Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Trenger hjelp med følgende oppgave:

En silisiumbrikke i en integrert krets i en datamaskin har massen 5,68 mg. Hvor mange silisiumatomer (Si) er det i brikken?

Jeg har svaret, men klarer ikke å få det samme :(

5,68 mg/molmassa =....x

 

x*6.022*10^23 Si-atomer er svaret

 

I know, men får det ikke til å stemme :( :( :( Så hvis molmassen er 28,09 så blir altså svaret?

Lenke til kommentar

 

 

Trenger hjelp med følgende oppgave:

En silisiumbrikke i en integrert krets i en datamaskin har massen 5,68 mg. Hvor mange silisiumatomer (Si) er det i brikken?

Jeg har svaret, men klarer ikke å få det samme :(

5,68 mg/molmassa =....x

 

x*6.022*10^23 Si-atomer er svaret

 

I know, men får det ikke til å stemme :( :( :( Så hvis molmassen er 28,09 så blir altså svaret?

 

har du huska mg

 

svaret : 1,217*10^20 Si atomer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Trenger hjelp til to oppgaver i kjemi 2:

 

1)Regn ut det prosentvise innholdet av karbonsyre og hydrgoenkarbonat hvis pH-verdien er 7

2) Vi vil lage 1,0 L av bufferen. I skapet finner vi en flaske med 600 mL 1,4 mol/L CH3COOH som vi vil bruke til å lage bufferen. Hvor mange gram CH3COONa må veies inn for å få 1,0 L buffer med riktig pH-verdi?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til to oppgaver i kjemi 2:

 

1)Regn ut det prosentvise innholdet av karbonsyre og hydrgoenkarbonat hvis pH-verdien er 7

2) Vi vil lage 1,0 L av bufferen. I skapet finner vi en flaske med 600 mL 1,4 mol/L CH3COOH som vi vil bruke til å lage bufferen. Hvor mange gram CH3COONa må veies inn for å få 1,0 L buffer med riktig pH-verdi?

1)

pH = pKa -lg(HA/A^-)

 

7 = 6,37 - lg(HA/A^-)

***

***

2)

pH = 4,74 - lg((0,6*1,4) / (m/82))

 

må vite pH.....

Lenke til kommentar

Hei, er det noe som kan hjelpe meg med denne?

 

For hvilke av saltene under vil løseligheten øke hvis pH-verdien i løsningen synker

A CaCO3

B KNO3

C FeS

D Fe(OH)3

E KCl

 

Hvordan kan jeg se det? :)

 

Er det noen av ionene i saltene som du kan kjenne igjen som basiske? Det vil si korresponderende baser til svake syrer? F.eks. består KCl av Cl-, som er korresponderende base til HCl, men ettersom HCl er en sterk syre, har ikke Cl- basiske egenskaper, og KCl vil ikke løses bedre i sur løsning.

Lenke til kommentar

Hei, fikk en oppgave i kjemi 1, oppgave 4.7.6

jeg må finne (x), men vet ikke hvordan skal jeg finne den, har prøvd mange ganger men fikk ikke riktig svar:)

 

 

er det noen som kan hjelpe meg?

takk:)

 

Det hjelper nok med en litt bedre beskrivelse av oppgaven. Oppgavenummer forutsetter at noen andre sitter med samme bok som deg (og du oppgir heller ikke hvilken bok).

Lenke til kommentar

 

Hei, fikk en oppgave i kjemi 1, oppgave 4.7.6

jeg må finne (x), men vet ikke hvordan skal jeg finne den, har prøvd mange ganger men fikk ikke riktig svar:)

 

 

er det noen som kan hjelpe meg?

takk:)

 

Det hjelper nok med en litt bedre beskrivelse av oppgaven. Oppgavenummer forutsetter at noen andre sitter med samme bok som deg (og du oppgir heller ikke hvilken bok).

 

Hei, jeg har AQUA studieboka 1 og det er oppgave 4.7.6 gjelder støkiometriske beregninger i reaksjonslikninger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Kapasiteten til bufffer (HASTER)

 

I boka viser de et eksempel hvor de har 1,0 L av en buffer, men i oppgaven jeg nå skal gjøre er det 0,50 L.

Så skjønner ikke helt hvordan jeg kommer frem til svaret da. Tenker jeg må dele på 1/2, men det ble feil i forhold til fasit.. kan jo hende jeg hadde regnet feil uansett...

0,50 L av en buffer som inneholder 0,30 mol HCOOH og 0,35 mol HCOOna. Så skal man finne kapasiteten med hensyn på syre og base.

Med hensyn på syra blir vell formelen: (0.30mol+x)=10(0.35-x) ?

Så hvordan blir det når det er 0,5 L, ikke 1 L... ?

Tusen takk for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar

HASTER!

"Finn stoffmengden av 10,0 g Na2SO4 * 10H2O." Svaret skal bli 0.0310 mol.

Jeg har greid å komme frem til riktig svar, men da ved hjelp av en metode jeg trodde ville bli feil.

Jeg regnet ut molmassen til Na2SO4 og fikk 142,1 g/mol (den er grei)...

Så regnet jeg ut molmassen til 10H2O ved å ta 20*0,1g+10*16,0g = 180.0g/mol. Det er her jeg tror det blir feil. For vi har jo 10 mol H2O? Da blir det vel feil å gange inn disse 10 molene når jeg skal finne g/mol??? Og så tok jeg 10 g og delte på summen av molmassene (og forresten, hvorfor må jeg dele på summen når det står gangetegn i oppgaven, burde jeg ikke gange?). Fikk da rett svar, men dette høres tvilsomt ut....?

Hvordan ville dere ha løst en slik oppgave?

Endret av lakrisky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...