Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA befridde flere tusen mennesker fra fangenskap i Irak. Disse menneskene levde under forferdelige forhold. Dessverre tror jeg landet gradvis beveger seg i feil retning etter at USA trakk seg ut. Min mening er at USA burde oppholdt seg lenger i Irak. De burde også tappet Irak for olje tilsvarende det krigen kostet som takk for hjelpen, da Irak sitter på enorme mengder av verdens olje.

 

USA har befridd mange nasjoner fra diktatur og slaveri opp gjennom historien. Jeg er ihvertfall glad jeg snakker norsk og lever i demokrati, fremfor tysk og naziland! Marshallplanen er et godt eksempel på hva USA står for. De fikk riktignok økonomisk oppgang selv ved at Europas økonomi var bedre, men ingen kan nekte på at dette ble en opptur for Europa.

 

http://no.wikipedia..../Marshallplanen

Kritikerne av det gamle regimet blir løslatt og kritikerne av det nye regimet kommer inn. Ingen i Irak ba om å bli invadert. Sanksjonene vesten hadde mot Irak etter 1991 styrket regimet da levestandarden til vanlige folk sank og de ble mer avhengig av å støtte regimet for å overleve. Flere hundre tusen døde av underernæring under sanksjonene og dette støttet opp om et regime som kanskje kunne blitt styrtet innenfra. Husker jeg rett ønsket man ikke å knuse Irak helt i 1991 i frykt for at de ikke skulle kunne forsvare seg mot andre land og nasjonale opprørere. Det er jo godt kjent at Saddam Hussein var en stor fiende av Osama bin Laden. Å styrte regimet var en gave til bin Laden, og siden har Irak vært et mekka for terrororganisasjoner som ønsker trening. Samtidig med at man også forsøker å senke levestandarden i Iran(gjennom sanksjoner mot vanlige folk) kan man jo registrere at det ikke er noen land som har forbedret forholdet sitt til Iran like mye som Irak.

 

Jeg vet ikke hvilke stater USA(eller noen land i vesten) har befridd fra slaveri(kanskje min uviten), men at Europa mottok hjelp(som var betinget) var ikke rart da USAs største konkurrenter innen produksjon lå i ruiner. Markedene lå klar for varer fra USA. Europa og Japan hadde nok med å gjennoppbygges.

 

Eksampler på diktatorer som har vært (og er) støttet av USA er mange, men jeg kan jo nevne Suharto(Indonesia), Saddam Hussein(Irak, 80-tallet), Kong Abdullah(Saudi-Arabia), Augusto Pinochet(Chile), Islam Karimov(Usbekistan), Hosni Mubarak(Egypt), Somoza(Nicaragua), osv. Ikke alle er like brutale, men det spiller ikke noen rolle. Om de er nyttige allierte, så spiller det ingen rolle om de er brutale diktaturer eller liberale demokratier. Enkelte stater har vært både alliert og fiender under samme leder, men på forskjellige tidspunkt(logisk).

 

Folkemordet på indianerne er heller ikke til å komme bort fra. http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_removal

Lenke til kommentar

Der er også slik at usaklig kritikk mot USA brukes av norske politiker , for å unngå bevegelser mot høyre. Usaklig kritikk mot andre land tåles mindre blant akademiker og media(som har stor innflytelse i Norge)

 

Det er grunnen til at mange nordmenn tror på mange myter om USA og mangler nyanse. Bare prøv å si at amerikaner er intelligente!

 

Alle intelligente amerikanere er igrunnen fra noen annet sted (innvandrer eller etterkommer av innvandrer), som Obama han er egentlig fra Kenya ;)

 

Det virker som du aldri har vært i en Narvesen-kiosk og ikke vet hvilke aviser vi har i Norge.

Hverken Narvesenkiosker eller norske aviser her jeg befinner meg, takk og pris ;)

Lenke til kommentar

Kritikerne av det gamle regimet blir løslatt og kritikerne av det nye regimet kommer inn. Ingen i Irak ba om å bli invadert. Sanksjonene vesten hadde mot Irak etter 1991 styrket regimet da levestandarden til vanlige folk sank og de ble mer avhengig av å støtte regimet for å overleve. Flere hundre tusen døde av underernæring under sanksjonene og dette støttet opp om et regime som kanskje kunne blitt styrtet innenfra. Husker jeg rett ønsket man ikke å knuse Irak helt i 1991 i frykt for at de ikke skulle kunne forsvare seg mot andre land og nasjonale opprørere. Det er jo godt kjent at Saddam Hussein var en stor fiende av Osama bin Laden. Å styrte regimet var en gave til bin Laden, og siden har Irak vært et mekka for terrororganisasjoner som ønsker trening. Samtidig med at man også forsøker å senke levestandarden i Iran(gjennom sanksjoner mot vanlige folk) kan man jo registrere at det ikke er noen land som har forbedret forholdet sitt til Iran like mye som Irak.

Jeg er enig i at sanksjoner er en forferdelig ting mot folket i det rammede landet. Irans folk lider fordi det er styrt av en gjeng idioter som ikke ønsker å gi etter for sanksjonene. Derfor hadde det kanskje vært bedre med en militær aksjon mot Iran, enn å la folket lide unødvendig. Det er allerede nok fattigdom i Iran, og sanksjoner hjelper ikke noe.

Lenke til kommentar

"Religionsfrihet, saa lenge religionen ikke utgjoer noen fare"

 

"Felleskapet foran individet"

 

"Alle borgere skal ha samme rettigheter og plikter"

 

"Expropiasjon av industrien"

 

"Sterk forbedring av pensjonene"

 

"Stat, fylke og kommune boer gi fortrinnsrett til mindre firmaer"

 

"Reduksjon av rentene"

 

"Stop spekulasjonen"

 

"Reform av skolene for aa forbedre disse, slik at alle kan komme seg til hoyere hoyere utdanning og bedre jobber"

 

"Stoett sport for aa faa bedre helse"

 

Fra NSDAP program. Hørt det før fra andre hold kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at sanksjoner er en forferdelig ting mot folket i det rammede landet. Irans folk lider fordi det er styrt av en gjeng idioter som ikke ønsker å gi etter for sanksjonene. Derfor hadde det kanskje vært bedre med en militær aksjon mot Iran, enn å la folket lide unødvendig. Det er allerede nok fattigdom i Iran, og sanksjoner hjelper ikke noe.

 

Så det er ikke de som utpresser som gjør noe feil, men de som ikke gir etter? Burde regjeringen i Norge gått av om Iran startet sanksjoner mot Norge? Eller er det et privilegium kun "forkjemperne av demokrati og menneskerettigheter" kan benytte seg av?

 

En militær aksjon mot Iran vil være katastrofalt. Jeg har til gode å se andre enn noen få politikere i Israel synes det er en god ide. I motsetning til Irak har Iran et sterkt forsvar, mange flere innbyggere og det er mye større i areal og det er usikkert hvilken side mange viktige stater vil ta i en slik krig.

Lenke til kommentar

USAs president nyter stor respekt internasjonalt, og det ville han fortsatt gjort uansett om personen som har jobben heter Obama eller Romney.

 

På ingen måte. Romney har jo klart å erte på seg flere land bare under valgkampen. Han er en elefant i en porselensbutikk, og er en ekstremistisk USA-fundamentalist som gjerne pulveriserer resten av verden for at hans rike, amerikanske venner skal tjene seg enda rikere.

 

Benghazi saken er et godt eksempel på hvor langt til venstre i amerikansk sammenheng mediene er. I denne saken har det vært åpenbare feil og uakseptable avgjørelser tatt av Obama, men bare Fox ønsker å snakke om dette.

 

Fox News ble opprettet nettopp for å balansere, enten du ønsker å se det eller ei!

 

Den saken er et godt eksempel på at Fox News prøver å spre ren propaganda. De andre mediene er ikke langt til venstre, men er stort sett eid av søkkrike menn som sannsynligvis selv stemmer repubulikansk. De andre mediene dilter etter Fox News.

 

Fox News skaper ikke balanse, da de kun sprer løgnpropaganda.

 

Amerikanerne har skapt sin egen nød. De har også skapt nøden i Palestina og Irak. Så nei, det er ingen ironi og ingen hykleri!

 

Nøden i Palestina?

Lenke til kommentar
Hvilke folkemord? Var det et folkemord i Palestina FØR Israel ble dannet? Nei.

 

 

Jo. Se hva som skjedde på 20-tallet, da araberne bestemte seg for å kaste ut og massakrere jøder. Denne hendelsen er direkte knyttet til senere konflikter og hendelser, og opprettelsen av Irgun og senere Lehi.

 

Det var stadige arabiske terrorangrep mot jøder, mens jøder stort sett konsentrerte seg om å angripe engelskmennene.

 

Til slutt fikk jødene nok, og dannet egne organisasjoner for å beskytte seg mot arabiske terrorangrep.

Lenke til kommentar

På ingen måte. Romney har jo klart å erte på seg flere land bare under valgkampen. Han er en elefant i en porselensbutikk, og er en ekstremistisk USA-fundamentalist som gjerne pulveriserer resten av verden for at hans rike, amerikanske venner skal tjene seg enda rikere.

 

Obama er en elefant i en porselensbutikk, og er en ekstremistisk USA-fundamentalist som gjerne pulveriserer resten av verden for at hans rike, amerikanske venner skal tjene seg enda rikere.

 

Same shit, different colour!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så det er ikke de som utpresser som gjør noe feil, men de som ikke gir etter? Burde regjeringen i Norge gått av om Iran startet sanksjoner mot Norge? Eller er det et privilegium kun "forkjemperne av demokrati og menneskerettigheter" kan benytte seg av?

De som gjør noe feil, er de som ikke spiller med åpne kort, nemlig Mahmoud Ahmadinejad og hans regjering. Du burde lese deg opp på hva han har sagt, ment og gjort, så kan vi snakkes etterpå.

 

snartenkt: Og jeg sa "negative sider". Vi er opplært i dette.

Du må utdype hva du egentlig mener. At nazismen har flere positive sider enn negative? I så fall tar du grundig feil.

Lenke til kommentar

Den saken er et godt eksempel på at Fox News prøver å spre ren propaganda. De andre mediene er ikke langt til venstre, men er stort sett eid av søkkrike menn som sannsynligvis selv stemmer repubulikansk. De andre mediene dilter etter Fox News.

 

Fox News skaper ikke balanse, da de kun sprer løgnpropaganda.

Du må sette deg inn i saken. Obama har ikke ønsket å redegjøre for hva han visste før angrepet, og det burde få mediene til å grave i saken. Det har de ikke gjort fordi det var en viktig valgkamp gående, og de stiller seg bak Obama. Du må gjerne fortsette å være naiv, men sannheten er at flertallet av de største mediene i USA er til venstre i amerikansk politikk.

 

Og det er ingen hemmelighet at FoxNews ble opprettet ved tanke på dette, og dette alene som grunn.

Lenke til kommentar

"Religionsfrihet, saa lenge religionen ikke utgjoer noen fare"

 

"Felleskapet foran individet"

 

"Alle borgere skal ha samme rettigheter og plikter"

 

"Expropiasjon av industrien"

 

"Sterk forbedring av pensjonene"

 

"Stat, fylke og kommune boer gi fortrinnsrett til mindre firmaer"

 

"Reduksjon av rentene"

 

"Stop spekulasjonen"

 

"Reform av skolene for aa forbedre disse, slik at alle kan komme seg til hoyere hoyere utdanning og bedre jobber"

 

"Stoett sport for aa faa bedre helse"

 

Fra NSDAP program. Hørt det før fra andre hold kanskje?

 

Interessant for diskusjonen om NSDAP var høyre, venstre eller sentrum. Ikke så enkelt dette. Du tar det for gitt at NSDAP var "høyre". Virker mere som nasjonalister i "sentrum" på meg. Eliten var fienden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...