Gå til innhold

Hurtigtest/diskusjon: Lenovo Y700 Gamer bærbar med i5-6300HQ og GTX960M


OC-Freak

Anbefalte innlegg

NB! Flere seksjoner er ikke ferdige enda og oppdateres så fort som mulig, legger ut foreløpige testresultater allerede nå så folk som vurderer maskinen kan lese om de ønsker.

 

Kjøpte meg en Lenovo Y700 selv for å finne ut hvor bra dagens rimeligste maskin med GTX960M grafikk er.

 

Som dere kanskje husker så var jeg ikke spesielt imponert over forgjengeren Y50 pga dårlig skjerm: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620635

Så får vi se hvordan arvtageren gjør det.

 

Specs:
Intel Core i5 6300HQ Skylake quadcore
Nvidia GTX960M 2Gb GDDR5

8Gb DDR4 2133MHz RAM
1Tb 7200rpm HDD (varierende konfigurasjoner finnes!)
15" FullHD (1920 x 1080) IPS skjerm

Dagens pris her:  http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=Lenovo%20Y700-15

 

Førsteinntrykk:
Innpakkingen er over gjennomsnittlig og maskinen er bra beskyttet inni esken. Maskinen er overraskende tung i forhold til størrelse. Maskinen føles solid og er ikke spesielt glatt. Får dog en noe rar opplevelse når jeg skrur den på første gangen, maskinen slår seg av etter 2 sek, så på igjen, så av, så på - før den så starter normalt. Trodde først maskinen var DOA, men har fungert fint etterpå.

 

Tastatur:
Tastaturet er greit nok, men knappene har litt kort "vandring" og er veldig glatte. Positivt med tydelig hvite bokstaver på sorte taster. Rød bakbelysning.
 

Touchpad:
God glideoverflate og virker greit. Den har IKKE dedikerte taster dessverre, disse er integrert.

Programvaren/driveren som følger med virker dog ikke å være oppdatert for windows 10. masse feilmeldinger når jeg åpner kontrollpanelet for touchpaden, dette anser jeg som en ganske grov feil av en så seriøs aktør som lenovo.

 

Skjerm:
Lenovo har brukt en god IPS skjerm fra LG, faktisk MEGET god, sortnivået virker å være meget bra, innsynsvinklene er supre og det er nesten ikke noe lyslekkasje rundt kantene. Dessverre har Lenovo lagt et blankt lag forran skjermen som gir en del refleksjoner og litt forstyrrelser i bildet ved visse sitteavstander/vinkler - det kan nesten føles som om det er "skrå linjer" over skjermbildet, dette ødelegger litt, men ved de fleste sitteavstander legger man ikke merke til dette.

 

Lyd:

Bra lydsystem, definitivt over snitt. Klar og relativt fyldig lyd. Ikke den beste maskinen jeg har hatt, men blant topp 5 vil jeg nok si.

 

Støy:

Maskinen har to vifter i bakkant, dessverre lager disse en lav surrelyd selv på laveste hastighet, som er litt sjenerende i et helt stille rom. Flere maskiner har lavere støynivå ved lav belastning (Asus N551JM syns jeg er et godt eksempel på en maskin med fornuftig støynivå). Ved spilling er den ganske gjennomsnittlig, den støyer såpass at man hører det godt, men er ikke noe problem om man er fokusert på spillet. Støyer litt mer enn de beste (Asus N551JM), men langt mindre enn de værste (en del clevo modeller, samt noen MSI modeller).

 

Varme:

Kabinettet holder seg alltid akseptabelt kjølig, selv ved spilling. Ved stresstesting blir GPU maks 66C da Lenovo har blokkert temp fra å bli høyere ved å throttle GPU ved 66C. CPU har enda ikke oversteget 70C, selv under stresstesting - men at skjermkortet throttles har nok en sterkt medvirkende årsak.

 

Ytelse:

Her har jeg en del foreløpige kommentarer. Den medfølgende snurredisken gjør at den føles treg. At Lenovo har installert EN HAUG med søppel hjelper ikke på. I tillegg har jeg et problem jeg ikke finner ut av enda, ved start av enkelte programmer (f.eks hardware monitor) så blir maskinen sirupstreg og musepekeren hakker. Regner med dette er et software eller windows 10 problem av ett eller annet slag. At skjermkortet throttles ved 66C vil gi noe lavere spillytelse i de mest krevende spillene, under stresstesting (urealistisk høy belastning) ble klokkehastigheten liggende rundt 980MHz, mens full teoretisk skjermkort hastighet er 1189MHz - man taper altså rundt 200MHz ytelse. I 3dmark fire strike scorer den 3933 som er omtrent som forventet, fire strike varer så kort at skjermkortet ikke blir varmt nok til å throttle nevneverdig. http://www.3dmark.com/3dm/10299936

Batteri:
Batteritiden er gjennomsnittlig for tilsvarende maskiner, jeg får litt over 4 timer på wifi, ca halvannen time spilling. Litt bedre enn forgjengeren Y50, trolig pga skylake prosessoren

 

Trådløst nett:
God rekkevidde og stabilitet, min maskin har intel 8260AC trådløst nettverkskort som jeg ser på som positivt. Det vil nok være forskjell på hvilket kort man får fra modell til modell dog.

Konklusjon:
Til 6995,- er det et godt kjøp, men du må beregne en del tid på å fjerne søppelprogramvare som Lenovo har installert. Du må også vurdere om du skal oppgradere til SSD - til tross for at det er et helvete å åpne maskinen. Til normalpris på 9995,- er det andre alternativer jeg heller hadde sett på - spesielt Asus GL552VW  eller Acer Nitro Black edition

 

Positivt:
*Føles solid
*Grei pekeplate
*Godt trådløst nett.

*Bra kjøling

*God IPS Skjerm!

*Lav pris.

*Gode høyttalere.

 

Negativt:
*Lenovo har installert mye søppelprogramvare.

*Uferdig/feil driver installert for touchpad

*En del lag/ytelsesproblemer som nok skyldes programvare/Win10/drivere.

*vanskelig å fjerne bunndeksel for oppgradering til SSD eller mer minne.

*Lenovo har satt en blank plate forran skjermpanelet som forringer den ellers meget gode skjermen noe, og gir en del refleksjoner.

*Hørbar surrelyd fra viftene også ved lav belastning. 

*Skjermkortet er satt til å throttle (klokke ned) ved 66C i BIOS, dette er et dårlig valg for en gaming maskin. Skjermkortet tåler fint temperaturer på 80C++

 

Det er prisen som gjør maskinen svært attraktiv, til 6995,- er den et godt kjøp spesifikasjonsmessig, da maskiner med samme specs koster rundt 10000 og oppover. Lenovo har gjort en del tabber i bios og med installert programvare som drar ned totalinntrykket.

Endret av OC-Freak
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har selv nettopp pakket opp en slik maskin i går kveld og deler en del av dine betraktninger.

Noe kort vandring på tastaturet, men det klarer jeg fint å leve med.

 

Det som jeg reagerte mest på er at jeg ikke kan ta av batteriet uten å fjerne bunnplata. Det virker som en noe merkelig løsning.

Å fjerne bunnplata gikk greit bare man er litt forsiktig.

Når man først har fått den av så har man full oversikt over alt som har med oppgradering å gjøre. Meget bra.

Den medfølgende HD’en er helt ræva å kjøre OS på, og her kommer egentlig spørsmålet mitt.

 

Det ser ut som denne maskinen har en M.2 port for å koble til SSD. Kan du bekrefte dette?

Jeg sliter skikkelig med å finne informasjon på nettet om denne modellen.

 

Det med throttling av skjermkortet var jeg ikke klar over. Er dette fakta? Hva er da poenget med å ha et GTX 960 dersom det holder igjen? Er jo som å ha en sportsbil som kjører maks 100.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptoper har vel ofte begrenset mulighet å belaste cpu\skjermkort på maks på batteri. Usikker på hvordan dette er ved kobling til nettstrøm 220 volt?

 

De fleste dyrere laptop har vel m.2 (Sata versjon) men få har PCI-E (Samsung 950 PRO) støtte.

 

Det jeg også lurer på er UEFI bios: Om det er som bildet under, ikke Ekte UEFI bios.

Om det er mulig å sette vifteprofiler slik intel NUC eller stasjonær maskin, kan være greit hvis maskinen skal brukes som kontor pc.

maxresdefault.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv nettopp pakket opp en slik maskin i går kveld og deler en del av dine betraktninger.

Noe kort vandring på tastaturet, men det klarer jeg fint å leve med.

 

Det som jeg reagerte mest på er at jeg ikke kan ta av batteriet uten å fjerne bunnplata. Det virker som en noe merkelig løsning.

Å fjerne bunnplata gikk greit bare man er litt forsiktig.

Når man først har fått den av så har man full oversikt over alt som har med oppgradering å gjøre. Meget bra.

Den medfølgende HD’en er helt ræva å kjøre OS på, og her kommer egentlig spørsmålet mitt.

 

Det ser ut som denne maskinen har en M.2 port for å koble til SSD. Kan du bekrefte dette?

Jeg sliter skikkelig med å finne informasjon på nettet om denne modellen.

 

Det med throttling av skjermkortet var jeg ikke klar over. Er dette fakta? Hva er da poenget med å ha et GTX 960 dersom det holder igjen? Er jo som å ha en sportsbil som kjører maks 100.....

 

Vet ikke om jeg skal returnere maskinen pga alle problemene, derfor vil jeg ikke ta av bakplaten enda.

 

Har funnet enda et problem som nok er software relatert, ved avspilling av youtube videoer så hakker musikken og bildet flimrer/skjermen blir svart.

 

I tillegg så krasjer intel skjermdriveren ofte, og Lenovo har ikke lagt ut noen ny. Jeg vet så klart hvordan man kan tvinge inn ny driver (laster man ned fra intel vil den ikke installere, man må tvinge inn nye driver via kontrollpanel, oppdater driver, har disk osv) men man kan ikke forvente at den gjennomsnittlige brukeren vet hvordan man gjør dette. Enda et ankepunkt.

 

Maskinen skal dog ha m2 slot mellom den vanlige harddisken og subben, bilder fra innmaten her: http://laptopmedia.com/news/inside-lenovo-y700-15-disassembly-internal-photos-and-upgrade-options/

 

Ja det stemmer at skjermkortet er satt til 66C maks temp. At det settes temperatursperrer i BIOS er noe mange produsenter gjør, men sjelden så ekstremt som her.

 

Noen rapporter på nettet her:

https://www.reddit.com/r/Lenovo/comments/3v8q2o/ideapad_15_y700_gpu_throttle_and_graphs/

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Lenovo-Ideapad-Y700-15-Touch-Throttles-GPU-at-65C/td-p/2219543

Lenke til kommentar

Laptoper har vel ofte begrenset mulighet å belaste cpu\skjermkort på maks på batteri. Usikker på hvordan dette er ved kobling til nettstrøm 220 volt?

 

 

Jeg snakker om med strøm tilkoblet, å få lavere hastigheter på batteri er normalt på alle nye maskiner.

 

Det er forøvrig en del rapporter om problemer med m.2 SSD'er som gir evige restarts, vanlige (ikke NVMe) disker har gitt problemer, og man har måttet knote og prøve ulike bios instillinger for å kanskje få det til å virke.

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Y700-M-2-upgrade-continuous-reboot-loop-cycle/m-p/2244199

Lenke til kommentar

Begynner egentlig å angre litt på dette kjøpet jeg. Hadde jeg betalt 10 laken for den så hadde det vært pakket ned allerede.

 

Det som er saken er at jeg må finne ut om jeg aksepterer å leve med de feilene som er eller om det er noe som kommer til å plage meg nevneverdig.

 

Fikk kjørt den medfølgende hardware testen på andre forsøket. Første gang så ble det BSOD.

Andre gang så fikk jeg feil på hd, graafikk kort + noe annet som jeg ikke husker. Ikke sikkert det siste var feil. kanskje det bare ikke var med i specen.

 

Uansett så blir jeg litt urolig av slikt.

 

Det irriterer meg skikkelig fordi jeg vet at jeg må ut med en god del penger for å å få tilsvarende spec, og det har jeg ikke råd til.

Denne pc'en var liksom midt i blinken. God spec som krevde lite for å bli kanon pc og så dukker det ene etter det andre opp av hatten...

 

Det negative så langt er

Feilmeldinger ved hardware test

Begrensninger på GPU

EN del småting som at Steam alltid starter opp og oppdaterer seg hverg gang jeg restarter, Den tiltrekker seg fingermerker som en magnet, Noe dårlig touchpad, + diverse småfeil som dukker opp innimellom.

 

Kanskje jeg skal ta en clean install og seom det hjelper noe på småfeilene. Når det gjelder GPU begrensing så vet jeg fortsatt ikke hva det vil si i praksis. hardware feilen er nok løsbare, men vet ikke om jeg orker å begynne å sende den inn i månedvis for å få det ordnet noe som i verste fall kan skje.

Lenke til kommentar

Grafikk feilen i lenovo sitt testprogram kan du se bort ifra, dette er en feilrapportering grunnet utdatert testprogram..... enda ett tilfelle av at maskinen leveres med feil/utdatert/trøblete programvare.

 

Hardwaremessig er det svært lite å klage på, klart jeg ville foretrukket enda mer stillegående vifter og ikke blank skjermflate, og tastene på tastaturet har kort vandring, men dette blir småplukk. Det er på software/BIOS siden problemene ligger.

Lenke til kommentar

Som en litt eksperimentell test kjørte jeg 3dmark fire strike test rett etter å ha stresstestet CPU/GPU for å ha varmet de opp litt. Fikk da en score på 3647  - en del lavere enn 3933 som jeg fikk når jeg kjørte testen med kald maskin. Dette viser tydelig at skjermkort throttlingen VIL påvirke ytelsen, selv i spill da 3dmark generelt sett ikke er mer stressende enn spill - spesielt pga pausene mellom hver test når testene lastes inn.

Lenke til kommentar

Grafikk feilen i lenovo sitt testprogram kan du se bort ifra, dette er en feilrapportering grunnet utdatert testprogram..... enda ett tilfelle av at maskinen leveres med feil/utdatert/trøblete programvare.

 

Hardwaremessig er det svært lite å klage på, klart jeg ville foretrukket enda mer stillegående vifter og ikke blank skjermflate, og tastene på tastaturet har kort vandring, men dette blir småplukk. Det er på software/BIOS siden problemene ligger.

 

Hva tenker du å gjøre da OC?

 

Til syvende og sist så er det vel BIOS som er det som minst trolig vil endre seg. Når det gjelder drivere o.l så anser jeg det som langt mer sannsynlig vil bli fikset.

 

Når jeg ser gjennom loggen fra hardware scanning så får jeg følgende feil:

Feil på PCI/PCIe - Står bare invalid

Smart Short Selft Test - Står en Warning gul

Mathematical Operations Test
 - Failed (Dette er på grafikkortet)
 
Etter min mening så er dette ikke særlig betryggende.....
Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

 

Mathematical Operations Test
 - Failed (Dette er på grafikkortet)
 
 

 

 

Dette kan du se bort ifra. Skyldes buggete programvare fra Lenovo.

 

BIOS sperrene er nok det som er værst, software problemene kan nok løses med en reinstallasjon av ren w10 og nye drivere.

 

BIOS sperrene kan Lenovo gjøre noe med om de vil, men historisk sett så tror jeg ikke dette vil skje. Forgjengeren Y50 ble lansert med bios sperre som slår av CPU turbo boost ved 65C, og så vidt jeg vet har den enda denne sperren den dag i dag.

 

Se på det som om du har kjøpt en ny bil som er sperret til 90km/t, på de aller fleste veier og i de aller fleste tilfeller trenger du ikke mer, men det føles likevel som om du har blitt lurt - og irriterende de få gangene du kunne hatt bruk for mer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Her er temperaturer og klokkehastighet fra stresstest.

 

Som dere ser er klokkehastigheten helt nede på 954MHz for skjermkortet, fordi den holder temperaturen til 66C eller lavere.

 

Prosessoren er også klokket ned en del til bare 2.2GHz, selv om den kun ligger rundt 62-63C, dette er også rart da prosessoren normalt sett skal klare langt høyere temperaturer, i stresstestene jeg kjører er det ikke unormalt å oppnå over 90C på CPU før den begynner å klokke seg ned, skjermkortet kan fint klare rundt det samme, men en del produsenter setter dog grensen til ca 85C for throttling, dette er dog en grense jeg syns det går ann å leve med. 66C derimot er alt for lav grense...

post-3674-0-38254900-1452944509_thumb.png

Lenke til kommentar

Satte maskinen på siden av min Asus N551JM og har da lagt merke til to ting:

 

1: Asus N551JM sin skjerm har mer lysstrke og hvitere hvitnivå, Lenovo sin skjerm har litt gulaktig hvitfarge som tyder på at den er kalibrert litt "varmere".

 

2: Lenovo Y700 sine høyttalere er ca en mil bedre enn høyttalerene på Asus N551JM, de blir ganske stusselige når man sammenligner opp mot hverandre

Lenke til kommentar

Grafikk feilen i lenovo sitt testprogram kan du se bort ifra, dette er en feilrapportering grunnet utdatert testprogram...

 

Hvordan vet du dette egentlig?

 

Uansett så er det et mindre problem i forhold til PCI og HD feil som jeg fikk.

 

Når det er sagt så har jeg prøvd å kjøre testprogrammet 4 ganger uten å lykkes. får BSOD hver gang:(

 

Det kan være det samme. Jeg leverer denne tilbake. Jeg klarer ikke å slutte å irritere meg over feilene og begrensningene i BIOS.

 

 

Du får ha lykke til OC!

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Touchpad:

God glideoverflate og virker greit. Den har IKKE dedikerte taster dessverre, disse er integrert.

Programvaren/driveren som følger med virker dog ikke å være oppdatert for windows 10. masse feilmeldinger når jeg åpner kontrollpanelet for touchpaden, dette anser jeg som en ganske grov feil av en så seriøs aktør som lenovo.

Fant du noen oppdatert driver for touchpaden? Lastet ned en litt nyere fra Synaptics, men har ikke merket noen nevneverdig forskjell så langt. En smule irriterende at den ikke har noen opsjon for å skru seg av automatisk hvis du plugger inn en mus eller annen pekerenhet slik den gamle Asusen har.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte denne + en Samsung M.2 SSD 500GB til 1599,-. Installerte W10 på SSD med en gang, styrte helt unna all crapware. Fungerer kjempebra, veldig lite krasjer, dog det har hendt. Gikk fint å sette inn M.2 SDD, må bare være litt tålmodig og ikke være hardhendt. Kjører GTA5 på max, og Witcher 3 på nesten-max

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...