antagelig vil koste deg mer. Regner med at du ikke betaler så mye for kost og losji når du besøker dine besteforeldre.

 

Uansett, penger er viktig til et visst punkt, men tenk den erfaringen du vil få, og du vet aldri når du kan benytte deg av den kunnskapen du får lov til å tillære deg.

 

Jeg hadde glatt valgt å sette av to måneder om jeg kunne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...