Gå til innhold

Hvorfor hatet nazistene jøder?


konduktans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var mer eller mindre populært over store deler av verden å mislike jøder på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

Dette var mye pga. fremmedfrykt, mye religiøse idealer ("de drepte jesus!") og mye fordi jøder ofte (i hvert fall i følge vanlige fordommer på denne tiden) hadde mye penger og var veldig gniene med de.

Det med pengene var delvis sant, noe som kommer av at jøder i mange land ikke hadde lov til å eie land opp gjennom historien, og derfor ofte drev med butikkdrift og pengelåning i stedet.

 

Poenget er uansett at nazistene, og mange andre, brukte jødene som en unnskyldning for hvorfor tyskerne hadde det så ille etter første verdenskrig. Dermed fikk de samlet folket "mot" jødene, og fikk stor oppslutning blant folket.

 

IANAH (I am not a historian.)

 

Edit: Hvorfor skriver jeg "blandt"? Jeg vet jo at det ikke skrives slik!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
En annen grunn til at jøder historisk sett har blitt sett på som griske og rikere enn andre er at i middelalderen så forbød den katolske kirken sine medlemmer å ta rente på utlån. Jødene hadde ingen slike begrensninger. (Mener jeg å huske i hvertfall. Lenge siden historietimene nå)

 

Ja, det mener jeg også å huske. Og Islam har også forbud mot å ta renter (noe de unngår i dag, jeg husker ikke hvordan), så jødene hadde vel mer eller mindre fritt marked.

Lenke til kommentar

Jeg tror man ikke kan forklare hvorfor nazistene gjorde som de gjorde under krigen på bare et par linjer. Hva som ledet opp til nazistyret er komplisert og begynte lenge før slutten av 1930-tallet.

 

Charles Darwin gav ut boka "The Origins of Species" i 1859, som fikk ringvirkninger ikke bare i vitenskapen, men også samfunnet ellers. Darwins verk kan kort oppsummeres som "the survival of the fittest", men denne har dels blitt misforstått og misbrukt. "Survival of the fittest" kan oversettes til "den mest tilpassningsdyktige overlever", men har blitt misforstått som "den sterkeste rett".

Hitlers filosofi bygget videre på slike tanker, da at den ariske rase var overlegen; de var de sterkeste. Samtidig lanserte Hitler begrepet "Lebensraum", eller "leverom", som han mente den ariske rase hadde rett på. Å underlegge hele Europa som da skulle bli tyskernes leverom hvor de kunne leve og utvikle sin høytstående kultur.

Etter første verdenskrig var Tyskland i økonomisk ruin. Hitler var ikke bare en god (over)taler og en karismatisk skikkelse, men han presterte også å få den Tyske økonomi på bena igjen. Han ble vel kanskje dermed ansett som en slags frelser eller leder som ville lede Tyskland, eller Det Tredje Riket (der Dritte Reich) som de kalte det, til å bli verdens sterkeste/dominerende stat.

 

Det var ikke bare jødene som måtte lide under den nazistiske filosofien, men også andre folkegrupper, utviklingshemmede, osv., fordi disse ikke var ansett som sterke, og hadde dermed ingen rett til overlevelse slik som den ariske rase hadde. Det hele koker ned til overbevisninger om at en "rase" er overlegen en annen.

 

PS. Med forbehold om feil og misforståelser fra min side. Historie er ikke min spesialitet. :)

Endret av Skagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Charles Darwin gav ut boka "The Origins of Species" i 1859, som fikk ringvirkninger ikke bare i vitenskapen, men også samfunnet ellers. Darwins verk kan kort oppsummeres som "the survival of the fittest", men denne har dels blitt misforstått og misbrukt. "Survival of the fittest" kan oversettes til "den mest tilpassningsdyktige overlever", men har blitt misforstått som "den sterkeste rett".

 

Denne setningen er ikke misforstått. Mannen som kom opp med denne setningen, Herbert Spencer, var sosialdarwinist og han mente nok absolutt at den betød "den sterkeste rett". Og med den "sterkeste" mente han alle som hadde lik hudfarge som ham selv.

Lenke til kommentar
Så kort sagt drepte nazistene 6 mill jøder fordi de hadde penger og fordi de hadde blitt fortalt ting som ikke var sanne?

De var fattige og desperate så kom Hitler og reddet dem ved å trykke opp penger og skape arbeidsplasser. Det gjorde at man stolte på han. Hvis han sa at jødene var skylden i deres ulykke, ville de tro han.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om det stemmer, men jeg tror det var slik at siden Tyskland hadde tapt krigene mot Frankrike (napoleon) og den første verdenskrigen, var Tyskland ivrige etter å hevne seg, så Hitler utnyttet situasjonen.

 

Så det er ikke sikkert at bakgrunnen for andre verdenskrig og Hitlers strategi egentlig handler om jødene engang.

Som vi alle vet hadde Hitler en lidelse som blant annet var forårsaket av en dårlig oppvekst. Mannen var jo syk i hodet, det er det ingen tvil om.

 

Men ja, det kan jo hende det var på grunn av hevn, eller misunnelse eller andre "dårlige" grunner. Men husk også at tyskerne ikke var klar over at 6 millioner jøder ble drept. Jødene selv visste ikke at de ble sett på med hat og skulle kastets i konsentrasjonsleirene. De ble lovet et bedre liv hvis de dro dit, men kom isteden til leirene for et pinefullt liv eller en død. Mener å huske det var slik. ;)

Lenke til kommentar
Som sagt^^

 

Fint om du begrunner svaret og ikke bare sier "fordi de er stygge" eller "fordi de mente de var mindreverdige"!=D

 

Skal man være diktator, er det veldig viktig å skape en felles fiende. Da kan man spille på folks frykt for denne fienden og vinne støtte når man sier at man skal bekjempe den. Og ved å rakke ned på "Untermenschen" fremhever man samtidig seg selv.

 

I noen tilfeller finnes det en reell, felles fiende, i andre tilfeller må man nærmest late som. For Hitlers vedkommende var det nok begge deler: Mange tyskere likte simpelthen ikke jødene. Dels fordi de var annerledes, men mest fordi jødene hadde tradisjoner for å låne ut penger. Ens kreditorer - som kanskje tar fra en hus og hjem når en er betalingsudyktig - er ikke ens bestevenn. Mange stod i gjeld til jødene, som hadde tjent sine penger på "uærlig" vis: De krevde renter, noe som tradisjonelt var forbudt for kristne.

 

Ved å utpeke jødene som folkefiende vant sikkert nazistene stor støtte blant folket. Dette fiendebildet kunne man så spinne videre på, ved å f.eks. anklage jødene for å være årsaken til tapet av første verdenskrig, for å styre verden osv. De ble simpelthen en hendig syndebukk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...