Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-320537

Hva synes folk om bruk av frameworks i webutvikling, for eksempel Bootstrap eller Foundation? Bruker dere frameworks kun til prototyping, eller er det en del av det lanserte designet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Du må sette charset i hodet, også lagre dokumente i samme charset. UTF-8 og ISO-8859-1 er vanlig.

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />


dette må under <head>-taggen

Lenke til kommentar

Jepp, sjekk ut "CSS reset" på google. Mye position: absolute er ikke en god måte å jobbe på.

 

HTML5 vs HTML4 er ikke så store forskjellen, faktisk litt mindre markup til HTML5. Videre så får man noen nye HTML-elementer man kan bruke, som gir en mer semantisk mening når man bygger opp en nettside.

Lenke til kommentar

Det er riktig. CSS reset "resetter" alt til å ikke marginer/padding etc. default. Så må du selv spesifisere opp hvordan du vil ha ting. Om du gjør det riktig vil det rendre likt de fleste ok browsere.

 

The goal of a reset stylesheet is to reduce browser inconsistencies in things like default line heights, margins and font sizes of headings, and so on. The general reasoning behind this was discussed in a May 2007 post, if you're interested. Reset styles quite often appear in CSS frameworks, and the original "meyerweb reset" found its way into Blueprint, among others.

The reset styles given here are intentionally very generic. There isn't any default color or background set for the body element, for example. I don't particularly recommend that you just use this in its unaltered state in your own projects. It should be tweaked, edited, extended, and otherwise tuned to match your specific reset baseline. Fill in your preferred colors for the page, links, and so on.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Eg har eitt spørsmål når det gjeld å laga ein eigen nettstad: Korleis går eg fram?

 

Men så må eg legge til at denne nettstaden ikkje skal vera knytt til nokon leverandør, og dimed må domenet kunna kjøpast fri frå domeneshop, slik at dei ikkje kan finna på noko tull. Grunnen til alt dette er at dette vil bli ein kontroversiell, men likevel fullt lovleg nettstad.

Lenke til kommentar

Hei. Eg har eitt spørsmål når det gjeld å laga ein eigen nettstad: Korleis går eg fram?

 

Men så må eg legge til at denne nettstaden ikkje skal vera knytt til nokon leverandør, og dimed må domenet kunna kjøpast fri frå domeneshop, slik at dei ikkje kan finna på noko tull. Grunnen til alt dette er at dette vil bli ein kontroversiell, men likevel fullt lovleg nettstad.

 

Domeneshop eier ikke domenene som du registerer gjennom deres system. Det er du som står som eier, og kan fritt flytte domenet til andre aktører som har samme tjenestene (er registrar med mere).

 

Du kan kun registrere domener gjennom godkjente registrarer. Domeneshop er etter min mening den mest seriøse på markedet, og det er aldri problemer med å flytte domener fra eller til Domeneshop. Dersom du leier webhotell av Domeneshop, noe som er en helt annen tjeneste, så kan de klart nekte deg det dersom du bryter vilkårene for den tjenesten. Personlig har jeg registeret svært mange domener hos Domeneshop, men jeg hoster helt andre steder.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke helt, men jeg fikk det til. Lagde en header som "dyttet" firkanten ned.

 

Nytt spm: Jeg har en liste med 4 navn. På det ene navnet i listen, vil jeg at brukeren skal få opp flere alternativer under etter at brukeren har trykket på navnet. Litt som når man går på vg.no og velger sport, så kommer de forskjellige sportene under. Må jeg bruke "button" eller kan jeg bruke en vanlig liste?

 

EDIT: Jeg fant en måte å gjøre det på. Lage en ny side som navnet linket til med forandringen jeg ville ha.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...