Gå til innhold

Hvordan lage røykbomber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert, men krutt er ganske vanskelig å lage har jeg hørt.

Krutt er enkelt å lage, godt krutt er vanskelig...

 

Man ender som regel bare opp med et relativt ufarlig stoff på grunn av at partikkelstørrelsen på ingrediensene ikke er liten nok...

 

 

Grunnen til at krutt er enkelt å lage: det er bare å blande mekanisk... ikke noe kjemisk fiksfakseri.

 

men sånn ellers... finner du mye morsomt på freakforum.nu :D (mod kan ta det bort om dette er en ulovlig link)

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Cluet med vannbad er at du har en gryte med varmt vann som du legger en annen gryte oppi. Da får man en oppvarming som er uten flammer. Dessverre blir temperaturen her bare rundt 100 grader. Jeg hadde forregnet meg litt fordi sukkeret smelter ved mer enn 100 grader, så det beste du kan gjøre er å ta en gryte det ikke er noe farlig med (siden det er nesten umuligå få den ren) og sette på komfyren, og varme det hele langsomt opp til det puktet det smelter.

 

Når du har gjort det et par ganger og vet hvor smeltepunktet er, kan du gjøre det raskere, men det er greit å være litt forsiktig ded første gangene.

Lenke til kommentar
jeg kjøpte en smørsmelter akkurat til dette formålet

Nå tar du

 

60% salpeter (kalksalpeter fra felleskjøpet funker dårlig, bruk kno3)

40% sukker

(% i vekt)

 

og smelter dette sammen, må røres med en skje du ikke er så redd for... ikke la noe sette seg fast i bunnen. Ta det av og skrap det ut når du har en homogen flytende blanding (det setter seg veldig fast i smørsmelteren hvis du lar det stivne der).

 

Anbefalt effekt på plate: 500W eller mindre, jeg brukte 250W første gang men da gikk det TREIGT. Andre gang brukte jeg 450W og det var helt kurant. Du kan godt ha et 2-3 cm tykt lag med blandingen din i smørsmelteren for du vil klare å blande det uten å brenne noe med denne mengden uansett.

Lenke til kommentar
jeg kjøpte en smørsmelter akkurat til dette formålet

Nå tar du

 

60% salpeter (kalksalpeter fra felleskjøpet funker dårlig, bruk kno3)

40% sukker

(% i vekt)

 

og smelter dette sammen, må røres med en skje du ikke er så redd for... ikke la noe sette seg fast i bunnen. Ta det av og skrap det ut når du har en homogen flytende blanding (det setter seg veldig fast i smørsmelteren hvis du lar det stivne der).

 

Anbefalt effekt på plate: 500W eller mindre, jeg brukte 250W første gang men da gikk det TREIGT. Andre gang brukte jeg 450W og det var helt kurant. Du kan godt ha et 2-3 cm tykt lag med blandingen din i smørsmelteren for du vil klare å blande det uten å brenne noe med denne mengden uansett.

har du gjordt dette selv?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som du sa GolfBag, skaffet meg en mobil kokeplate, prøvde meg fram, og fant ut at smeltepunkltet lå på rundt 3 (ovnen er 2000w , 3/6 = 1/2 = 1Kw?)

 

 

Har testet det ut med blandingsforhold 6:4 eller 2:3 om du vil. Virker strålende :thumbup: men problemet mitt nå, er å få takk i lunter. Jeg kan evntuelt lage dem selv, ved å dype litt tråd i flytende (helst brennbar) lim og drysse på svartkrutt, men det blir litt tungvint.

post-182-1106159492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Eller du kan lage Svart krutt av Svovel, Nitrat, Aske. blanding 7-3-1 i rekkefølge. ;)

nitrat, er det Sulphur på engelsk?

 

Her er et bilde av en bombe. Den er pakket inn i papir, da sukkeret blir litt klissete i lengden. Lunten har jeg revet ut av en kinaput, som var igjen fra den 31/12-04.

 

Har planer om å lage en støpeform i tre, en søyle med to "propper" i begge ender.

Ellers må jeg beklage den dårlige kvaliteten på bildene, da jeg bruker et web camera med dårlig oppløsning. (derav ingen bilder av røykbomben som tennes.)

post-182-1106159877_thumb.jpg

Endret av robgar
Lenke til kommentar
jeg kjøpte en smørsmelter akkurat til dette formålet

Nå tar du

 

60% salpeter (kalksalpeter fra felleskjøpet funker dårlig, bruk kno3)

40% sukker

(% i vekt)

 

og smelter dette sammen, må røres med en skje du ikke er så redd for... ikke la noe sette seg fast i bunnen. Ta det av og skrap det ut når du har en homogen flytende blanding (det setter seg veldig fast i smørsmelteren hvis du lar det stivne der).

 

Anbefalt effekt på plate: 500W eller mindre, jeg brukte 250W første gang men da gikk det TREIGT. Andre gang brukte jeg 450W og det var helt kurant. Du kan godt ha et 2-3 cm tykt lag med blandingen din i smørsmelteren for du vil klare å blande det uten å brenne noe med denne mengden uansett.

har du gjordt dette selv?

ja, seff

 

antakelser er alle fuck-upers mor... derfor tenkte jeg at jeg skulle komme med info siden jeg har prøvd dette :D

 

En som spurte om hva som var galt med salpeter fra felleskjøpet... du får ikke kjøpt salpeter på felleskjøpet, du får kalksalpeter (som er et helt annet kjemisk stoff som ikke er fult så reaktivt som KNO3), men dette inneholder utrolige mengder krystallvann som du neppe vil klare å tørke helt ut...

 

Noen som spurte om hvor man får tak i KNO3: apotek(dyrt), kjemibutikk(rimelig), industri(gratis... låner det jeg, du skal få det tilbake :p)

 

Når det gjelder lunte vet jeg ikke hva jeg vil anbefale... blandingen min var vanskelig å tenne på, så jeg brukte "verktøykasse på boks" (CRC eller biltema WD 40) og sprayet på... dette brenner tilstrekkelig til å antenne stoffet. Til å tenne på greiene brukte jeg en peislighter for sikkerhets skyld.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Går nok bort med varmt vann det der, det jeg egentlig mente var at man ikke burde sette kjelen med hele blandingen til å tørke... det vil føre til at du har brukt mye tid på å lage lite brukbar blanding siden du ikke klarer å få den ut..

 

Rester er det jo seff ikke vits i å spare på.... så jeg hadde prøvd med rennende varmt vann og sett om det løste seg opp i det..

Lenke til kommentar
Går nok bort med varmt vann det der, det jeg egentlig mente var at man ikke burde sette kjelen med hele blandingen til å tørke... det vil føre til at du har brukt mye tid på å lage lite brukbar blanding siden du ikke klarer å få den ut..

 

Rester er det jo seff ikke vits i å spare på.... så jeg hadde prøvd med rennende varmt vann og sett om det løste seg opp i det..

takk for tipset! skal prøve nå.

EDIT: Nå er den ren og pen igjen.

Endret av robgar
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted her i forumet, (tror det var på "hvordan lage svart krutt") at om man varmet opp klorin, ble det natrium klorat.

 

Stemmer dette? og er det mulig å bruke natrium klorat istedenfor salpeter, da Natriumkloart (NaClO3) har oksiderende effekt. Kaliumnitrat (KNO3).

 

Om ja, hvilken temperatur er det man skal varme klorinen på`?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...