Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Fantastisk :) Nå er jeg ikke 18 (blir i oktober, men får nok ikke lappen før nyåret) år og kameraten min ble i juni men har ikke bil. Når vi er inne på bil, er det kjøreskoler i Førde? Finner sikkert en del av infoen på google men er i Spania med dårlig nett.

 

Begge vi to er glad i å sykle men jeg gidder ikke bli svett og sliten før skoletiden. I tilleg så vil jeg trene en del etter skoletid og da blir det tungvint med sykkel og bagger med klær og utstyr.

 

Hvordan skal jeg få sjekket lokalavisen, er alt tilgjengelig på nett eller kan den kjøpes i Bergen (Knarvik)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kjøreskoler i Førde, ja. Tror det er tre eller fire forskjellige. Det er relativt lett å kjøre opp i Førde, fordi det er lite trafikk, enkle kryss og ingen motorveier.

 

Høgskolen ligger rundt 20 minutter å gå fra sentrum. Litt dumt, men det er gode muligheter for å sykle. Det går sykkelvei helt opp til skolen fra sentrum. Litt usikker på bussmuligheter, siden jeg kjørte bil. Samtidig så vet jeg at Studentsamskipnaden i Sogn og Fjordane har leiligheter omtrent i nærheten, slik at det er mulig å gå. Det er relativt få leiligheter i selve sentrum, så en må regne med å gå litt.

 

Fant dessverre ikke noe på Firda sine hjemmesider. Den er nok ikke så enkel for deg å få tak i, fysisk, siden du holder til i Knarvik. Ellers kan du jo vurdere å legge ut annonse i avisa. Ellers anbefales finn.no og hybel.no.

Lenke til kommentar

Jeg liker å gå tur så å gå til og fra skole og aktivitet går helt fint. Jeg har gått gjennom alt som er på finn og hybel.no til leige men det er ikke lett å velge. Vurderer å ta en tur til Førde en helg tidlig i August med pappa for å få et bedre inntrykk av potensielle hybler/leiligheter.

 

Studentskipnaden hadde jo søkefrist 1 juni når ingen hadde fått vite om de var kommet inn eller ikke, det er utrolig rart synes jeg. Kameraten min har sendt epost til dem så håper på svar snart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble svært usikker, får man studielån når man går forkurs? Tenker på basisstøtte.

 

Det står nemlig "Beløpene gjelder dersom du er student og har fått innvilget støtte til fulltidsutdanning (30 studiepoeng per semester).". Dette er basisstøtte fra lånekassen, men man får jo ikke studiepoeng ved forkurs?

 

Edit: Fant noe, Lån for forkurs. Det er jo ingenting, har jo såvidt råd til hybel

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ble svært usikker, får man studielån når man går forkurs? Tenker på basisstøtte.

 

Det står nemlig "Beløpene gjelder dersom du er student og har fått innvilget støtte til fulltidsutdanning (30 studiepoeng per semester).". Dette er basisstøtte fra lånekassen, men man får jo ikke studiepoeng ved forkurs?

 

Edit: Fant noe, Lån for forkurs. Det er jo ingenting, har jo såvidt råd til hybel

 

Hvordan går det? Jeg tror at man faktisk skal få fullt lån og stipend hvis man tar alle fagene på forkurs.

Lenke til kommentar

Det gikk veldig bra, fram til i går. Har vært i Førde med kompisen min og har funnet en helt utrolig bra leilighet. Studielånet er på plass, fikk fullt lån og stipend så det ordnet seg. Kjøpt masse til leiligheten og var klar til å flytte på lørdag. Gledet meg til det kommende året :)

 

Men i går fikk jeg en telefon fra HiB, hvor de tilbydde meg studieplass. Ettersom det så ut til å bli et knallår i Førde, mottok jeg beskjed med blandende følelser. Økonomisk er det smartere å ta det i Bergen, men jeg vil vekk så Førde frister mest. Kompisen min som er 3 plasser bak i ventelisten har ikke fått plass, så siden han ikke har fått men jeg har fått så vil jeg ikke å gi han siste liten problemer med å finne ny hybel til seg selv, og jeg vil helst i Førde. Det viser seg at han vil gjerne til Bergen, slik at kanskje jeg ender opp med å måtte finne ny hybel om han får plass og drar.

 

For å unngå dette så ble vi enig om at visst jeg sier nei, og han får tilbudet så takker han også nei. Men ettersom han er lysten på Bergen, så vil han holde muligheten åpen for at han får en annen plass, ikke min. Så han vil gjerne at jeg takker ja, og takker nei etter skolestart visst han ikke får også.

 

Så her sitter jeg, ingen anelse hva jeg skal gjøre. Alt snudd på 10 minutter, aldri så liten knipe. Ettersom vi allerede har skrevet kontrakt blir det mye styr å avbryte og enten finne ny hybel, eller fortsette hjemme og lage enda mere styr med å avbryte studielån osv.. Nå har mormor og mine foreldre lagt ned litt penger i ting til leiligheten vår. Samtidig tror alle rundt meg at jeg drar nå. Når det er 37 studieplasser i Bergen, og jeg var på 45 plass i ventelisten hadde jeg aldri trodd at jeg skulle få studieplass :/

 

Edit: Nå har han også fått studieplass i Bergen, og ser ut til at han går for det. Jeg vet ikke hva jeg skal velge, men heller nok mot HiB. Gledet meg til et år i Førde, men ettersom det ikke blir som planlagt kan jeg like gjerne ta det i Bergen.

 

Edit2: Etter litt fram og tilbake, har jeg vurdert og tenkt opp og ned i mente, og tok en beslutning om å takke ja til studietilbudet ved HiB. Kunne blitt et fint år i Førde, men jeg skal studere i flere år så får ta det igjen. Synd med tanke på hva jeg har lagt ned i arbeidet for at bra år i Førde, men slik er livet.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Hvor var det du fant deg hybel? Det viktigste er at du er fornøyd med valget ditt. Det hørtes ut som en veldig kjip situasjon, og jeg skjønner egentlig veldig godt hvorfor du valgte å bli i Bergen. Det kan være verdt å tenke over at det er enkelt å komme seg inn på ingeniørutdanningen i Førde, så det er mulig at du havner tilbake på tanken som du sier. Sogn og Fjordane trenger flinke ingeniører.

Lenke til kommentar

Hvor var det du fant deg hybel? Det viktigste er at du er fornøyd med valget ditt. Det hørtes ut som en veldig kjip situasjon, og jeg skjønner egentlig veldig godt hvorfor du valgte å bli i Bergen. Det kan være verdt å tenke over at det er enkelt å komme seg inn på ingeniørutdanningen i Førde, så det er mulig at du havner tilbake på tanken som du sier. Sogn og Fjordane trenger flinke ingeniører.

Skaffet oss en leilighet på 90 kvm med 2 soverom, litt over en kilometer fra høyskolen. "Skora" heter det hvor leiligheten er.

 

Helsigvis er utleigeren en veldig hyggelig fyr, så vi trengte ikke betale noe som helst for å bryte kontrakten. I dag skal jeg ringe HISF og Lånekassen for å avbryte utdanning og lån.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har begynt på MAT1001 og jobber nå med likninger.

Har kommet over en oppg. som jeg syntes er vanskelig. Har gjort flere forsøk på å klare det. Hvis noen her inne kunne være så snill å løse likningssystemet for meg, også med forklaringer hadde det vært til stor hjelp.

 

(I)x+2y-z=5

(II)2x-y=2

(III)x+y+z=3

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har begynt på MAT1001 og jobber nå med likninger.

Har kommet over en oppg. som jeg syntes er vanskelig. Har gjort flere forsøk på å klare det. Hvis noen her inne kunne være så snill å løse likningssystemet for meg, også med forklaringer hadde det vært til stor hjelp.

 

(I)x+2y-z=5

(II)2x-y=2

(III)x+y+z=3

 

X=7/4=1,75

Y=3/2=1,5

Z=(-1/4)=-0,25

 

Kan løses med matrise på kalkulator, da er det gjort på et halvt minutt.

Sett opp:

[1 2 -1]^-1 [5]

[2 -1 0] x [2]

[1 1 1] [3]

Så får du svarene spydd etter deg

 

Fremgangsmåte:

 

x+2y-z=5

2x-y=2

x+y+z=3

 

Trinn 1: begynner med en valgfri ligning, jeg valgte 2x-y=2

 

2x-y=2

2x=2+y

x=1+1/2y

 

Trinn 2: Velger en annen ligning, bytter ut x med 1+1/2y

 

x+2y-z=5

1+1/2y+2y-z=5

5/2y-z=4

z=5/2y-4

 

Trinn 3: Tar siste ligningen og bytter ut x og z med y-verdiene

 

x+y+z=3

1+1/2y+2/2y+5/2y-4=3

1-4+6/2y+2/2y=3

-3+4y=3

4y=6

y=6/4=3/2=1,5

 

Trinn 4:

x=1+1/2y

x=1+1/2*3/2

x=1+3/4=1,75

 

z=5/2y-4

z=5/2*3/2-4

z=15/4 - 16/4

z= -1/4 = -0,25

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...