Gå til innhold

.223 Rifle for småvilt


krf

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe meg rifle. Den er tenkt brukt på vinterjakt, samt storfugl, og kanskje bever.

Etter å ha lest litt frem og tilbake, har jeg kommet til at kaliber .223 er tingen. Hva tror dere?

 

Har kikket på litt forskjellige rifler, og kommet frem til et par jeg mener kan være bra.

 

Tikka T3

Remington SPS

 

Har dere noen synspunkter på disse riflene, eventuelt andre alternativer i samme prisklasse?

 

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kan på alle områder anbefale Howa da jeg har en i .223.

Det eneste jeg har å utsette på denne er at den spinner kulene litt tregere enn noen andre rifler, så dersom du har planer om å lade ammunisjon selv og bruke tunge kuler burde du kanskje se mer i retning Tikka.

Har kun kjøpt fabrikkammunisjon til min til nå, og dette går kjempebra. Mye bedre enn man kan utnytte på jakt i alle fall, vi snakker ned mot 10-15mm grupper på 100m.

 

Tikka er et flott våpen, om du kan stå i for litt ekstra pris. Husk å legge litt penger i optikken også. Om du sier hvor mye penger du vil bruke, kan jeg kanskje hjelpe deg enda mere ;)

Lenke til kommentar
Vel, kan på alle områder anbefale Howa da jeg har en i .223.

Det eneste jeg har å utsette på denne er at den spinner kulene litt tregere enn noen andre rifler, så dersom du har planer om å lade ammunisjon selv og bruke tunge kuler burde du kanskje se mer i retning Tikka.

Har kun kjøpt fabrikkammunisjon til min til nå, og dette går kjempebra. Mye bedre enn man kan utnytte på jakt i alle fall, vi snakker ned mot 10-15mm grupper på 100m.

 

Tikka er et flott våpen, om du kan stå i for litt ekstra pris. Husk å legge litt penger i optikken også. Om du sier hvor mye penger du vil bruke, kan jeg kanskje hjelpe deg enda mere ;)

 

Hei og takk for svar.

Jeg kommer nok ikke til å lade ammunisjonen selv, ihvertfall ikke i første omgang.

 

Apropo optikk, så ser du hvilke det er snakk om hvis du klikker på linkene jeg la til i den første posten. Da ser du også hvilken pris jeg ser for meg å kunne bruke. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Browning A-Bolt II i kaliber .223, og jeg er fantastisk fornøyd med den! Fin størrelse, god balanse, fantastisk avtrekk, og Dura-Touch! Gode samlinger får jeg også med den :). I forhold til Tikka er den vel så god presisjonsmessig, og den har et par ess i ermet som fikk meg til å velge den fremfor Tikka:

 

Tikka bruker samme størrelse på sluttstykkene, utkasteråpningen og magasinene uansett kaliber, men de bruker forskjellige bunnplater til magasinene og forskjellige sluttstykkehoder avhengig av kaliber. I tillegg ramler magasinet ut (og havner på bakken) hvis man kommer borti magasinutløseren. Browning har tilpassede deler til hvert kaliber, noe som gir inntrykk av at de ikke tar "snarveier" i produksjonen. Browning sine magasiner (til A-Bolt) er festet til et lokk som igjen er hengslet til låskassen. Kommer man borti magasinutløseren, åpner bare lokket seg (med magasinet) uten at noe ramler ned på bakken. Dette gjør det også lettere og raskere å lade magasinet.

 

A-Bolt_2_228821g.jpg

 

Magasinet kan selvsagt også nappes ut av lokket hvis man vil bytte magasin. I tillegg kan jeg nevne at Browning sine ladearmer har en lavere vinkel i åpen tilstand enn Tikka sine, noe som gjør ladingen enklere, og holder ladearmen (og hånda di) godt unna kikkertsiktet.

Endret av ptroinks
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...