Gå til innhold

Sletting av harddisk før salg av brukt PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Når en skal selge en brukt datamaskin hvordan ville dere slettet disken da? Hvor mange overskrivninger er å anbefale? Hvordan sletter en en SSD disk på sikker måte, må denne også overskrives flere ganger?

 

Det har ikke vært noe superhemmelig på den, bare det vanlige etter personlig bruk som surfehistorikk, kanskje noen passord som jeg uforvarende har kommet til å autolagre i nettleseren etc, brev jeg har skrevet etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes vel ikke noen måte å slette SSD disker 100% sikkert.

Problem ved å slette SSD disk er ofte vil SSD disken begynne å slutte å fungere, så på den måten blir SSD disken verdiløs.

 

En ting du kan gjøre er å kjøpe ny SDD disk til den pcen du skal selge, og beholde den gamle selv, problemer er hvis det kun er 64 GB SSD så er det veldig lite.

Lenke til kommentar

Tenk omvent. Ikke bry deg med hva slags filer ssd disken har. Bruk testdisk til å lage et bilde av slettede filer på disken, finner du noen sensitive filer der? Hvis ikke, drit i å slette disken. Finner du noen sensitiv data, forsøk å overskrive de ved å bruke raw disk operasjoner. Kjør testdisk på nytt, finner du de samme sensitive filene igjen, repeter. Du skal bare fjerne sensitive data, resten er irrelevant.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Jeg bruker KillDisk for å slette harddisk.

Jeg tror Amerikanske forsvarsdep anbefaler 8 ganger overskrivinger, men mener at 1-2 ganger med KillDisk skulle holde i lange baner.

 

 

For SSD bruker jeg et program som heter Hdderase 3.3

Programmet er litt komplisert å bruke , så bruk heller PartedMagic > Secure Erase funksjonen

Hvis SSD'en er i "Frozen State" bruk den vanlige funksjonen.

Parted Magic funker egentlig utmerket på både HDD og SSD.

 

Ellers så har de fleste produsentene av SSD'er egne programmer for å Secure Erase SSD'en

Lenke til kommentar

En smart metode som kan brukes er å lage et falskt arkiv på disken, en winzip fil, winrar eller 7zip fil som er kryptert. Fyll den komprimerte og det krypterte arkivet med bare tulledata. Passordbeskytt arkivet med det lengste og mest kompliserte passordet du kan lage, med 96 tegn (a-z, 0-9 og spesielle tegn).

 

Arkivet bør være så stort at det fyller hele disken. Så sletter du arkivet på vanlig måte slik at referansene forsvinner fra ntfs. Når noen forsøker å gjenopprette slettede filer vil de stoppe på det nivået hvor de finner dette store arkivet og undre seg hva som kan være i det, så bevarer de tilstanden akkurat der og forsøker alt å knekke arkivet, men de klarer det ikke. Og dersom de klarer det finner de bare "søppelinformasjon" i det. Så bruker de enorme mengder tid på å knekke noe som ikke har noen betydning.

 

Gjerne overskriv disken flere ganger med dette arkivet (istedet for å slette disken flere ganger med random data). Det er en smartere investering å lage slike falske arkiver for du opptar enorme mengder tid fra eventuelle snokere.

 

Du kan også eventuelt lage masse forskjellige filnavn som "er tiltrekkende", når de åpner arkivet og ser disse filnavnene, så blir de ekstremt interessert for å se hva som er i de, men de er selvfølgelig kryptert.

 

Navn som "Passord.txt", eller en hel liste med filnavn som begynner med "passord" og så kan du lage masse andre interessante ting i arkivet.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Jeg regner meg selv, som relativt paranoid når det kommer til sletting av data på gamle disker. For meg, holder det i lange baner å overskrive diskene med 0 én gang.

# dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M
Skulle gjerne likt å se den hjemmebrukeren, som klarer å hente ut noe fra en disk etter denne operasjonen.
Lenke til kommentar

Jeg regner meg selv, som relativt paranoid når det kommer til sletting av data på gamle disker. For meg, holder det i lange baner å overskrive diskene med 0 én gang.

# dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M
Skulle gjerne likt å se den hjemmebrukeren, som klarer å hente ut noe fra en disk etter denne operasjonen.

 

 

En overskriving er nok. Vi snakker normalt sett bare om mennesker uten tilgang til avanserte gjenopprettingsmetoder. Å skrive over med 0 er også veldig lønnsomt med tanke på optimalisering av virtuelle disker, eller når du skal ta backup av systemet. 0-bytes er ekstremt lett å komprimere og backup størrelsene krymper også inn (To fluer i en smekk)

 

Det kan lett testes, skriv over det ledige rommet i disken din med 0-bytes, men ikke skriv over de filene som allerede er på disken. Så kan du prøve å komprimere hele disken, så vil komprimeringen gå veldig tregt opp til ca 20-30% (Avhengig av hvor mange filer der er), men straks komprimeringsprogrammet når 0-bytene så vil det plutselig gå til 100 prosent ekstremt raskt, for det er så lett å komprimere 0-bytes. Du kan komprimere 40 GB med 0-bytes med bare 12 tegn.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig bruke sparse filer, men dersom du har som vane å slette data på den ubrukte delen av harddisken (ifølge tråden) så får man to fluer i en smekk ved å nulle den ut. Dersom det ikke var snakk om sletting av harddisk så ville sparse filer vært et eget tema i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...