Gå til innhold

Hva er studiepoeng?


Dorian Gray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri helt skjønt hva disse poengene er, eller hvordan man regner ut hvor mange man har. Noen som har en enkel og rask forklaring?

Den totale poengsummen finner man ved å legge sammen karakterpoeng (snittet multiplisert med 10), fordypningspoeng (maksimalt 4) og realfagspoeng (maksimalt 3). I tillegg kan man få tilleggspoeng for alder, kjønn, høyere utdanning, etc., men det blir først aktuelt om man ikke søker seg inn rett etter videregående.

 

La oss si at jeg må ha 48 poeng, hvilket gjennomsnitt er det?

Det avhenger av hvor mange fordypnings- og realfagspoeng du har. Dersom du for eksempel har 7 realfagspoeng, som er det maksimale antallet, trenger du 41 karakterpoeng, det vil si 4,1 i snitt.

Lenke til kommentar
Men du får vel også studiepoeng ved å gå på folkehøyskoler, høyskoler og lignende?

Ja, det var det jeg siktet til da jeg skrev:

 

I tillegg kan man få tilleggspoeng for alder, kjønn, høyere utdanning, etc., men det blir først aktuelt om man ikke søker seg inn rett etter videregående.

Man får 3 poeng både for fullført verneplikt og årsstudium ved universitet eller (folke-)høgskole, men da må man søke i ordinær kvote, hvor poengkravene er høyere.

Lenke til kommentar
Så MX, FY og KJ i VK1 og VK2 betyr 7 poeng?

Eller MX og Bio og Kje i VK1 og VK2 for den del.

 

Btw.

Mener sterkt å huske at du også kan oppnå de 4 fordypningspoengene ved å ha en slik løsning:

 

VK1: MX Kje Fys

VK2: MX Kje FRANSk/TYSK (Kun hvis du har hatt b-språk oppgjennom ungd. skolen + GK/VK1)

 

Dette er greit å merke seg, da du fortsatt kan oppnå de 2 ekstra poengene for det 3 faget, uansett om du finner ut at Fysikken ble for meget.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Det er ikke studiepoeng dere snakker om her, men konkuransepoeng/skolepoeng.

 

Studiepoeng er et mål på omfanget/arbeidsmengden av/i et fag som brukes til å regne ut normert studietid. Meningen er at man skal klare å ta fag tilsvarende 60 studiepoeng i løpet av et år. Tidligere ble dette kalt vekttal (1 vekttall = 3 studiepoeng). Man gikk bort fra vekttall for lettere å kunne sammenligne med andre land (som bruker ECTS).

Endret av oro2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Den totale poengsummen finner man ved å legge sammen karakterpoeng (snittet multiplisert med 10), fordypningspoeng (maksimalt 4) og realfagspoeng (maksimalt 3).

Jeg har 2+3KJ, 2+3FY. 2+3MX, 2+3BI, får ikke jeg 4 fordypningspoeng og 4 realfagspoeng for den kombinasjonen? Eller vil realfagspoengene fra det ene faget falle bort? (håpe på at jeg får alle 8 poengene) Da trenger jeg bare 4.8 eller noe i snitt for å komme inn tror jeg :thumbup: .

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Så vidt jeg så krever Siv Ing: Fysikk og Matematikk på NTNU 56 poeng. Men jeg vet ikke om jeg leste tabellen helt riktig. Burde være oppnåelig, har 5,2 i snitt fra 1. og 2. klasse. Må bare skjerpe meg i matte og fysikk i år så skal jeg nok klare å holde det på omtrent 5. Plusse på 8 gir 58 :D

 

Er ikke 100% sikker på studievalg foreløpig, har noen måneder å tenke på enda. Hvis jeg vil kunne regne på fluide- og aerodynamikk, effektivitet av vingeformer på fly, former på biler etc. Hva passer da? Kanskje noen her kan hjelpe.

 

Å ha 4 realfag er ganske tøft, spesielt i tentamenstiden, men jeg har interesse for alle sammen så det går helt fint. Bare å passe på å ikke gjøre absolutt alle lekser i alle fag så går det fint.

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar
Så vidt jeg så krever Siv Ing: Fysikk og Matematikk på NTNU 56 poeng. Men jeg vet ikke om jeg leste tabellen helt riktig.

Du er med i primærkvoten, og grensen her var i fjor på FysMat på rundt 49. Altså bør du ha et snitt på 4,2 eller høyere for å komme inn ;)

Er ikke snittet i primærkvoten rundt 56 og i ordinær 49? (De som er med i primær men ikke kommer inn går jo over i ord-kvoten hvis de ikke kommer inn under primær).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...