Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fremgangsmåte på å fjerne toalett ?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å pusser opp toalettet hjemme. Har revet vekk 25 år med tapetlag og maling, og tapeserer på nytt, og skal legge aloc laminat "steingulv"

 

Trenger nå å fjerne toalettet. Har jo ikke veldig lyst til å få masse dovann utover, så jeg lurer på hvordan jeg best tømmer det for vann. Det er vanlig do med S lås. Kan jeg skru av hovedkrana, og trekke ned til alt vannet er forsvunnet eller må jeg suge opp noe ?

 

Her er bilde av dassen

post-24158-1231076694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke røret til toalettet kuleventil du kan skru til? en ballofix eller lignende. Så er det bare å trekke ned for å tømme cisternen, mens vannlåsen må du nok tømme ved øsing (bruk en kopp som skal kastes eller lignende).

 

Men aner ikke hvordan det er med tilbakemontering, vannrøret er jo greit, men aner ikke om det er noe dilldall med avløpet for å få det tett, eller om det bare er silikonspray og stapp som med muffer.

 

(evt funker hovedkranen, men husk å skru på bittelitt for å fylle rørene med vann og så skru helt opp sakte når alle rørene er fylt så du ikke ødelegger rørsystemet når du skal fylle igjen.)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Det er akkurat dette jeg har resonert meg frem til også, men ville gjerne høre fra noen som har gjort det.

 

Kjipern å stå med gråvann til ankla, fordi man ikke flippa over [sett inn noe som er innlysende for en rørlegger] før man løftet opp dassen :)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

har stått med et løst toalett før og gråvann er ikke noe problem, dassen går rett ned i et avløp som er dimensjonert for det meste, slik at de eneste stedene det er vann er i cisterne og i vannlåsen. Sier bare at remontering kanskje burde gjøres av fagfolk ettersom det er kjipt om avløpet går tett (selv om jeg aldri har sett det ettersom avløpsrøret fra dassen pleier å være større enn vannlåsen slik at det er i vannlåsen det tetter seg som regel) Men er sikkert enkelt å montere.

 

Kan være lurt å tenke på om du har andre toaletter el over eller rundt deg som går gjennom samme avløpsrør ettersom det kan slå opp, men tenker du får noe lokk til å dekke over med hos en rørleggerforetning. De er uansett vanvittig hjelpsomme med alt du lurer på og forklarer deg sikkert alt du lurer på i samme slengen. (ikke spør i salgsavdelingen, de større har et bakrom der de selger deler)

 

(btw har du ikke ballofix på inntaket er det lurt å tappe alt vannet ut fra et punkt som er lavere enn dassen om du tar hovedkranen, men det sier kanskje seg selv. sjekk også at ballofixen er tett ved at det ikke kommer vann inn i cisternen når den er tom)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...