Gå til innhold

Hunde avføring på avveier!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange hester er det i landet sammenlignet med hunder og hvor mange av de igjen er det som driter på veien?

Burde være svar godt nok men de få gangene det ligger en hestelort i veien er den både stor og sjenerende.

Dessverre er det ikke mulig for en rytter å stige av en hest for å ta bort møkka,

Vi bør få et system hvor nærmeste hage eier blir oppfordret til å legge hunde og heste bæsj i kompost.

 

For ryttere og hester tilknyttet et ridesenter er det vanlig at de har organisert en gjeng som tar dette jevnlig.

Lenke til kommentar

Jeg tar heller ikke hundemøkka med meg, men sørger for å legge den inne i en hekk eller noe kratt hvor folk ikke går.

Og grunnen til det er at jeg ikke vil bære en pose med hundemøkk i lange veier, for hunden liker lange turer.

Dessutten er jeg motstander å sende biologisk avfall til søplefyllinga, hadde alle hatt en kompostbinge i nærheten av steder hvor hunder pleier å luftes så hadde dette vært det beste for miljøet og spesielt pinnsvinet som har det fryktelig vanskelig nå som mange kaster avfall i egen dunk for organisk avfall. Møkka hører til i naturen til glede for planter og småkryp.

Hva med den posen du kaster fra deg i en hekk den går da vel ikke i oppløsning

Bruker aldri pose, tar den med fingrene. Hendene kan jo vaskes i vann når jeg kommer hjem.

 

Æsj, du er en gris. :)

 

Jeg hadde hund i 11 år og jeg kjøpte aldri èn svart pose. Needless to say, dritten ble liggende.

Needless to say, you are a irresponsible shit head.

Hva med hesteavføring? Det er, i min bok, et MYE større irritasjonsmoment. Dog er det få, om noen, som klager dette.

 

Hesteavføring er noe helt annet enn hundeavføring. Hunder spiser kjøtt, mens hester spiser høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar heller ikke hundemøkka med meg, men sørger for å legge den inne i en hekk eller noe kratt hvor folk ikke går.

Og grunnen til det er at jeg ikke vil bære en pose med hundemøkk i lange veier, for hunden liker lange turer.

Dessutten er jeg motstander å sende biologisk avfall til søplefyllinga, hadde alle hatt en kompostbinge i nærheten av steder hvor hunder pleier å luftes så hadde dette vært det beste for miljøet og spesielt pinnsvinet som har det fryktelig vanskelig nå som mange kaster avfall i egen dunk for organisk avfall. Møkka hører til i naturen til glede for planter og småkryp.

Hva med den posen du kaster fra deg i en hekk den går da vel ikke i oppløsning

 

Bruker aldri pose, tar den med fingrene. Hendene kan jo vaskes i vann når jeg kommer hjem.

 

Æsj, du er en gris. :)

 

Jeg hadde hund i 11 år og jeg kjøpte aldri èn svart pose. Needless to say, dritten ble liggende.

Needless to say, you are a irresponsible shit head.

Hva med hesteavføring? Det er, i min bok, et MYE større irritasjonsmoment. Dog er det få, om noen, som klager dette.

 

Hesteavføring er noe helt annet enn hundeavføring. Hunder spiser kjøtt, mens hester spiser høy.

Nå ja, jeg prøver å finne et stort blad eller litt gras som jeg tar rundt møkka med. Går også an å bruke et par pinner som holdes sammen også.

 

Så jeg er ikke skitten på fingrene hele tiden hvis noen skulle tro det. Vått plengras er veldig fint å fjerne hundemøkk på.

Lenke til kommentar

Jeg tar heller ikke hundemøkka med meg, men sørger for å legge den inne i en hekk eller noe kratt hvor folk ikke går.

Og grunnen til det er at jeg ikke vil bære en pose med hundemøkk i lange veier, for hunden liker lange turer.

Dessutten er jeg motstander å sende biologisk avfall til søplefyllinga, hadde alle hatt en kompostbinge i nærheten av steder hvor hunder pleier å luftes så hadde dette vært det beste for miljøet og spesielt pinnsvinet som har det fryktelig vanskelig nå som mange kaster avfall i egen dunk for organisk avfall. Møkka hører til i naturen til glede for planter og småkryp.

Hva med den posen du kaster fra deg i en hekk den går da vel ikke i oppløsning

 

Bruker aldri pose, tar den med fingrene. Hendene kan jo vaskes i vann når jeg kommer hjem.

 

Æsj, du er en gris. :)

 

Jeg hadde hund i 11 år og jeg kjøpte aldri èn svart pose. Needless to say, dritten ble liggende.

Needless to say, you are a irresponsible shit head.

Hva med hesteavføring? Det er, i min bok, et MYE større irritasjonsmoment. Dog er det få, om noen, som klager dette.

 

Hesteavføring er noe helt annet enn hundeavføring. Hunder spiser kjøtt, mens hester spiser høy.

Nå ja, jeg prøver å finne et stort blad eller litt gras som jeg tar rundt møkka med. Går også an å bruke et par pinner som holdes sammen også.

 

Så jeg er ikke skitten på fingrene hele tiden hvis noen skulle tro det. Vått plengras er veldig fint å fjerne hundemøkk på.

 

Nei fy f... :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg plukker opp etter hunde min dersom jeg kan. Det vil ikke si hvis jeg har pose, for det har jeg alltid men han skal helst så langt inn i skogen som mulig når han må bæsje og da er det ikke alltid like lett å finne ut hvor han har gjort fra seg.

 

Men jeg må si at det er helt greit å kaste i andre søppeldunk. Jeg kaster som regel i kommunale søppelkasser langs med stier eller i parken, men ser ikke problemet med å kaste i andres heller. hvis du synes det blir så mye gris så er jeg sikker på at det er ting i søpla som har langt mer bakterier enn hundebæsj og hvis du må dra på søppeldunken frem og tilbake til veien så er det ikke værre enn å bruke hansker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det ofte er veldig, veldig langt å bære dritten hjem.

Hvis du ikke klarer å rydde opp etter bikkja di, så er du ikke skikket til å ha hund. Så enkelt er det.

 

 

Så dere forventer at man A) plukker opp og B) bærer det med seg en time? I så fall så er det ikke mye mer å diskutere, slike krav er det få hundeeiere som vil ha interesse i å følge. jeg vil si at man enten får godta at hundeiere plukker det opp, knytter igjen og legger i det i første dunk eller godta at eiere ikke plukker opp. Når det er sagt så finnes det 100 nøyanser her i forhold til tid/sted/årstid osv.

Ja, jeg forventer at hundeeiere plukker opp dritten etter bikkjene sine. Hvor lenge de har lyst til å gå med det i lomma er for meg revnende likegyldig. De har skaffet seg hund, også forventer de at andre skal ha jobben med å rydde etter dem, eller ha ansvar for å oppbevare dritten for dem? Det er nå en gang slik; du har anskaffet hund - ta ansvar for dyret og søpla den produserere, eller gi faen i å skaffe deg dyr.

Lenke til kommentar

Fordi det ofte er veldig, veldig langt å bære dritten hjem.

Hvis du ikke klarer å rydde opp etter bikkja di, så er du ikke skikket til å ha hund. Så enkelt er det.

 

Men selvfølgelig klarer jeg det. Og merk nå, at jeg er litt selektiv til hvor jeg plukker opp. Du mener nå ikke at man skal gå rundt i tjukke skauen eller på høyfjellet og plukke opp dritten?

 

Innimellom hus og boligfelt og i byen så plukker man selvfølgelig opp, det er jo helt åpenbart at hundedritt er til sjenanse for øvrigheta. Men så er det veldig kjekt å kunne få kaste det fra seg uten å måtte bære rundt på dritten i timesvis. Et slags kompromiss, om du vil. Men vi driver kanskje ikke med kompromiss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg forventer at hundeeiere plukker opp dritten etter bikkjene sine. Hvor lenge de har lyst til å gå med det i lomma er for meg revnende likegyldig. De har skaffet seg hund, også forventer de at andre skal ha jobben med å rydde etter dem, eller ha ansvar for å oppbevare dritten for dem? Det er nå en gang slik; du har anskaffet hund - ta ansvar for dyret og søpla den produserere, eller gi faen i å skaffe deg dyr.

 

Det er en forvridning av argumentasjonen å snakke om at andre skal oppbevare det er for en. Det er snakk om å kaste lukkede små svarte poser i dunker, mest sannsynlig vil "eieren" av dunken aldri merke det. Disse tømmes av kommunen, og gjør man det riktig medfører det ingen nevneverdig byrde for de som har den. (Jeg forstår fortsatt ikke helt hvilken ordning TS har ift. avfallstømming, den er helt forskjellig fra den som er her). Jeg forventer ikke at andre skal rydde opp, jeg forventer at man viser forståelse på samme måte som jeg gjør det når jeg plukker opp der det kan være til reel sjenanse for andre. Jeg forventer ikke at andre skal rydde opp eller ta ansvar. I stedet for å angripe og snakke om skikkethet til å ha dyr bør du heller se på samarbeidsvilje, hvis ikke fremstår du kun som en hunde(eier?)-hater.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Jeg har ikke anskaffet hund, og ønsker derfor heller ikke å ha hundedritt i søppelkassa mi. Den som har hunden, har ansvaret for å kvitte seg med søppelet. Det er da ikke så vanskelig, er det vel? Det er ikke noe behov for noe kompromiss i en slik sak. Den som har hunden har det hele og fulle ansvar for å plukke opp avføringen denne slipper fra seg. Jeg har ingenting å vise forståelse for. Det finnes lover som tar seg av dette temaet og som pålegger hundeeiere å plukke opp avføringen. Jeg har derfor ingen forståelse for at hundeeiere ikke gjør det, eller at de kaster hundebæsjposene på bakken, eller i min søppelkasse.

 

Og at man er så frekk at man mener at folk skal ha komposthauger tilgjengelige, slik at hundeeiere slipper å bære rundt på avføringen til hundene deres, det forteller det meste om hundeeiere, spør du meg.

Lenke til kommentar

1. Alle ryttere skal hoppe av hesten og sparke hestemøkka ned i grøfta. Hestemøkk vil så dekompostere ganske så fort og oppleses enkelt av bare litt regn og fukt da dietten er rimelig lettoppløselig. Hestemøkk er ikke helseskadelig slik som menneske og hundemøkk er.

 

2. Søppeldunker i villastrøk er ofte av den grønne plastdunktypen og trenger ingen ekstra søplesekk. Man knyter igjen vanlige søpleposer som kastes i disse grønne plastdunkene i ymse størrelser. Disse tømmes så av bilene.

 

Små hundemøkkposer har lett for å sprekke eller på annen måte eller briste når man kommer med nye tunge søppelposer og hiver ovenpå på disse små møkkposene så jeg forstår at en av de over her sliter med at ufyseligheten lager elendighet i dunkene hans. Hundemøkk er ei heller ikke naturlig kompostavfall og skal behandles omtrent som menneskemøkk. For de som sliter med andres hundemøkk i søppeldunken sin så føles nok det som om hundeieren fikk levert slike poser i postkassen sin. Kanskje de som lider av dette rett og slett skal levere dem tilbake i vedkommedes postkasse. (spøkende tone).

 

Daglig ser jeg jeg så mye hundemøkk i boligfeltet jeg bor i til at det er å bli helt oppgitt av. Og det absolutt latterligste jeg ser er folk som har knytt igjen hundemøkkposer og forlatt de på fotgjengerfelt eller i grøfta. Noen ganger må man lure på intelligensen til hundeiere som holder på slik.

 

En helt annen ting er hundeiere på offentlige turstier som man ofte har der det finnes tilgang til små skogsområder, hvordan har det seg at hundeeiere ikke er oppegående nok til å forstå at man skal holde hunden i bånd også der? Av hensyn til små barn og de som skulle være redde for hunder, samt flere andre ting er dette påbudt. Ved et tilfelle hadde jeg en hund som begynte å glefse etter bena mine mens jeg syklet og det var nummeret før både hund og eier fikk seg en a-aha opplevelse.

 

Nei, norske hundeeiere trenger rett og slett en kraftig oppstrammer og vi andre får begynne å dokumentere overtredelsen og sende klager til myndighetene. Ser man de som går med hunden løs får man gi tilsnakk og man ser lett at de som gjør dette forstår at dette ikke er riktig. Man skal heller ikke la hunden løpe 5m foran i slakk line gatelangs.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...

 

 

Å, om alle var som deg .. så fin en verden vi ville hatt å leve i.

 

Ja, jeg tar ansvar. Gudene skal vite at jeg plukker opp der jeg tror hundedritten kan forårsake den minste ulempe eller sjenanse for andre (feks barn. Jeg har stor forståelse for at foreldre synes det er ubehagelig om ungen ruller rundt i dritt).

Jeg sørger også for å kvitte meg med dritten ved første rimelige anledning, og klarer ikke helt å se problemet med det. En godt igjenknytt svartpose med 75 gram avføring i en søppeldunk kan umulig være noe stort problem. Sorry, lite forståelse herfra, for at det oppleves ubehagelig. Det er snakk om søppeldunken din, ikke senga di.

 

Forresten, hvor kom dette med komposthauger fra?

 

Og ja, siden vi er så godt i gang .. jeg ble nysjerrig jeg. Hvilke lover er det du mener regulerer dette? At hundeeieren er pliktig å plukke opp avføringa etter hunden (ikke fordi jeg mener det ikke finnes, eller at det er urimelig - jeg bare vet ikke, og er nysjerrig).

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det absolutt latterligste jeg ser er folk som har knytt igjen hundemøkkposer og forlatt de på fotgjengerfelt eller i grøfta. Noen ganger må man lure på intelligensen til hundeiere som holder på slik.

Et hint;

 

Bikkja driter på vei ut, man plukker opp, setter posen fra seg og tar den med på tilbaketuren. Synes ikke det er så fordømt uintelligent jeg. Gjør det stadig selv, men det er klart - noen kan kanskje finne på å glemme posen, og det er leit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jonlem:

et hint, da blir de ikke liggende der dag etter dag :) Samt et annet, det er mørkt på kveldene dårlig lys og vanskelig å skille sorte poser fra annet og de blir da tråkket på. Fortsatt ikke særlig intelligent. Jeg er heller ikke overbevist om at "noen glemmer" posene da de ofte går de samme rutene hver gang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forresten, hvor kom dette med komposthauger fra?

 

Her:

Vi bør få et system hvor nærmeste hage eier blir oppfordret til å legge hunde og heste bæsj i kompost.

 

 

Og ja, siden vi er så godt i gang .. jeg ble nysjerrig jeg. Hvilke lover er det du mener regulerer dette? At hundeeieren er pliktig å plukke opp avføringa etter hunden (ikke fordi jeg mener det ikke finnes, eller at det er urimelig - jeg bare vet ikke, og er nysjerrig).

Du finner det sannsynligvis i Forurensningsloven, men lokal politimyndighet har også sannsynligvis egne vedtekter om dette i politivedtektene. Politivedtektene varierer fra kommune, så sjekk med din lokale politistasjon.

Lenke til kommentar

Når personer kaster i andres søppel dunker så blir det ekstremt grisete i dukkene og veggene blir smurt med dritt! Når søppelbilen kommer hver uke så kjører jeg dunken ned til veien og henter den når søppelbilen har henta søppla...

Lurer på hvordan de hundeeierne som låner søppelkassen din kaster fra seg posen, kanskje de smører inn med henna? :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...