Gå til innhold

Salongrifle og regler?


DraZeN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salong-rifler er .22 ja...

 

Selv har jeg en Mauser med .22-løp, og den skal jeg registrere på meg eslv så snart jeg orker/har tid, men den har stått på far min inntill da. Jeg er 16 og er medlem av Molde/Fannestranden Skytterlag...

 

Det er for øvrig ikke nødvendig med noen prøve for dette, kanskje dugleiksmerket, men utover det, niks...

Endret av tadcomp
Lenke til kommentar
Lest på nettet at enkelte salong rifler med lyd demper lager mindre støy en de fleste luftgæverer. Er det noen som kan bekrefte dette?

Jepp,, det stemmer! Har selv en gammel 22.(Salongrifle) med en like gammel lyddemper, og den lager knapt noe mer bråk enn tennstemplet som treffer tennhetta. ("randtenning" som det hetet for dette kalibret, i tilfelle det skulle være noen skytegalerettskrivingspietister her... :tease: )

 

Men dette krever selvsagt subsonic ammo. Dvs ammo som skyter ut kula lavere enn lydens hastighet (Lydmuren). Effekten av å bruke slik ammo vil bli tilsvarende dårligere enn typisk jakt ammo.

 

Egner seg IKKE til jakt. Kanskje spurv...? :(

Lenke til kommentar
Krav for å drive jakt i Norge

For å drive jakt må du ha fylt 16 år (småvilt) eller 18 år (storvilt). 16 og 17 åringer som har avlagt jegerprøve og skyteprøve, kan delta i opplæringsjakt på storvilt frem til fylte 18 år dersom de har tillatelse fra foresatte og er under tilsyn av tilsynsjeger.

 

Alle som driver jakt skal være registrert i Det norske jegerregisteret og ha betalt jegeravgiften, pr. jaktår (fra 1 april - 31. mars). For år 2004/2005 er denne på kr. 240 for småvilt. Elg- og hjortejegere må betale kr. 300.

Alle førstegangsjegere må avlegge jegerprøven. Storviltjeger må også avlegge en årlig skyteprøve.

--------------------------------------------------

Erverv og eie

Alle som skal erverve og eie skytevåpen må ha tillatelse (våpenkort) fra politiet. For å få tillatelse må en som hovedregel være over 18 år.

16 og 17 åringer kan under visse vilkår erverve skytevåpen.

 

Videre må en anses som pålitelig og edruelig og være innført i jegerregisteret.

 

Våpenet må være godkjent til bruk på jakt etter viltlovgivningen.

 

Søknaden innleveres til det lokale politi/ lensmannskontor. Søknadsskjema fåes bl.a. i våpenbutikkene.

 

Ved kjøp av ammunisjon til rifle må gyldig våpenkort for det aktuelle våpen fremvises. For haglegevær er det nok å fremvise gyldig våpenkort for andre våpen, eller gyldig registreringskort i jegerregisteret.

 

Første treff på google.com. Det enkle er som oftest det beste folkens.

 

Ellers se http://www.dfs.no/arkiv/lover/2000/forskri...ift%20vplov.htm

Lenke til kommentar
Går ikke alle salong rifler i kun .22 da? :dontgetit:

Det jeg mener er at dersom vedkommende er medlem i et skytterlag så kan det jo være at ved kompetanse og teorikurs at man som konkurranse skytter kan få tillatelse til å kjøpe konkurranse rifle i 22kaliber, ikke en vanlig standard 22. rifle som man må ha jegerprøven til.

Lenke til kommentar

ok reglene er som følger: for å ha lov til å eige et skytevåpen må en være 18 år gammel, det går ann å få det når en er 16 viss en får anbefaling av skyteklubben en er med i (gjelder iallefall konkurannserifler)

 

Våpenet skal lagres i godkjent våpenskap eller at sluttstykket er fjernet. dvs sluttstykket blir lagret et sted, våpenet blir lagret et annet og ammoen et tredje sted.

 

når det gjelder pistoler så må en være 21 år gammel, være medlem av skyteklubb i minst 6 mnd.

 

ellers går det ann å ha uregistrerte våpen, selv om det ikke er så lurt

 

Edit: Dette gjelder båre skarpe (grovkalibret) våpen og salongvåpen (finkalibret)

Endret av Odden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...