Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Religion i barnehagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I en alder av 4 år, skal de ikke vite hva Jesus er engang.
Det er det samme som og si at barna ikke bør vite hva 9. april er, eller kunne lese, når de er fire år...

 

Nei det er det ikke, 9. april er en ekte historisk hendelse, barnet vil ikke pluttselig begynne å tilbe 9. april.

Jesus myten er full av magi, som ofte er veldig tiltrekkende for små barn, da de ikke har fått noe kritisk sans enda

Lenke til kommentar

Du må gjerne tro at Jesus og kristendommen er myter - men det er, uansett hva man tror på, det historiske og kulturelle grunnlaget Norge er tuftet på - på mange felter. Jeg synes jo det er naturlig at man forklarer bakgrunnen med julen og påsken i barnehaven - uten at dette blir forkynnende.

 

Eller bør barna våre heller tro at julen kun handler om gaver og julenissen - og at juletreet er koselig?

 

Jeg har en følelse av at dette er blåst ut av sine opprinnelige proporsjoner.

Lenke til kommentar
Du må gjerne tro at Jesus og kristendommen er myter - men det er, uansett hva man tror på, det historiske og kulturelle grunnlaget Norge er tuftet på - på mange felter. Jeg synes jo det er naturlig at man forklarer bakgrunnen med julen og påsken i barnehaven - uten at dette blir forkynnende.

 

Eller bør barna våre heller tro at julen kun handler om gaver og julenissen - og at juletreet er koselig?

 

Jeg har en følelse av at dette er blåst ut av sine opprinnelige proporsjoner.

 

Det blir uansett feil å undervise eller påvirke barn til å tro på noe som foreldrene ikke er enige med. Det skal være (og er lovfestet) foreldres ansvar å oppdra barna slik de mener er mest riktig (og i henhold til norsk lov).

 

Det mest riktige her er nok å si ifra til foreldrene når de henter barna at det har oppstått spørsmål angående religion og at det må være opp til foreldrene å ta dette spørsmålet videre.

Lenke til kommentar

Beste er vell å fortelle barnet så lite som mulig om Jesus og gud, ihvertfall ikke fortelle noe som innebærer "at det er sannhet". I verste fall kan de jo å miste den logiske tenkesansen og falle for denne hjernevaskingen. Selv tror jeg faktisk jeg ble fortalt dette når jeg var barn, så jeg trodde på Gud og alt det der en stund, men så heldigvis utviklet hjernen min seg såpass til å begynne å tenke logisk.

 

Kort fortalt passer verken barn + kristendommen og undervisning sammen.

 

Selv synes jeg det er uakseptabelt at skolene nærmest tvinger barn til å gå i kirka.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har ikke offentlig skole og barnehave i Norge kristne formålsparagrafer? Om foreldrene er uenig i dette står de vel frie til å velge private alternativ!

 

Jeg synes også det er en generell manglende toleranse fra mange av denne trådenes debattanter som rakker ned på kristendommen som noe ingen logisk tenkende vesener vil erkjenne seg til. Denne tråden handler jo nettopp om at ateisme skal aksepteres - hvor ble det av gjensidig toleranse uten å rakke ned på motparten?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sala_*

I en alder av 4 år, skal de ikke vite hva Jesus er engang.

 

Var vel egentlig meningen og sette det på spissen.

 

Greit at foreldre er forskjellig av hva man lærer barna, men det jeg mener er at den læringen skal ikke komme fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Man burde i utgangspunktet skjerme barn for religion inntil de er blitt lært kritisk tankegang.

Kritisk tankegang blir lært gjennom prøving og feiling. Det blir for dumt å prøve å skjerme barna fra verden når man forsøker å lære dem óm nettopp verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...