Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Beskrive naturen med matematikk!


Anbefalte innlegg

Håper noen smartinger her inne kan hjelpe meg med hvordan jeg skal forklare disse tre kompetansemålene i fysikken!:

 

1. Bruke parameterframstilling til å beskrive rettlinjet bevegelse for en partikkel, og bruke derivasjon til å regne ut fart og akselerasjon når posisjonen er kjent, både med og uten digitale verktøy

 

2. Lage en eller flere matematiske modeller for sammenhenger mellom fysiske størrelser som er funnet eksperimentelt

 

3. Bruke matematiske modeller som kilde og kvalitativ og kvanitativ informasjon, presentere resultater og vurdere gyldighetsområdet for modellene

 

Noen som har noen gode og enkle eksempler til disse tre punktene? Føler de går litt ihverandre, og skjønner ikke helt hvilke eksempel jeg skal lage hvor..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Denne burde være veldig straightforward. Bare lag deg en vilkårlig parameterfremstilling (i 2D for enkelhets skyld), og deriver den både mhp. x og y separat. Som du sikkert vet er den tidsderiverte av posisjon, fart. Og den tidsderiverte av fart er akselerasjon.

 

2. Hva med sammenhengen mellom volumet (størrelsen) av vann som tappes fra en tank til en annen? Her er differensiallikninger veldig anvendbart.

 

3. Dette går litt under punkt 2, med tanke på at likningene du setter opp er modelleringen av tappingen. Du kan utdype ved å bruke realistiske verdier for volum av tankene og vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...