Gå til innhold

Blir 1 mnd. for sen til skolestart! Trenger hjelp


belius

Anbefalte innlegg

Har en liten problemstilling angående militæret og studiestart. Håper noen kan dele sine erfaringer, eller bare spytte ut andre tips.

For øyeblikket avtjener jeg mine 2 siste måneder i forsvaret (dimmiterer 15. september.) Høsten 2014 begynner jeg på studie (NHH).
Skolestart er 11. august, men her kan jeg melde i fra om at jeg ikke rekker oppmøte (om jeg ikke får perm av min kompanisjef).
Jeg skal få en uke perm til å være på skolen, blir mest sannsynlig 18.-24.august. Dette er altså uken etter skolestart.

Er det noen som har erfaring med å begynne på studiet 1 mnd etter skolestart? Hvordan det er å ta igjen alt det tapte... Om en må registrere seg opp til eksamen osv. på egenhånd, eller om skolen vil informere meg om det selv om jeg ikke er der. Om en må velge fag, og om skolen informerer om dette.
Hvordan er det når en kommer tilbake, 1 mnd bak alle andre. Vil skolen hjelpe meg med alt i fra hvor forelesningene foregår til hva jeg ikke har lært??

Dere skjønner sikkert gangen her.

Håper noen vil dele svar med meg :)

PS. Får muligens fri mer enn den ene uken i august, men det er ikke garantert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste problemet blir vel innleveringer, der ville jeg bare forklart til hver enkelt foreleser, du får nok utsettelse fra de fleste med god grunn.

 

Annet enn det er det bare selv disiplin, du må lese selv og følg med på Itslearning/fronter eller hva dere enn bruker om de legger ut forelesninger i video eller powerpoint o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle skolen hjelpe deg med det? Er dette barneskolen det er snakk om? Hvis ikke så er du ansvarlig for egen læring, kjøp bøkene og les hva du skulle ha lært i pensum denne perioden.

Du har rett, Rudde.

Har du en idè om når jeg får vite hvilke bøker jeg trenger?

 

 

 

Eneste problemet blir vel innleveringer, der ville jeg bare forklart til hver enkelt foreleser, du får nok utsettelse fra de fleste med god grunn.

Kontakter jeg dem via telefon/it's learning? Er det mulighet for å kontakte en rådgiver e.l. som videreformidler til alle foreleserne om at jeg ønsker utsettelse?

 

Hva hvis det er gruppeinnleveringer. Blir jeg satt i en gruppe automatisk?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle skolen hjelpe deg med det? Er dette barneskolen det er snakk om? Hvis ikke så er du ansvarlig for egen læring, kjøp bøkene og les hva du skulle ha lært i pensum denne perioden.

Du har rett, Rudde.

Har du en idè om når jeg får vite hvilke bøker jeg trenger?

 

 

 

Eneste problemet blir vel innleveringer, der ville jeg bare forklart til hver enkelt foreleser, du får nok utsettelse fra de fleste med god grunn.

Kontakter jeg dem via telefon/it's learning? Er det mulighet for å kontakte en rådgiver e.l. som videreformidler til alle foreleserne om at jeg ønsker utsettelse?

 

Hva hvis det er gruppeinnleveringer. Blir jeg satt i en gruppe automatisk?

 

 

Rådgiver kan du nok ringe, men tviler på at de kontakter for deg, du kan sende melding/mail via itslearning.

 

Grupper blir ofte åpnet slik at man melder opp sine egne grupper selv, gruppene ordnes til slutt slik at de uten får samlet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle skolen hjelpe deg med det? Er dette barneskolen det er snakk om? Hvis ikke så er du ansvarlig for egen læring, kjøp bøkene og les hva du skulle ha lært i pensum denne perioden.

Du har rett, Rudde.

Har du en idè om når jeg får vite hvilke bøker jeg trenger?

 

 

Vel, om du vet hva og hvor du skal studere så har de fleste universitet og høyskoler oversikt over hvilken bøker du vil trenger i de forskjellige fagene på nett, om du ikke finner hvilken bok så står det mest sannsynlig hvem som er ansvarlig for faget der, da kan du alltids sende h*n en e-post og spørre hvilke bøker du kommer til å trenge. Om du gjør dette nå kan du sikkert kjøpe bøkene på nett, ellers selges de alltids på campus eventuelt kan du høre i noen bokhandler der du befinner deg.

Lenke til kommentar

Å melde seg opp til eksamen er veldig enkelt. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at du får påloggingsinformasjonen til studentweb i et brev i god tid før oppmeldingsfristen 1. september. Alle kursene det 1. semesteret er obligatoriske, så du trenger ikke å tenke på å velge kurs.

 

Jeg husker ikke detaljene, men det som gjennomgås den første måneden er helt grunnleggende og ikke veldig vanskelig. Så vidt jeg husker, er det ingen innleveringer før i oktober. Du er i liten grad avhengig av lærebøkene 1. semester. Hvis du ser over forelesningsnotatene og artiklene som legges ut på itslearning, samt gjør anbefalte oppgaver, vil du klare å henge greit med. Det er også mulig at noen forelesninger filmes og lastes opp i itslearning. Det er ditt eget ansvar å studere og henge med uavhengig av om du hindres av verneplikten eller ei. Det er nok ingen forelesere som vil avvise deg hvis du stiller spørsmål om noe som er uklart eller vanskelig, men du kan selvsagt ikke forvente at de skal gå gjennom hvert eneste tema i detalj for deg utenfor forelesningene.

 

Hvilke bøker du trenger, eller eventuelt anbefales som tilleggsstoff, finner du i kurskatalogen på nhh.no eller på itslearning. Selv kjøpte jeg ingen bøker i MET030 eller IKE010 og det gikk helt fint. Som nevnt, tror jeg ikke at det er noen innleveringer før oktober, men du bør uansett gå gjennom semesterplanen i hvert enkelt kurs, som legges ut på itslearning. Hvis du trenger en utsettelse, kan du kontakte foreleseren gjennom skolemailen eller itslearning. Du må selv finne en gruppe der det er nødvendig, men foreleserne pleier å arrangere et "restetorg" for de som ikke har klart å finne noen. Hvis du derimot tidlig sender ut en felles melding til alle kursdeltakerne på itslearning der du framstår seriøs og samvittighetsfull og sier at du gjerne vil danne en gruppe, vil du antakelig få napp.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Du kan ikke søke om å bli dimmitert i august? Evnt så vet jeg at du evnt. kan få et års utsettelse for plassen din ved NHH. En ting er det faglige, mulig du klarer å holde tritt samtidig som du er i militæret. Men å gå glipp av mye av det sosiale vil jeg påstå er verre.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd, Zarac :) Jeg har sett litt på timeplanen nå, går i MET020,MET030, IKE010, IØA010 og BED011. Tror jeg skal satse på å følge med på it's learning mens jeg fullfører militæret.
Jeg kjenner heldigvis minst 1 annen person som begynner, så håper på å skvise meg inn i grupper i lag med han.

 

Du kan ikke søke om å bli dimmitert i august? Evnt så vet jeg at du evnt. kan få et års utsettelse for plassen din ved NHH. En ting er det faglige, mulig du klarer å holde tritt samtidig som du er i militæret. Men å gå glipp av mye av det sosiale vil jeg påstå er verre.

Ja, det er sant. Problemet er at jeg er i en tropp (HMKG Drilltropp) som er avhengig av at alle er tilstede, og tradisjonelt sett blir ikke "skoledim"-søknader i denne troppen godkjent. Jeg er allerede på 1 års utsettelse for studieplassen :)

Jeg skal søke om perm 1. uken, og satser på at det går i orden, selv om kompanisjefen beskrev den som "tullete" og mest sannsynlig avslår ønsket. For min del hadde det vert supert om det gikk i orden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...