Gå til innhold

Hva kan Microsoft gjøre for å ta igjen PS4? + et spørreskjema for en skoleoppgave.


faldmo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går 2.året på en Bachelor i markedsføring og har 2 caseoppgaver dette semesteret. I begge to har gruppen min og jeg valgt Xbox One, fordi vi fikk tips om å velge en underdog var det et ganske klart valg.

 

Begge casene går ut på å analysere og identifisere hva MS kan gjøre med Xbox One i Norge for å begynne å snu den negative trenden de er inne i. Derfor har vi utformet et spørreskjema det hadde vært veldig hyggelig om dere besvarte.

Men jeg er også spent på hva folk mener MS faktisk kan gjøre i Norge av konkrete tiltak for i første omgang å stoppe PS4 fra å ta ytterligere markedsandeler, og på sikt begynne å spise innpå.

 

Link til spørreskjema: https://qtrial2014az1.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_effJkhiIBZLZohv

 

Tusen takk til alle som enten tar undersøkelsen eller svarer i tråden med hva de tror kan gjøres.

 

- Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det som har skjedd den siste tiden tror jeg nok at Microsoft ikke trenger å gjøre noe særlig mer enn de har gjort den siste tiden. Sony har hatt et par blemmer de siste månedene med en fiasko lansering av Driveclub, samt MYE nedetid på psn, noe som igjen bidrar til at folk kikker i MS sin retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror Microsoft må se på hva de gjorde med xbox360 og lære av de voldsomme blemmene de har hatt med Xbox One. Det virker på meg som hovedproblemet er at Microsoft ikke har klart å holde på den innovasjonen og det initiativet de hadde som klar underdog da de skapte xbox360, samtidig som Sony har tatt lærdom av alle feilene de begikk da de selv var relativt arrogante da de skapte PS3.

 

Jeg tror Microsoft sin største feil var at de prøvde å selge ett produkt som folk egentlig ikke ville ha. De fikk heldigvis reddet inn mye før lanseringen, men skaden var i stor grad gjort. Nå tror jeg det eneste som kan hjelpe dem opp igjen er bedre/flere spill og lavere pris. Microsoft ga Sony voldsomt mange "billige" poeng og jeg tror det blir dyrt å kreve de inn igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det blir litt feil å spørre om "hva må de gjøre nå?" siden det går så dårlig og de er underdogen".

 

Microsoft gjør allerede en flott jobb nå og ligger godt an med salget og profitt. De har retta opp i det meste, lar fansen være delaktig i nåværende og fremtidige beslutninger, pumper ut eksklusiver på riktige tidspunkt og annonserer enda mer som kommer fortløpende, apper kommer i fleng, systemet er mye mer åpent, reklamene har tatt seg opp osv..

Til og med diverse multiplattform spill blir rost til fordel xbox nå.

 

Enkelt og greit, de kan ikke gjøre noe mer og trenger ikke gjøre noe spesielt mer

 

Jeg ville valgt Wii U istedenfor uten tvil, eller eventuelt PS4. Posisjonene har blitt endret i mitt syn.

Endret av Rottenspacehead
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft ble et offer for sin egen grådighet, selv om de hørte på fansen etterhvert og tok til vett hadde de allerede tapt mye og jeg tror nok de deler litt godteri til bl.a. Ubisoft for å dra frem seg selv til tross for at PS4 er kraftigere på en del punkter. De har gjort mye for å rette opp blemmene, og det å prise den mer aggresivt betyr nok mye. Sony satser mer på design og er en mer rendyrket spillmaskin med noe ekstra mens Microsoft har satset mer på en underholdningshub og dekker flere behov. Kinect-skandalen løste de greit etterhvert, og det tror jeg var helt nødvendig for å redde skinnet.

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke konsollen i seg selv, men måten de lanserte den på. De burde allerede på noen prøver av presentasjonen skjønt at Zynga Don ikke passet til rollen. Så kan det jo argumenteres for at noen av løsningene de valgte med tanke på "alltid online" gjorde at en del satt kaffen i vranghalsen. Jeg for min del tror at folk etter en kort stund ville levd fint med det og at vi har gått glipp av en del funksjoner på konsollen.

Lenke til kommentar

Synes det blir litt feil å spørre om "hva må de gjøre nå?" siden det går så dårlig og de er underdogen".

 

Microsoft gjør allerede en flott jobb nå og ligger godt an med salget og profitt. De har retta opp i det meste, lar fansen være delaktig i nåværende og fremtidige beslutninger, pumper ut eksklusiver på riktige tidspunkt og annonserer enda mer som kommer fortløpende, apper kommer i fleng, systemet er mye mer åpent, reklamene har tatt seg opp osv..

Til og med diverse multiplattform spill blir rost til fordel xbox nå.

 

Enkelt og greit, de kan ikke gjøre noe mer og trenger ikke gjøre noe spesielt mer

 

Jeg ville valgt Wii U istedenfor uten tvil, eller eventuelt PS4. Posisjonene har blitt endret i mitt syn.

 

Hva sier de nyeste tallene om salg og profitt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva sier de nyeste tallene om salg og profitt?

 

AtW

Sony har vel beregnet seg ganske lave profittmarginer på selve maskinen. Mener det var rundt 50 usd, mens Microsoft gikk for noe over 100 usd. Virker som Microsoft har fått regulert ned kostnadene sine pr. enhet evt. tatt kutt i fortjenesten på maskinen for å heller hente det inn langsiktig i større markedsandel. Første Xbox gikk i null, så det sier mye om at marginene krever volum og strømlinjeformet operasjon. Tabber og feilvurderinger koster mye.

Lenke til kommentar

 

 

Hva sier de nyeste tallene om salg og profitt?

 

AtW

Sony har vel beregnet seg ganske lave profittmarginer på selve maskinen. Mener det var rundt 50 usd, mens Microsoft gikk for noe over 100 usd. Virker som Microsoft har fått regulert ned kostnadene sine pr. enhet evt. tatt kutt i fortjenesten på maskinen for å heller hente det inn langsiktig i større markedsandel. Første Xbox gikk i null, så det sier mye om at marginene krever volum og strømlinjeformet operasjon. Tabber og feilvurderinger koster mye.

 

 

Jeg har sett tall for noen uker siden på Xbone sine salg, dette var ikke spesielt oppløftende i mine øyne, så spørsmålet er om rottenspaced har noen nyere tall, han sier de gjør det bra på salg og profitt, hva baserer han det på? Hvilke tall? Det du kommer med er forsåvidt interessant nok, men det er jo ikke akkurat harde data.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har sett tall for noen uker siden på Xbone sine salg, dette var ikke spesielt oppløftende i mine øyne, så spørsmålet er om rottenspaced har noen nyere tall, han sier de gjør det bra på salg og profitt, hva baserer han det på? Hvilke tall? Det du kommer med er forsåvidt interessant nok, men det er jo ikke akkurat harde data.

 

AtW

Det skal vel godt gjøres å få oppdaterte og nøyaktige tall på noe såpass sensitivt. Mye er vel basert på høvelig kvalifiserte guestimates fra ulike datakilder.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har sett tall for noen uker siden på Xbone sine salg, dette var ikke spesielt oppløftende i mine øyne, så spørsmålet er om rottenspaced har noen nyere tall, han sier de gjør det bra på salg og profitt, hva baserer han det på? Hvilke tall? Det du kommer med er forsåvidt interessant nok, men det er jo ikke akkurat harde data.

 

AtW

Det skal vel godt gjøres å få oppdaterte og nøyaktige tall på noe såpass sensitivt. Mye er vel basert på høvelig kvalifiserte guestimates fra ulike datakilder.

 

 

Greit nok, men hvilke estimater er det han baserer seg på da?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Greit nok, men hvilke estimater er det han baserer seg på da?

 

AtW

Så dypt går ikke min interesse for emnet, men man kan bruke regnskapstall, offentlige uttalelser, supplychain estimater sourcing, manufacturing etc.

For å komplisere ting ytterligere har ulike land forskjellig betalingsvillighet for sluttproduktet.

Lenke til kommentar

 

 

Greit nok, men hvilke estimater er det han baserer seg på da?

 

AtW

Så dypt går ikke min interesse for emnet, men man kan bruke regnskapstall, offentlige uttalelser, supplychain estimater sourcing, manufacturing etc.

For å komplisere ting ytterligere har ulike land forskjellig betalingsvillighet for sluttproduktet.

 

 

Ja, og de tallene jeg har sett, basert på estimater, tyder IKKE på at det går spesielt bra med xbone, så hvilke tall er det rottenspace baserer seg på?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Greit nok, men hvilke estimater er det han baserer seg på da?

 

AtW

Så dypt går ikke min interesse for emnet, men man kan bruke regnskapstall, offentlige uttalelser, supplychain estimater sourcing, manufacturing etc.

For å komplisere ting ytterligere har ulike land forskjellig betalingsvillighet for sluttproduktet.

 

 

Ja, og de tallene jeg har sett, basert på estimater, tyder IKKE på at det går spesielt bra med xbone, så hvilke tall er det rottenspace baserer seg på?

 

AtW

 

 

Jeg opplever iallefall bare å lese mye positivt om salg og profitt rundt omkring, og det som blir rapportert samsvarer jo veldig godt med alle de tiltakene MS har satt igang siden xboxen kom ut.

 

Men for all det, hvis de vil skrive en bachelor om xbox og hvordan de skal snu den negative trenden, når det ikke er en negativ trend der, så greit for meg. Ikke at de trenger godkjennelse herfra.

 

Er det noen som har en negativ trend, så er det uten tvil Wii U, og eventuelt PS4.

 

Jeg kan bare gå utifra min opplevelse rundt dette. Jeg har fått deja vu iforhold til Ps3/ps4. Føler Sony blender med fantastiske ting som vanlig, men klarer ikke levere så godt som de lover. Selvfølgelig, Ps4 er et stort hakk opp fra PS3 og er en fantastisk maskin, men fortsatt så faller de igjennom på diverse tjenester, spill kommer ikke når de skal komme eller holder ikke den kvaliteten som skal være osv. Dette opplever jeg som at det har satt dype spor hos forbrukerne og flere og flere klager. På den andre siden går alt på skinner og oppover hos konkurrenten, og X antall folk bytter over. Spørsmålet er hva Sony kontrer med nå for å stoppe den negative trenden, altså stoppe sony pila og microsoft pila ifra å møtes nærmere på midten. Sony ligger et hestehode foran iforhold til salg, men det er de som er i den negative trenden utifra utganspunktet.

 

http://fortune.com/2014/10/23/microsofts-revenue-jumps-but-profits-decline-on-job-cuts-and-nokia-costs/

 

What you might have missed: Microsoft also reported a 74% first-quarter revenue increase, to roughly $2.5 billion, for its computing and gaming hardware segment, reflecting sales growth for the company’s Xbox gaming console as well as the market-wide rebound in PC sales. Microsoft revealed Thursday that it sold 2.4 million Xbox consoles during the first quarter, representing a 102% bump. However, the company did not specify whether those sales came from the new Xbox One, which launched in 28 new markets during the quarter, as opposed to older iterations of the gaming system.

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Jeg opplever iallefall bare å lese mye positivt om salg og profitt rundt omkring, og det som blir rapportert samsvarer jo veldig godt med alle de tiltakene MS har satt igang siden xboxen kom ut.

 

Oktober tall har man ikke fått enda, men fra det jeg klarer å finne så fortsetter Sony å selge betraktelig bedre en Xbox One.

 

Halo og Sunset Overdrive vil sikkert hjelpe Xbox denne måneden, men om det er nok til å stoppe eller snu trenden gjenstår å se.

 

ps4vsxb1-newest.001.jpg

 

http://arstechnica.com/gaming/2014/10/updated-numbers-show-ps4-with-at-least-65-percent-of-two-console-market/

 

http://venturebeat.com/2014/10/16/september-2014-npd-ps4-outsells-xbox-one-despite-microsoft-giving-away-a-free-game/

 

http://www.extremetech.com/gaming/192919-ps4-leads-xbox-one-by-at-least-40-in-global-sales-has-sony-already-won-this-console-generation

 

http://bgr.com/2014/10/03/ps4-vs-xbox-one-sales-sep-2014/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Greit nok, men hvilke estimater er det han baserer seg på da?

 

AtW

Så dypt går ikke min interesse for emnet, men man kan bruke regnskapstall, offentlige uttalelser, supplychain estimater sourcing, manufacturing etc.

For å komplisere ting ytterligere har ulike land forskjellig betalingsvillighet for sluttproduktet.

 

 

Ja, og de tallene jeg har sett, basert på estimater, tyder IKKE på at det går spesielt bra med xbone, så hvilke tall er det rottenspace baserer seg på?

 

AtW

 

 

Jeg opplever iallefall bare å lese mye positivt om salg og profitt rundt omkring, og det som blir rapportert samsvarer jo veldig godt med alle de tiltakene MS har satt igang siden xboxen kom ut.

 

Men for all det, hvis de vil skrive en bachelor om xbox og hvordan de skal snu den negative trenden, når det ikke er en negativ trend der, så greit for meg. Ikke at de trenger godkjennelse herfra.

 

Er det noen som har en negativ trend, så er det uten tvil Wii U, og eventuelt PS4.

 

Jeg kan bare gå utifra min opplevelse rundt dette. Jeg har fått deja vu iforhold til Ps3/ps4. Føler Sony blender med fantastiske ting som vanlig, men klarer ikke levere så godt som de lover. Selvfølgelig, Ps4 er et stort hakk opp fra PS3 og er en fantastisk maskin, men fortsatt så faller de igjennom på diverse tjenester, spill kommer ikke når de skal komme eller holder ikke den kvaliteten som skal være osv. Dette opplever jeg som at det har satt dype spor hos forbrukerne og flere og flere klager. På den andre siden går alt på skinner og oppover hos konkurrenten, og X antall folk bytter over. Spørsmålet er hva Sony kontrer med nå for å stoppe den negative trenden, altså stoppe sony pila og microsoft pila ifra å møtes nærmere på midten. Sony ligger et hestehode foran iforhold til salg, men det er de som er i den negative trenden utifra utganspunktet.

 

http://fortune.com/2014/10/23/microsofts-revenue-jumps-but-profits-decline-on-job-cuts-and-nokia-costs/

 

What you might have missed: Microsoft also reported a 74% first-quarter revenue increase, to roughly $2.5 billion, for its computing and gaming hardware segment, reflecting sales growth for the company’s Xbox gaming console as well as the market-wide rebound in PC sales. Microsoft revealed Thursday that it sold 2.4 million Xbox consoles during the first quarter, representing a 102% bump. However, the company did not specify whether those sales came from the new Xbox One, which launched in 28 new markets during the quarter, as opposed to older iterations of the gaming system.

 

 

Ok, jeg leser dette som at du ikke vet noe særlig om de faktiske tallene, du bare "føler" det er feil at MS gjør det relativt dårlig. Sitatet du poster er basert på kjente tall, Xbone selger i aller beste fall det jeg vil kalle middelmådig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrenger og vrir på det, så har per dags dato Sony og Nintendo flere negative trender enn hva microsoft har. Det er jo bare å se på hva de bedriver med. Faktaen ligger åpen for alle.

 

Men foreslår egentlig at legger frem dine egne relevante synspunkter etc til trådstarter, istedenfor å bare pirke på andre. ;)

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...