Gå til innhold

Noen eier Multicom Kunshan P651R?


toy_man

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Sitter her med min snart 6 år gamle tunge gaming laptop og drømmer om noe nytt.

 

Har sett på Multicom Kunshan P651R og virker som den har alt det jeg trenger. Har lyst på noe kraftig (minimum 970m) og som er tynn/ser bra ut (vil ikke ha en ny 4 kg bærbar som det oser gaming av).

Men har noen spørmål som jeg håper noen av dere som eier den kan svare på:)

 

 

1. På multicom sine sider står at det følger med:

256GB PCIe SSD M.2
1TB 7200rpm SATA 2.5" harddisk

 

Men det står ikke noe om det er plass til noe mer. Mens Schenker XMG P506 (som har samme clevo chassie) står det:

Slots: 2x M.2 (Type 2280) withPCIe & NVMe support + 2x 2.5-inch

 

Vil jeg ha plass til en til 2.5" SSD til i Multicom P651?

 

Link til begge:

Multicom

http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-P506-Clevo-P651RE-Notebook-Review.152021.0.html

Schenker:

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-killer-156/cat-p/c1000042/p10631879

 

2. Hvordan er skjermen på Multicom P651? Det er matt FHD IPS med G-sync. De fleste anmeldelser som er gjort (spesielt fra Norge) er gjort med TN skjerm uten g-sync. 

 

3. Hvordan er tastaturet og pekeplaten? Har sett noen anmeldelser at tastaturet er helt greit og pekeplaten får litt skryt. 

 

4. Fra før følger GB DDR4 2133MHz SO-DIMM RAM (2x4GB), 2 ledige sokler. Vurderer å kjøpe en 8GB brikke til. Så det blir 16GB, men hva er best? 2x8GB eller går det helt greit med 2x4GB+1x8GB?

Og har det noe å si hvilken brikke jeg kjøper (så lenge den er 2133MHz SO-DIMM)? 

Noen anbefalinger til brikke?

 

Håper noen gi meg svar på disse spørmålene, hadde satt stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke banne på at dette er rett, men ser ut som at ikke alle P651 er konfigurert likt, ser ut som dette med 2 x M.2 er opp til forhandlere om den bestilles med 2 x M.2 eller kun en.

 

Klippet fra Clevo sin side:
• Two changeable 2.5”7mm(H) HDD/SSD (RAID 0/1), or One changeable 2.5”
   9.5mm(H) HDD/SSD, SATA interface
• (Factory Option) Two M.2 2280 SSD, SATA interface (RAID 0/1) or
   One M.2 2280 SSD. PCIe Gen3x4 interface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal ikke banne på at dette er rett, men ser ut som at ikke alle P651 er konfigurert likt, ser ut som dette med 2 x M.2 er opp til forhandlere om den bestilles med 2 x M.2 eller kun en.

 

Klippet fra Clevo sin side:
• Two changeable 2.5”7mm(H) HDD/SSD (RAID 0/1), or One changeable 2.5”
   9.5mm(H) HDD/SSD, SATA interface
• (Factory Option) Two M.2 2280 SSD, SATA interface (RAID 0/1) or
   One M.2 2280 SSD. PCIe Gen3x4 interface

 

 

Okey skjønner, takk for svar. Bryr meg ikke så mye om det er 2 stk M.2 eller 1stk. Mer om det var plass til 1 SSD 2.5" til. Dumt at det ikke står noe på siden, utenom at 1TB er 2.5".

Men utifra det du fant ser det ut som det fast er plass til 2x2.5" og at M.2 er opp til forhandlere :) 

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne laptopen i 1 måned nå.

 

+ Touchpad. Både plate og knapper er veldig gode

+ Tastatur

+ Meget god skjerm og skal være en av de beste i denne klassen ifølge tester(fhd ips). Litt backlight bleed oppe i venstre og høyre hjørne, men det er minimalt. Ser det ikke med mindre man prøver hardt selv på helt svart bakgrunn.

+ Relativt stille og kjølig både under last og idle. Under normal bruk som nettsurfing eller film er den helt stille. Ved spilling ligger cpu på maks 60 grader og Gpu på maks 70 (vanligvis rundt 65).

+ Generelt god kvalitetsfølese

+ Enkel å vedlikeholde for støv innvendig

+ G-sync muligjør overklokking av skjermen da gpu er direktekoblet til skjerm. Burde være mulig å få 75hz på denne uten at jeg kan bekrefte det.

 

- Kunne vært litt stivere hengsler til skjerm

- Batteritid (g-sync gjør at optimus er deaktivert på denne maskinen. Dvs det integrerte skjermkortet ikke kan brukes for å spare batteri). Det er likevell mulig å se en lang film på batteri.

- Viftene spinner opp helt unødvendig en sjelden gang i blandt i 2 sekunder før de roer seg, men tror dette er mulig å løse selv. Har ikke sjekket ut dette da det ikke skjer så ofte. Mulig at dette bare gjelder mitt eksemplar da jeg ikke har lest om dette i noen tester.

- Veldig mottakelig for fingermerker

 

Oppsummert vil jeg anbefale denne maskinen. Jeg brukte lang tid på å sammenligne denne med mange andre liknende maskiner. Du får ikke bedre maskin til samme pris med tanke på portabilitet, kraft og kjøling/støy. Det du derimot må ofre er batteritid.

 

Du kan totalt ha 4 disker i denne maskinen. 2 × 2,5' + 2 × m.2. Merk at hvis du skal ha 2 × 2,5', så må den ene av disse være av den tynne typen (<7mm hvis jeg husker riktig).

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt denne laptopen i 1 måned nå.

 

+ Touchpad. Både plate og knapper er veldig gode

+ Tastatur

+ Meget god skjerm og skal være en av de beste i denne klassen ifølge tester(fhd ips). Litt backlight bleed oppe i venstre og høyre hjørne, men det er minimalt. Ser det ikke med mindre man prøver hardt selv på helt svart bakgrunn.

+ Relativt stille og kjølig både under last og idle. Under normal bruk som nettsurfing eller film er den helt stille. Ved spilling ligger cpu på maks 60 grader og Gpu på maks 70 (vanligvis rundt 65).

+ Generelt god kvalitetsfølese

+ Enkel å vedlikeholde for støv innvendig

+ G-sync muligjør overklokking av skjermen da gpu er direktekoblet til skjerm. Burde være mulig å få 75hz på denne uten at jeg kan bekrefte det.

 

- Kunne vært litt stivere hengsler til skjerm

- Batteritid (g-sync gjør at optimus er deaktivert på denne maskinen. Dvs det integrerte skjermkortet ikke kan brukes for å spare batteri). Det er likevell mulig å se en lang film på batteri.

- Viftene spinner opp helt unødvendig en sjelden gang i blandt i 2 sekunder før de roer seg, men tror dette er mulig å løse selv. Har ikke sjekket ut dette da det ikke skjer så ofte. Mulig at dette bare gjelder mitt eksemplar da jeg ikke har lest om dette i noen tester.

- Veldig mottakelig for fingermerker

 

Oppsummert vil jeg anbefale denne maskinen. Jeg brukte lang tid på å sammenligne denne med mange andre liknende maskiner. Du får ikke bedre maskin til samme pris med tanke på portabilitet, kraft og kjøling/støy. Det du derimot må ofre er batteritid.

 

Du kan totalt ha 4 disker i denne maskinen. 2 × 2,5' + 2 × m.2. Merk at hvis du skal ha 2 × 2,5', så må den ene av disse være av den tynne typen (<7mm hvis jeg husker riktig).

Hei, kjøpte nettopp denne maskinen selv. Åpnet opp bakdekselet for å installere m2 disk, det gikk greit. Står på multicom sine sider at de har 2 ledige spor for ekstra minne. Disse så jeg ikke på baksiden av motherboardet, vet du om jeg må fjerne tastaturet for å komme til`?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt denne laptopen i 1 måned nå.

 

+ Touchpad. Både plate og knapper er veldig gode

+ Tastatur

+ Meget god skjerm og skal være en av de beste i denne klassen ifølge tester(fhd ips). Litt backlight bleed oppe i venstre og høyre hjørne, men det er minimalt. Ser det ikke med mindre man prøver hardt selv på helt svart bakgrunn.

+ Relativt stille og kjølig både under last og idle. Under normal bruk som nettsurfing eller film er den helt stille. Ved spilling ligger cpu på maks 60 grader og Gpu på maks 70 (vanligvis rundt 65).

+ Generelt god kvalitetsfølese

+ Enkel å vedlikeholde for støv innvendig

+ G-sync muligjør overklokking av skjermen da gpu er direktekoblet til skjerm. Burde være mulig å få 75hz på denne uten at jeg kan bekrefte det.

 

- Kunne vært litt stivere hengsler til skjerm

- Batteritid (g-sync gjør at optimus er deaktivert på denne maskinen. Dvs det integrerte skjermkortet ikke kan brukes for å spare batteri). Det er likevell mulig å se en lang film på batteri.

- Viftene spinner opp helt unødvendig en sjelden gang i blandt i 2 sekunder før de roer seg, men tror dette er mulig å løse selv. Har ikke sjekket ut dette da det ikke skjer så ofte. Mulig at dette bare gjelder mitt eksemplar da jeg ikke har lest om dette i noen tester.

- Veldig mottakelig for fingermerker

 

Oppsummert vil jeg anbefale denne maskinen. Jeg brukte lang tid på å sammenligne denne med mange andre liknende maskiner. Du får ikke bedre maskin til samme pris med tanke på portabilitet, kraft og kjøling/støy. Det du derimot må ofre er batteritid.

 

Du kan totalt ha 4 disker i denne maskinen. 2 × 2,5' + 2 × m.2. Merk at hvis du skal ha 2 × 2,5', så må den ene av disse være av den tynne typen (<7mm hvis jeg husker riktig).

Hei, kjøpte nettopp denne maskinen selv. Åpnet opp bakdekselet for å installere m2 disk, det gikk greit. Står på multicom sine sider at de har 2 ledige spor for ekstra minne. Disse så jeg ikke på baksiden av motherboardet, vet du om jeg må fjerne tastaturet for å komme til`?

 

På forhånd takk.

De ligger på andre siden av hovedkortet. Vet ikke om du må ut med hovedkortet eller om det går å kun fjerne tastaturet. Har ikke satt inn 4 brikker selv enda.

Lenke til kommentar

Man må skru ut en skrue (som er merket for dette formålet) på undersiden, stikke noe langt og tynt inn i et hull, ta av tastaturet, og dermed har man tilgang til 2 ekstra plasser for RAM. Står pent forklart i bruksanvisningen.

 

Skrudd ut tastaturskruene, regner med hullet øverst til venstre er korrekt. Bare finne noe å dytte med slik at jeg ikke ødelegger noe.

 

 

Full_Size_Render.jpg

Endret av madshaugan
Lenke til kommentar

Nei du har rett, det står ikke forklart i den medfølgende bruksanvisningen. Så jeg må ha sett framgamgsmåten et annet sted. Sannsynligvis her. *  Eller i en av de mange videoene denne fyren har på Youtube angående Clevo laptops. 2 skruer, inn med noe tynt i et hull, ta av tastaturet, fjern en plate som sitter under dette igjen ... og vips.

 

* P650SE er altså samme laptop som P651R, bortsett fra at SE var med forrige generasjon prosessor. Ellers veldig lik.

 

Edit: For å få plass til 2 stk. 2,5" SATA enheter, så må begge være maks 7mm tykke.  Den medfølgende 1TB 7200rpm snurredisken er 9,5 mm tykk, så for å få plass til f.eks en SATA 2,5" SSD i tillegg så må det litt triksing til. Herr Wingnut har en video der han går gjennom dette også.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

Man må skru ut en skrue (som er merket for dette formålet) på undersiden, stikke noe langt og tynt inn i et hull, ta av tastaturet, og dermed har man tilgang til 2 ekstra plasser for RAM. Står pent forklart i bruksanvisningen.

 

Skrudd ut tastaturskruene, regner med hullet øverst til venstre er korrekt. Bare finne noe å dytte med slik at jeg ikke ødelegger noe.

 

 

Full_Size_Render.jpg

 

 

Jeg tror du er på riktig spor der gitt :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Man må skru ut en skrue (som er merket for dette formålet) på undersiden, stikke noe langt og tynt inn i et hull, ta av tastaturet, og dermed har man tilgang til 2 ekstra plasser for RAM. Står pent forklart i bruksanvisningen.

 

Skrudd ut tastaturskruene, regner med hullet øverst til venstre er korrekt. Bare finne noe å dytte med slik at jeg ikke ødelegger noe.

 

 

Full_Size_Render.jpg

 

 

Jeg tror du er på riktig spor der gitt :wee:

 

 

Aha, så Multicom og Clevo er samme greia :) Thx, helt gull.

 

Får håpe jeg ikke ødelegger noe, sitter godt den greia der. 

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at denne wingnut'en sa at det skulle være et ganske tydelig klikk når man har truffet riktig i hullet, deretter forsiktig lirking for å få av tastaturet.

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg har denne laptopen selv, men har ikke satt inn ekstra RAM. Ennå. Det jeg derimot har gjort er å få plass til 2,5" SSD'en sammen med snurredisken. Innebærer stripping av SSD'en, dvs. fjerne kabinettet på den.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at denne wingnut'en sa at det skulle være et ganske tydelig klikk når man har truffet riktig i hullet, deretter forsiktig lirking for å få av tastaturet.

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg har denne laptopen selv, men har ikke satt inn ekstra RAM. Ennå. Det jeg derimot har gjort er å få plass til 2,5" SSD'en sammen med snurredisken. Innebærer stripping av SSD'en, dvs. fjerne kabinettet på den.

Såpass, satt inn en Samsung M.2 disk i den, det var relativt greit.

 

Det var forøvrig overaskende enkelt å sette inn ekstra RAM. Jævla uskarpe bilder, men sånn er det.

IMG_0597.jpgIMG_0598.jpgIMG_0599.jpg

Endret av madshaugan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...