Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Antikkens Hellas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål ang. lekse i Historie.

 

"Hva har antikkens Hellas bidratt med til det moderne Europa?"

 

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal skrive her?

Antikkens Hellas har bidratt med ganske mye til det moderne Europa. Vi må faktisk snevre inn mye av dette.

 

Innen politikken, så var den greske polisen Athen, det første eksempelet på et fungerende demokrati. Dette demokratiet var riktignok ikke for alle, blant annet ikke for kvinner og slaver. Men man så ofte mot denne perioden når man skulle finne et alternativ til de eneveldige despotene som regjerte Europa i middelalderen.

 

Innen vitenskapen, har vi mye av matematikken fra denne perioden. Blant annet Euklids fem aksiomer og pytagoras setning. Annet fra vitenskapen vi har fra denne perioden er begreper som atom og naturalistiske forklaringer på fenomener rundt oss. Riktignok var Aristoteles feil på en del ting, blant annet kurven en stein tar og gravitasjon, men deres teorier dominerte likevel frem til Newton. Et annet felt som grekerne har vært svært innflytelsesrike på er filosofi. Vi vet alle om filosofer som Sokrates (kanskje den første rebell?), Platon og Aristoteles. I tillegg dannet Aristoteles det første universitetet i verdenshistorien og han var Aleksander den stores lærer. Historie er også et fagfelt som kommer fra denne perioden, Herodotus er anerkjent som historiens far.

 

Grekerne har også påvirket innen litteraturen, vi har poesi og teater fra denne perioden. Her har vi kjente verk som Troja, Ødipus og Homers Odysseen. Mitt inntrykk er at mange av senere perioders forfattere er veldig påvirket av disse verkene, her tenker jeg blant på Shakespeare. 

 

Det er flere ting, men du kan nok finne dette selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...