Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg fikk en egenerklæring om helse etter å ha søkt luftforsvaret. Der er det et spørsmål om kroppsbygning, og har da tre alternativer: 1) atletisk 2) muskuløs 3) annen (må forklare i en egen rute).

De fleste jeg har snakket med sier at jeg på en måte er begge deler.

 

Jeg driver egentlig med alt mulig rart. Fotball, styrketrening på Elixia, svømming, løping osv. Hva ville dere sagt om kroppen til han på det vedlagte bildet? :)

post-260349-0-01998800-1419437880_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er svømmetesten på fos vinter. er klar over at den er innendørs, men er det lov å skifte mellom forskjellige svømmearter, eks bryst 25 m så rygg 25m? og hva er maks tiden man kan bruke her? er klar over at det står ingen tidskrav, men de ønsker vel at man blir ferdig så fort som mulig

Lenke til kommentar

Var 200m bryst når jeg var på FOS for snart tre år siden. Så lenge du ikke stresser og ser alt for ukomfortabel ut i vannet går det nok fint.

 

Hei, jeg fikk en egenerklæring om helse etter å ha søkt luftforsvaret. Der er det et spørsmål om kroppsbygning, og har da tre alternativer: 1) atletisk 2) muskuløs 3) annen (må forklare i en egen rute).

De fleste jeg har snakket med sier at jeg på en måte er begge deler.

 

Jeg driver egentlig med alt mulig rart. Fotball, styrketrening på Elixia, svømming, løping osv. Hva ville dere sagt om kroppen til han på det vedlagte bildet? :)

Atletisk, uten tvil.

Lenke til kommentar

 

Hva skjer med at FOS nå er flyttet fra Kjevik til Sessvollmoen?

"Fordi det er mer sentralt og har større plass"

 

Takker!

Gir vell mening ja, leiren er jo sprengt til de grader under FOS, særlig ved sommer opptaket, hele leiren settes i sving, og div skole haller i nærheten må brukes til felte senge plass.

 

Nå blir vell Beboerene oppe i Evje også fornøyd når de slipper to store øvelser i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har fått brev om at jeg må oppdatere opplysningene mine på Sesjon 1 nå for tredje året på rad.

Grunnen til at jeg har fått utsettelse de to foregående årene er pga utdanning.

Men hvorfor blir jeg ikke innkalt til Sesjon 2 allikevel?
De fleste jeg kjenner på min alder har blitt innkalt til Sesjon 2 selv om de tar utdanning, for så å kanskje ikke bli kalt inn til førstegangstjeneste før om et par år igjen.

Jeg har svart utelukkende positivt om min holdning til å avtjene førstegangstjenesten også som det bl.a er et spm om i Sesjon 1.

Anyone?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har fått brev om at jeg må oppdatere opplysningene mine på Sesjon 1 nå for tredje året på rad.

 

Grunnen til at jeg har fått utsettelse de to foregående årene er pga utdanning.

 

Men hvorfor blir jeg ikke innkalt til Sesjon 2 allikevel?

De fleste jeg kjenner på min alder har blitt innkalt til Sesjon 2 selv om de tar utdanning, for så å kanskje ikke bli kalt inn til førstegangstjeneste før om et par år igjen.

 

Jeg har svart utelukkende positivt om min holdning til å avtjene førstegangstjenesten også som det bl.a er et spm om i Sesjon 1.

 

Anyone?

 

Beskjed om oppdatering av opplysninger skjer automatisk. Men fortalt du når du skulle være ferdig med din utdanning? Det kan hende de venter til du er ferdig, selv om det høres litt merkelig ut med tanke på at det bare er sesjon 2.

 

Det beste er vel å ringe VPV å spørre dem om akkurat det. De vil nok kunne svare deg.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Heisann!

 

Har nylig hørt av en venn at man må ha generell studiekompetanse for å søke på UB. Man må være ferdig med studiekompetansen før man i det hele tatt kommer på FOS.

Jeg går for tiden Påbygg og kommer til å få generell studiekompetanse Våren 2016. Tenkte å søke UB på Vinter FOS, men dette er det vel ikke mulighet for da .

 

Har ikke lest noe på Forsvaret sine sider om at generell studiekompetanse er et krav til UB.

Noen andre som vet noe om dette? Om jeg må ha generell studiekompetanse fullført før jeg søker?

 

Mvh Ivrig søker

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisann!

 

Har nylig hørt av en venn at man må ha generell studiekompetanse for å søke på UB. Man må være ferdig med studiekompetansen før man i det hele tatt kommer på FOS.

Jeg går for tiden Påbygg og kommer til å få generell studiekompetanse Våren 2016. Tenkte å søke UB på Vinter FOS, men dette er det vel ikke mulighet for da .

 

Har ikke lest noe på Forsvaret sine sider om at generell studiekompetanse er et krav til UB.

Noen andre som vet noe om dette? Om jeg må ha generell studiekompetanse fullført før jeg søker?

 

Mvh Ivrig søker

Ser at posten din er gammel, så du har sikkert funnet ut av dette allerede, men her er kravene til UB (Luftforsvarets befalsskole, forsvaret.no)

 

KRAV TIL SØKER:
  • Være norsk statsborger

    Være minst 18 år før opptaket starter

    Ha bestått sesjon del 1 og 2 

    Ha minimum karakter 5 på teoritesten (allment evnenivå) fra sesjon

    Ha plettfri vandel

    Kunne sikkerhetsklareres

    Bestå fysiske minstekrav for lederutdanning i Forsvaret

Altså intet om studiekompetanse.

For befalsskole, derimot, slenger Luftforsvaret på krav om generell studiekompetanse, mens Hærens befalsskole bare gjør dette for forvaltningslinjen sin. Såvidt jeg kan se av forsvaret.no i alle fall.

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har noen her tatt utskrevet befalsutdanning i sjøforsvaret eller vet hvordan det er med fritid på ettermiddag/kveld, både i opplærings- og praksisperioden? Er det slik at man på ettermiddagen ofte har anledning til å forlate leiren?

Hei, har ikke gått UBHH selv, men ser at ingen har svart deg ennå. 

I utgangspunktet har man kvelds- og helgefri, men UB-utdanningen er vanligvis ganske intensiv fordi den er så kort.

De jeg gikk på befalsskolen med, som jobbet som UB-korporaler hos Luftforsvaret på Madla etterpå, fortalte om ganske mye kveldstjeneste med rekruttene. Noen perioder er nok veldig hektiske, andre perioder - mellom rekruttskolene f.eks - er nok laaaangt roligere

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...