Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Hei

Har drevet og sett litt på mulighetene for å tjene veldig små penger på CFD'er. Registret meg på Plus500.no og lagd en demokonto der.. Hvor jeg har hatt opp og ned turer, men sitter heldigvis igjen med overskudd :)

 

Noen vet hvor mye penger man må satse for å få tak i de virkelig gode CFD'ene, og hva bør jeg ha i giring?

Går de å skifte giring på demokontoen på Plus500?

 

Hadde vært fint om noen har noe å si angånde CFD'er, da jeg her veldig ny på område :)

Ja jeg vet at det er mer risikofylt enn aksjer, men på kort tid tjener man mer..

 

Gearing er vel stort sett bestemt av tilbyder for CDF for standardkonto?

Jeg lekte meg litt for noen år siden. Satte inn 10' hos CMC, hadde 18-19' etter 1 måned. Reise på ferie i 2 uker, med 150' i CDF hos DNB med stopploss satt litt for høyt. Da jeg kom tilbake fra ferie hadde jeg 2-3' på konto, mens DNB hadde steget en hel del (fra 59 til rundt 69, med en snartur nedom 53 først!).

 

Nå har ikke jeg brukt plattformen de siste årene, men Nordnet og Netfonds tilbyr vel også gearing om man ønsker det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei

Har drevet og sett litt på mulighetene for å tjene veldig små penger på CFD'er. Registret meg på Plus500.no og lagd en demokonto der.. Hvor jeg har hatt opp og ned turer, men sitter heldigvis igjen med overskudd :)

 

Noen vet hvor mye penger man må satse for å få tak i de virkelig gode CFD'ene, og hva bør jeg ha i giring?

Går de å skifte giring på demokontoen på Plus500?

 

Hadde vært fint om noen har noe å si angånde CFD'er, da jeg her veldig ny på område :)

Ja jeg vet at det er mer risikofylt enn aksjer, men på kort tid tjener man mer..

 

Gearing er vel stort sett bestemt av tilbyder for CDF for standardkonto?

Jeg lekte meg litt for noen år siden. Satte inn 10' hos CMC, hadde 18-19' etter 1 måned. Reise på ferie i 2 uker, med 150' i CDF hos DNB med stopploss satt litt for høyt. Da jeg kom tilbake fra ferie hadde jeg 2-3' på konto, mens DNB hadde steget en hel del (fra 59 til rundt 69, med en snartur nedom 53 først!).

 

Nå har ikke jeg brukt plattformen de siste årene, men Nordnet og Netfonds tilbyr vel også gearing om man ønsker det?

 

Høres bra ut :)

 

Men hva var det du satset på gull og olje? Eller kjent/ukjent valuta?

Ble alt av penger du hadde satset med en gang, og på en ting, eller var det en del forskjellig som ble kjøpt?

 

Etter det jeg har lest så skal Nordnet og Netfonds mer av fortjenesten og mener du har kurtasje?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har lyst å prøve meg litt på aksje handel, tenkte derfor høre litt her først. Jeg er helt fersk på dette, har lest litt på det, men sitter med noen spørsmål.

 

1) Hvor "safe" er det å investere i Statoil nå? Jeg har som sagt ingen erfaring med aksjehandel, men Statoil har jo gått ganske kraftig ned, da må det være smart å kjøpe aksjene nå? Jeg tenker da på langtids investering, de må jo opp igjen en eller annen gang. Virker som en ganske sikker investering for meg.

 

2) Utgifter ved kjøp og salg: Ser at man må betale kurtasje for kjøp og salg. Jeg er kunde hos Nordnet, og de har en velkomsttilbud hvor jeg da har 0,001% i kurtasje. Vil det da si at jeg betaler dem 0,001% av investerings summen ved kjøp og 0,001% av hele summen ved salg?

 

3) Skatt: Skal man skatte kun av fortjenesten eller av hele summen? F.eks jeg investerer 100k, aksjene stiger og jeg sitter igjen med 150k, skal jeg da betale skatt på 50k jeg tjente eller hele summen på 150 tusen?

 

4) Selge aksjene: Kan jeg selge alt på en gang, når som helst, uavhengig pris? Si at aksjen går til topps, kan jeg da selge så fort jeg vil? Selger man aksjene tilbake til selskapet eller er det alltid personer som meg og andre selskaper som kjøper aksjene? Det jeg tenker på, kan det hende at jeg ikke får solgt aksjen fordi den har gått svært mye opp og ingen vil kjøpe den? Isåfall hvordan skal man da tjene noe på aksjene, hvis man ikke får solgt når aksjen går opp?

 

5) CFD-er: Vet ikke om dette passer inn i aksjetråden men kan noen forklare hva dette er? Har lest en del på nettet, men finner ikke noe konkret info. Forstår jeg riktig, at dette er på en måte verdipapirer for råvaren? Altså slik det var med penger før, at f.eks for hver dollar så fantes det tilsvarende mengde gull? Videre så står det overalt at CFDer innebærer en betydelig hør risiko, og man risikerer miste hele investeringen. Hva vil det si? Hva skiller CFDer fra aksjene når det kommer til risiko? Tenker eventuelt handle olje, ved bruk av CFDer.

 

Da tror jeg det var det! Setter pris om noen gidder forklare dette for meg!

Lenke til kommentar

1 - Umulig å si. Statoil må kutte heftig, og oljeprisen er ikke på vei opp. Det er lite som tyder på at Statoil er ferdig å blø i min bok. Det er bedre å vente til trenden snur enn å satse på at "dette er bunn" når aksjen tydelig faller. Leste om kursmål på under 120 kr tidligere dag..

 

2 - Kurtasje = "handelsgebyr". Pris per handel. Kjøp + salg = 2 handler. https://www.nordnet.no/kundeservice/start/handel-og-verdipapirer/kurtasje.html

 

3 - Fortjeneste er skattbart. Du kan også trekke fra utgifter du har hatt i forbindelse med aksjehandelen. Her går det meste innunder. Betaler du internett? Kjøper du live-kurs? Betaler du for askjenyheter? "Alt" du kan dokumentere kan du trekke fra på fortjenesten.

 

4 - Du kan selge når du vil, men du er avhengig at noen kjøper. Om du går på Hegnar.no og søker på en ticker, (eks. STL), så ser du hvor mye kjøpere er villig til å gi og selgere er villig til å selge for. (med forsinkelse)

 

5 - CDF = http://www.aksjemegler.net/verdipapirer/cfd_handel . Det kan ikke forklares enklere. Det er en speilbilde av virkelige aksjekurser, som kjøpes med gearing. Gearing gir megler inntekt i form av renter (Du kjøper aksjer for 100', trenger bare EK til 5-10 %. Resten av summen låner du av megler, stort sett uansett). Gearing gir også kundene større risiko fordi du kan kjøpe "aksjer" eller CDF for langt større summer enn man har fri kapital til.

 

Edit:

CDF = farlig. CDF for Statoil er vel maks 10 % krav til EK. Sist uke ville du ha tapt hele egenkapitalen din om du var tungt i STL.

Endret av Sovehest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk takk! Da får jeg vente å se og ikke minst lese meg opp mer. Mye å ta inn! Skal nok holde meg unna CDF, har ikke akkurat peiling på hva jeg driver med, liker heller ikke tanken på å satse med lånte penger.

 

Men med CDF, må man drive med gearing? Kan man ikke kjøpe for hele summen med egne penger? Og hvis jeg låner 90% av summen, og alt går rett i dass, sitter da jeg med gjeld for de 90%?

Lenke til kommentar

3 - Fortjeneste er skattbart. Du kan også trekke fra utgifter du har hatt i forbindelse med aksjehandelen. Her går det meste innunder. Betaler du internett? Kjøper du live-kurs? Betaler du for askjenyheter? "Alt" du kan dokumentere kan du trekke fra på fortjenesten.

Hvor går grensen? Kan jeg trekke fra internettabonnementet mitt på skatten fordi jeg sparer i aksjefond?
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at Scheel-utvalger har blitt diskutert? 41% skatt på utbytte og aksjegevinster, samtidig som aksjonærmodellen (skjermingsfradrag) blir fjernet for aksjer utenfor EØS. Ikke gøy å være investor i Apple og Coca-Cola da.

 

Blir det innført tror dere? Scheel-utvalget har tyngde som få andre utvalg, brukt 2 år og en syk sum penger, samtidig som det virker som om det er bred enighet blant politikere, både på høyre og venstresiden, om at vi trenger skattereform. Jeg tror vilkårene for privatinvestorer forverres, men håper det ikke blir like ille som det de foreslår i rapporten.

Lenke til kommentar

Du vet at kursen er kunstig lav pga gjenkjøpsprogrammet? Og at verftet har kontrakter til langt ut i 2019 en gang?

 

Jeg ser for meg en kurs på 3-400 kr om 2-3 års tid.

 

Mulig jeg har blandet informasjonen jeg har lest de siste månedene og tatt feil avgjørelse, ja. Men hvorfor kjøper de igjen sine egne aksjer? Kanskje jeg må kjøpe meg inn igjen.. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...