Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Helt enig. Selv om den averteres som vannsikker selges den ikke som et undervannskamera. så det blir spennende å følge disse sakene fremover.

 

 

Hadde jeg selv kjøpt en slik ville jeg i beste fall håpet at den tålte svetting, kondens og fuktig utevær i klær noe bedre enn andre smarttelefoner men jeg ville på ingen måte tatt den med på bading eller den slags. Da frister man jo helt klart skjebnen.

 

Men det mest interesante er å høre hva som blir sagt fra partene i disse sakene og hvis de er medgjørlige i starten om de vil fortsette å være det etter x antall saker.

 

Kjøper jeg denne er det bare et pluss at den er vanntett i tilfelle uhell eller svette joggeturer. Jeg hadde ALDRI, bevisst, tatt den med under vann!

Ikke har jeg fått forståelsen at det er en undervannsmobil heller...

 

 

Jeg ser for meg at det kan bli temmelig mye advokat-mumbojumbo kontra IP-sertifisering og krav framsatt i manualen.

 

Om brukere sier at det kommer bobler ut av mobilen, da er disclaimeren brutt:

 

post-131485-0-77163700-1364739825_thumb.jpg

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette kan jo bli interessant, kravet til IP57 er jo 1m i 30min. Jeg var på 10cm i 5sek...

 

Den er kvalifisert til IP57, men tåler det ikke. Og du skal ikke ta den i nærheten av svømmebassenget. Eller sjøvann. Eller sand. Da kunne jeg like godt kjøpt en annen tlf (S4, HTC One)

Lenke til kommentar

Ja, dette kan jo bli interessant, kravet til IP57 er jo 1m i 30min. Jeg var på 10cm i 5sek...

 

Den er kvalifisert til IP57, men tåler det ikke. Og du skal ikke ta den i nærheten av svømmebassenget. Eller sjøvann. Eller sand. Da kunne jeg like godt kjøpt en annen tlf (S4, HTC One)

 

Det var det jeg også fant ut. Og spesielt siden sjøvann er mitt element.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye man ikke kan ihh til produsent og bruksanvisning.

 

Bruke et vanlig kamera på sandstrand (sand i linse og fin mekanikk)

Kjøre og eie bil i Norge ( salting ødelegger rustgarantier)

Bruke en mobil telefon ute ( det kan alltid være kaldt/fuktig/yr i vårt land)

Og

Gjøre som reklamen til sony viser vedrørende xperia-z

 

Nedslående egentlig .....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om man på død og liv skal ha vanntett mobil, kan veien å gå være å skaffe etui og en helt normal (annet flaggskip) mobil siden ting virket litt tvedydig med IP kontra krav i maual.

 

Her er min løsning, -Krusell SealAbox (krybbe fra Ram Mount) som rommer en S2 til GPS. Joda, S2'en skal straks byttes ut til større skjerm:) Håpet var å slippe etui med bruk av Xperia Z, men det går jo tydeligvis ikke pga saltvann og underlige disclaimer-krav som er i konflikt med IP

 

post-131485-0-73354400-1364741388_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt av et oppsett! :)

 

Selv sitter jeg å vurderer å åpne telefonen, se om det er noen synlige skader og så koble av og på batteriet for å se om det løser noe. Den vil ikke boote uansett slik det er nå. Den lader med rødt lys og ellers ingenting.

 

Ellers legger jeg ved et bilde fra Xperia hjemmesiden. Står ingenting der om at den ikke kan være i nærheten av basseng eller sjø...

post-33278-0-12595600-1364747184_thumb.png

Endret av Yuxtaposed
Lenke til kommentar

Hvordan er Sony Xperia Z i forhold til Oppo Find 5? Sett bort ifra at Xperia Z er vanntett.

 

Er de nogenlunde like gode eller er den ene bedre enn den andre? De fleste reviewsa på youtube var enten på et fremmed språk (ikke engelsk), ellers så var det ikke noe test mot hverandre, kunn utseende messig..

Lenke til kommentar

"Water reistant up to 1 meter". Det er ikke mange bassenger jeg hadde turt å ha den ved da. Kajakk bildet ga noen kramper i løsta, hakke vært uttpå siden i sommer.

 

 

Denne posten blir sånn halvveis off-topic... Men i tråd med vannsikring allikevel. Det øverste bildet viser montasje av Ram Mount + Krusell etui for rigging av smartmobil hvis man klikker seg inn og zoomer helt inn og litt forbi 1:1

 

Det siste bildet mitt er bare for å pirre lysten, sånn semi-offtopic fra den første semi-offtopic. Skal stoppe der :D

 

post-131485-0-27635100-1364753098_thumb.jpg

 

post-131485-0-08935300-1364753138_thumb.jpg

 

Fra Helgeland i Nordland samme dag.

Endret av gammalerik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er Sony Xperia Z i forhold til Oppo Find 5? Sett bort ifra at Xperia Z er vanntett.

 

Er de nogenlunde like gode eller er den ene bedre enn den andre? De fleste reviewsa på youtube var enten på et fremmed språk (ikke engelsk), ellers så var det ikke noe test mot hverandre, kunn utseende messig..

 

http://www.gsmarena.com/oppo_find_5-review-880.php

 

Test av oppoen. Generelt sett: dårligere kamera enn Xperia Z, en del har hatt skjermer med døde eller stuck pixler (skal være bedre på senere produksjonsserier) og litt kjedelig UI. Mangler LTE og minnekort støtte. Ellers er det mye bra med oppoen, fint design, god skjerm (om man ikke får stuck pixler) og fin pris.

Lenke til kommentar

http://www.gsmarena....-review-880.php

 

Test av oppoen. Generelt sett: dårligere kamera enn Xperia Z, en del har hatt skjermer med døde eller stuck pixler (skal være bedre på senere produksjonsserier) og litt kjedelig UI. Mangler LTE og minnekort støtte. Ellers er det mye bra med oppoen, fint design, god skjerm (om man ikke får stuck pixler) og fin pris.

UI blir vel vanligvis byttet ut med noe man finner selv om man har behov for det (?)

LTE og minnekort er en ulempe, men 32GB modellen burde holde lenge for mitt bruk (Har 16GB iphone 4 nå). Den har så vidt jeg har fått med meg HSPA, så da kan man få opp til 20Mbps på tlfen, noe som er mer enn godt nok til en telefon. Ryktes også om at kameraet skal bli mye bedre i en firmware oppdatering. Vi får se hvilken jeg velger, så langt heller det mot Oppo Find 5 (Black versjonen). Får gi det noen dager :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det kan bli temmelig mye advokat-mumbojumbo kontra IP-sertifisering og krav framsatt i manualen.

 

Om brukere sier at det kommer bobler ut av mobilen, da er disclaimeren brutt:

Sony kan strengt tatt legge til alle disclaimere de måtte ønske uten at det nødvendigvis vil ha noen betydning for oss nordmenn, ref forbrukerkjøpsloven. Det kan bli spennende å se hvilken linje forbrukertvistutvalget vil legge seg på hvis man kjører avslag på en slik reklamasjonssak dit. Problemet er selvsagt å bevise at lukene har vært lukket hvis verkstedet påviser at det er der væsken har trengt inn.

Lenke til kommentar

Vel, om ikke jeg husker helt feil så er det selgers ansvar å påvise feilbruk under 6mnd. Dvs. du kan nesten ødelegge den med vilje, så lenge selger ikke er i stand til å bevise at det er din feil. Åpenbare ting er vel knust skjerm osv. da dette er brukerfeil uansett. Så er det vel ulovlig å reklamere for produkt på en måte det ikke kan brukes i dette landet? Så om de reklamerer med filming i basseng, så skal vi kunne gjøre det samme?

Lenke til kommentar

Det er noen hvite lapper rett under de lukene som reagerer på fuktighet. Så hvis den har endret farge så har det trengt seg vann igjennom der, enten på grunn av at man ikke har lukket lukene igjen skikkelig eller at pakningene er defekt. Sistnevnte kan de finne ut når de mottar telefonen. Hvis de holder tett, så er det brukerfeil.

Lenke til kommentar

Er drit fornøyd med telefonen!!! Må bare si det :)

 

Men sånn for å spørre. Er det noen som har byttet den innebygde launcheren? Eller ikonene?

Liker grunnprinsippet til launceren som kommer med telefonen, men jeg like rikke ikonene. Har lyst til å bare bytte disse, men vet ikke om noen måte å gjøre dette uten å bytte launcher.

 

Tips?

 

I forhold til vanntettheten er ikke dette noe jeg utfordrer ved den før jeg må. Men, som skrevet. Selger har bevisbyrden de første 6 mnd. Sony reklamerer med telefonen sammen med vann og dette styrker uansett kjøpers sak dersom telefonens IP57 serifisering ikke er riktig. Forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget vil legge stor vekt på kjøpers side av saken grunnet markedsføringen til SONY. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min med i dusjen to ganger - mest for shits&giggles.

 

Og den virker enda. (Etter å ha vasket den grundig med såpe og spylt den...)

Jeg har ofte med min i dusjen og hører på Radioresepsjonen mens jeg står der :-) Gleder meg til den dagen telefonen ringer mens jeg dusjer (DET blir kanskje mest for shits&giggles for det blir nok vanskelig å høre). Må bare å huske å avvise evt. videosamtale :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...