Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet om noen solide kurs som man kan ta som vekter?

tenker på håndjern og den type

 

Med mindre du jobber på svært utsatte områder, så er dette mer eller mindre å anse som ubrukelige kurs. På mine ni år i bransjen kan jeg aldri huske å ha behov for bruk av håndjern. Dessverre bruker ikke det private markedet penger på kurs, med mindre man absolutt må ha kurset. De mest relevante kursene har jeg faktisk fått via Heimevernet, og ikke vaktbransjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Skal i sommerjobb som vekter hos NOKAS i sommer. Etter det jeg vet involverer stillingen kontroll av bygg to ganger mellom 20 og 06. Kontrollene er lønnet med en fast sats per kontroll og tar ca. 1 time hver. I dødtiden er det bakvakt med kr. 40,- per time eller noe og normal timeslønn igjen om det blir utrykning. Høres dette normalt ut?

Lenke til kommentar

Skal i sommerjobb som vekter hos NOKAS i sommer. Etter det jeg vet involverer stillingen kontroll av bygg to ganger mellom 20 og 06. Kontrollene er lønnet med en fast sats per kontroll og tar ca. 1 time hver. I dødtiden er det bakvakt med kr. 40,- per time eller noe og normal timeslønn igjen om det blir utrykning. Høres dette normalt ut?

Kan dessverre høres ut som en normal bakvaktsordning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Så de vekterne som jobber som vanlig får ikke distinksjon for fagbrev?

 

Har også et annet spørsmål. jeg jobber som vikar, det jeg lurer på er når jeg skal regne ut årslønn. skal jeg regne med de månene jeg får noe utbetalt eller er det det man tjener? eks: desember 2015 får man jo utbetalt i januar 2016. skal man da ta ifra januar til og med desember eller desember til desember?

noen som skjønner? :DD

Lenke til kommentar

Så de vekterne som jobber som vanlig får ikke distinksjon for fagbrev?

 

Har også et annet spørsmål. jeg jobber som vikar, det jeg lurer på er når jeg skal regne ut årslønn. skal jeg regne med de månene jeg får noe utbetalt eller er det det man tjener? eks: desember 2015 får man jo utbetalt i januar 2016. skal man da ta ifra januar til og med desember eller desember til desember?

noen som skjønner? :DD

 

Det er forskjellig praksis. G4S hadde en rød fagbrevstripe. Vakt Service hadde en ekstra hvit stripe for de med fagbrev eller lang ansiennitet. Jeg tror ikke Nokas praktiserer dette per dags dato.

 

Årslønnen din blir det totale beløpet som står på lønnsslippen du mottar i desember. Det du tjener i desember blir å telle på lønnsslippen for neste år, ettersom den blir utbetalt i 2017.

Lenke til kommentar

Har også et til spørsmål.

Er det mulig å få begrenset politimyndighet utenom det å jobbe på båt.

eksempel at man ta kurs slik at man får det og kan bruke det i jobben som vekter?

 

Nei, og du har det egentlig ikke på båt heller. Kapteinen har begrenset politimyndighet, og den kan han delegere til dem han vil. Du har et tillegg i vekteroverenskomsten for begrenset politimyndighet som stammer fra tiden vi vektere ansvaret for fangetransport. Dette prosjektet ble senere stengt av regjeringen, og erstattet med arrestforvarere i politiet. Kriminalomsorgen har også et prøveprosjekt i noen fylker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tok vekterkurs trinn 1 for over 6 måneder siden og nå som jeg skal ta trinn 2 sier de at mitt vk trinn 1 ikke er gyldig mer og at jeg må ta eksamen for den på nytt.

 

Dette er loven de refererte til «Allerede etter trinn 1 kurset kan man begynne å jobbe, men det må fullføres resten av utdanningen før man har jobbet 850 timer (vikar/deltid) eller 6 måneder (heltid). Det står nevnt i Forskrift om vaktvirksomhet, §10.

 

Som jeg har forstått det så må resten av vekterkursene bli tatt før man har jobbet som vekter i 6 måneder. Greia er at jeg ikke har jobbet som vekter etter at jeg tok kurset, så betyr ikke dette at mitt vk 1 kursbevis fortsatt er gyldig?

Endret av Zork-
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...