Gå til innhold

Kontantsalg og regnskap


Anbefalte innlegg

Jeg har startet en liten nettbutikk der kundene betaler med kort. Betalingen går via en innløser som overfører beløp til min konto. Disse beløpene omfatter som regel flere salg på en gang – typisk en dags omsetning. Hvordan fører jeg best disse salgene i regnskapet? Bør jeg føre hver enkelt salg, eller kan jeg føre hver overføring fra kortinnløseren som kontantsalg? Hvordan er i såfall kravet til dokumentasjon fra kontantsalg? Holder det å legge ved bokføringsbilaget fra nettbanken?

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det si at jeg ikke kan lage et samlebilag med f.eks. en bunt med korttransaksjoner fra kortselskapet og knytte disse opp mot de spesifikke salgene med kvittering fra nettbutikken? Eller bokføre alle salg samlet for en måned og dokumentere disse med utskrifter av kvitteringene fra nettbutikken som dokumenterer summen? Det blir en del arbeid dersom hvert salg skal bokføres, f.eks. om en har 90–100 transaksjoner daglig.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom bokføringen av salg og bokføring av betaling. Salg må du bokføre etterhvert som de skjer, men betalingen bokfører du når du får den.

 

I praksis ville jeg satt opp en konto for betalingsløsningen i kundereskontroen, og bokført salgene som K3100 D1500 (spesifikk kundereskontro) for hvert salg. Når betalingen kommer inn på din konto kjører du den som en transaksjon med K1500 D1920, for eksempel.

 

Skattemyndighetene gleder seg nok til å høre "jeg har ikke bokført salg fordi det ble så mye arbeid å gjøre det".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...