Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å kalle ungen Jesus?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-77217
I muslimske land så kaller de jo alle får Muhammed er ikke det en helig person da? Må vere ekstremt plagsomt at alle har det samme navnet? Ser føre meg et kjøpesenter eller noe kan Muhammed komme til resepsjonen hehe

 

 

De har vel etternavn de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er for eksempel ikke lov å ha produkt/merkevare-navn som fornavn.

 

Jeg kjenner en jente som heter Idun til fornavn.. Tror ikke hun har søkt om dette. Da tenker jeg selvsagt på Idun Ketchup.

 

Idun er et helt vanlig navn i Norge.

 

Det er ikke lenger lov å ta navnet Bjørn, da dette er et dyr har jeg hørt. Noen som vet om dette stemmer?

 

Det burde vært dobbelt ulovlig iogmed at Bjørn Havregryn er ett produktnavn.. hehe, men det er ikke et ulovlig navn, mener det var en diskusjon etter at noen ville kalle ungen sin Dinosaur, om at det ikke skulle være lovlig å bruke dyreraser som navn (kunne blitt mange rare navn).

 

Man får jo som regel lov til å endre til det meste nå, tror at vanlige og gamle navn som Bjørn, Ulv, Ravn og sånn er helt lovlig å kalle kidsa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er for eksempel ikke lov å ha produkt/merkevare-navn som fornavn.

 

Jeg kjenner en jente som heter Idun til fornavn.. Tror ikke hun har søkt om dette. Da tenker jeg selvsagt på Idun Ketchup.

 

Idun er et helt vanlig navn i Norge.

 

Det er ikke lenger lov å ta navnet Bjørn, da dette er et dyr har jeg hørt. Noen som vet om dette stemmer?

 

Det burde vært dobbelt ulovlig iogmed at Bjørn Havregryn er ett produktnavn.. hehe, men det er ikke et ulovlig navn, mener det var en diskusjon etter at noen ville kalle ungen sin Dinosaur, om at det ikke skulle være lovlig å bruke dyreraser som navn (kunne blitt mange rare navn).

 

Man får jo som regel lov til å endre til det meste nå, tror at vanlige og gamle navn som Bjørn, Ulv, Ravn og sånn er helt lovlig å kalle kidsa.

Jeg kjenner et gravid par som skal kalle ungen sin Grandi.

Men det teller vel ikke med forkortelser?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Hvis du bor i Norge, i hvert fall.

De fleste unger ville mobbet ham fordi han het Jesus. Og i alle fall på ungdomsskolen! Der handler jo ALT om å passe inn, og så kommer Jesus ...

 

Jeg tror ikke det er et problem. Det er de færreste som vil mobbe noen for navnet han bærer. Det er likevel mobberne som har skylden, ikke foreldrene.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Hvis du bor i Norge, i hvert fall.

De fleste unger ville mobbet ham fordi han het Jesus. Og i alle fall på ungdomsskolen! Der handler jo ALT om å passe inn, og så kommer Jesus ...

 

Jeg tror ikke det er et problem. Det er de færreste som vil mobbe noen for navnet han bærer. Det er likevel mobberne som har skylden, ikke foreldrene.

 

Er faktisk litt enig med deg, hvis Jesus hadde forholdt seg til denne mobbingen på en kul måte, tror jeg navnet kunne funka bra.. Feks presentere seg som guds sønn første skoledag osv.

 

Tror ikke jeg hadde hatt noe imot at dette navnet ble lovlig og vanlig.

Lenke til kommentar
Det er for eksempel ikke lov å ha produkt/merkevare-navn som fornavn.

 

Jeg kjenner en jente som heter Idun til fornavn.. Tror ikke hun har søkt om dette. Da tenker jeg selvsagt på Idun Ketchup.

Samme greia med Nora, Freia, Synnøve osv.

 

men dette er sikkert nevnt alt

Nora er jo et ganske vanlig navn, da.

Og Synnøve. Men Freia tror jeg hadde blitt å gå for langt(?) :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Hvis du bor i Norge, i hvert fall.

De fleste unger ville mobbet ham fordi han het Jesus. Og i alle fall på ungdomsskolen! Der handler jo ALT om å passe inn, og så kommer Jesus ...

 

Jeg tror ikke det er et problem. Det er de færreste som vil mobbe noen for navnet han bærer. Det er likevel mobberne som har skylden, ikke foreldrene.

 

Er faktisk litt enig med deg, hvis Jesus hadde forholdt seg til denne mobbingen på en kul måte, tror jeg navnet kunne funka bra.. Feks presentere seg som guds sønn første skoledag osv.

 

Tror ikke jeg hadde hatt noe imot at dette navnet ble lovlig og vanlig.

Er det ikke lovlig, da?

 

Selvfølgelig er det ikke foreldrenes feil,

de velger jo selv hva de vil kalle barnet, og det er ikke galt på noen måte.

Men det beror jo egentlig på hvor man bor.

I Nord-Norge er de aller, ytterst fleste veldig snille og sier velkommen til alle navn osv.

Men i Stavanger og Sandnes kan det bli verre. Der strekker de seg med dårlig selvtillit langt og mobber andre for små "feil" eller uvanlige ting ved dem.

Lenke til kommentar
Syntes det er litt dårlig gjort og oppkalde ungen sin etter en historisk person så stor som Jesus, jeg tror det vil føre til en god del erting opp gjennom årene med ett slik navn..

Jeg er litt enig med deg, men det er utrolig mange flere som er oppklat etter en Makedonsk Konge i Norge og ellers. Kan tenke meg det er 100 ganger flere som heter Aleksander i Norge med en eller annen skrivemåte enn Jesus. Nå var jo han også en stor historisk person, men ikke på samme måte.

 

En kamerat av meg flyttet til Danmark, der tok han og kona hans etternavn som ville vært ulovlige å skifte til i Norge.

Lenke til kommentar
Syntes det er litt dårlig gjort og oppkalde ungen sin etter en historisk person så stor som Jesus, jeg tror det vil føre til en god del erting opp gjennom årene med ett slik navn..

Jeg er litt enig med deg, men det er utrolig mange flere som er oppklat etter en Makedonsk Konge i Norge og ellers. Kan tenke meg det er 100 ganger flere som heter Aleksander i Norge med en eller annen skrivemåte enn Jesus. Nå var jo han også en stor historisk person, men ikke på samme måte.

 

En kamerat av meg flyttet til Danmark, der tok han og kona hans etternavn som ville vært ulovlige å skifte til i Norge.

Jesus er jo en "religionsleder". Det er en litt annen sak enn godt brukte navn som Aleksander eller Håkon.

Aleksander har jo blitt brukt mange ganger før den historiske personen, mens Jesus er et veldig uvanlig navn i Nordiske land, og ble mest sannsynlig ikke brukt før Jesus Kristus.

 

Hvilket etternavn var det, om jeg får spørre? :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er for eksempel ikke lov å ha produkt/merkevare-navn som fornavn.

 

Jeg kjenner en jente som heter Idun til fornavn.. Tror ikke hun har søkt om dette. Da tenker jeg selvsagt på Idun Ketchup.

 

Idun er et helt vanlig navn i Norge.

 

Det er ikke lenger lov å ta navnet Bjørn, da dette er et dyr har jeg hørt. Noen som vet om dette stemmer?

 

Det burde vært dobbelt ulovlig iogmed at Bjørn Havregryn er ett produktnavn.. hehe, men det er ikke et ulovlig navn, mener det var en diskusjon etter at noen ville kalle ungen sin Dinosaur, om at det ikke skulle være lovlig å bruke dyreraser som navn (kunne blitt mange rare navn).

 

Man får jo som regel lov til å endre til det meste nå, tror at vanlige og gamle navn som Bjørn, Ulv, Ravn og sånn er helt lovlig å kalle kidsa.

Jeg kjenner et gravid par som skal kalle ungen sin Grandi.

Men det teller vel ikke med forkortelser?

 

Grandi som i grandis/grandiosa eller? Hehehe... :!:

Lenke til kommentar
Jesus er jo en "religionsleder". Det er en litt annen sak enn godt brukte navn som Aleksander eller Håkon.

Aleksander har jo blitt brukt mange ganger før den historiske personen, mens Jesus er et veldig uvanlig navn i Nordiske land, og ble mest sannsynlig ikke brukt før Jesus Kristus.

 

Hvilket etternavn var det, om jeg får spørre? :p

 

Jesus(Jeshua) var et veldig vanlig navn i Palestina på Jesus Kristus' tid, men det har aldri vært vanlig i Norge. Men her hvor jeg bor er det russere, pakistanere og chilienere, noen av dem har rare navn, en har et navn som er veldig nært en seksuell legning, men likevel blir ingen mobbet pga navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...