Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Programfag vg2, historie, filosofi, geofag eller rettslære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hverken hatt geofag eller historie og filosofi, men har hørt en del om sist nevnte. De fleste jeg har snakket med sier at historie og filosofi er spennende, men også utrolig krevende fordi det er en del årstall å huske når det kommer til prøver osv, men om du er flink til dette og syntes det er interessant så ser jeg ingen grunn til å ikke velge dette. I tillegg er det relevant for faget historie du har i både VG2 og VG3. Rettslære er det beste faget jeg noen sinne har hatt! Hadde en fantastisk lærer og da, noe som du så klart er avhengig av. Så lenge du har sunn fornuft å evnen til å lese selv er det er fag du får god nytte av i framtiden. Du lærer hvordan du anvender loven og hvordan du løser saker som har med arverett, strafferett, eiendomsrett, osv.. Du lærer egentlig ganske mye nyttig som er greit å ha med videre, og pensumet er heller ikke så fryktelig vanskelig.

 

Lykke til med valg av fag!

Lenke til kommentar

Jeg har rettslære. Veldig lite jobbing og får lett god karakter. Du må selvfølgelig ha en viss forståelse og interesse for det du gjør, men det krever ikke noe særlig mer. Hos oss går veldig mange av timene til å gjøre veldig lite. Må nok en jurist til med skikkelig erfaring til for å virkelig gjøre dette faget spennende, og dette sier jeg endatil jeg har lyst å studere juss. Er likevel veldig glad for at jeg har dette chillefaget blant de andre realfagene jeg tar.
 

Er du interessert i historie og gamle filosofer etc er jo historie og filosofi bra. Du får en del igjen for det i historietimene virker det som, men her bør du ihvertfall ha en genuin interesse. Personlig hadde jeg aldri tatt dette faget.

Tenk på hva du vil bli, eller ihvertfall retningen du vil gå. Realfag eller samfunnsfag? Vi har ikke geofag på vår skole, men det virker som et av de realfagene som ikke er så vanskelig å oppnå gode karakterer i (som biologi). Det vil si at det er mindre krevende enn fysikk og kjemi, men det er jo likevel en del jobbing. Jeg hadde uten tvil valgt dette faget som det var mulig.

Okei, dette ble nok litt personlig, men litt av poenget er jo at det er opp til deg hva du interesserer deg mest for.

Endret av Drømmeren
Lenke til kommentar

Det er som folk sier, dette er helt opp til deg. Jeg ville personlig heller aldri valgt filosofi og historie. Vi har nå (vg3) hatt utrolig mye trøtt stoff i historie, og det vi har lært om filosofi i religion syntes jeg er virkelig tørre greier. Geofag vet jeg ikke mye om, men det er jo som drømmeren sier over meg.

Rettslære derimot har jeg gått 2 år nå, og dette er uten tvil favorittfaget mitt. Lærer utrolig mye relevant, men man er jo også som nevnt avhengig av en god lærer, noe læreren vår heldigvis er. Timene er interessante og det blir ofte morsomme diskusjoner. De første ukene var det litt seigt å komme inn i, men etter dette har jeg tatt det veldig enkelt. Om dette er ''det beste av det verste'' som du sier, så er det nok fordi du ikke vet hvordan rettslære er. Dette er jo da min personlige mening, men denne deler mange i klassen min med meg. 

Lenke til kommentar

Takk for tips! Men er det sånn at i rettslære så må man være veldig muntlig aktiv i timene?

Man skal vel i bunn og grunn være muntlig aktiv i de fleste samfunnsfagene, men de fleste lærerne bryr seg ikke. Jeg er nærmest aldri muntlig aktiv, og jeg går ut med 6'er i alle valgfagene mine, inkludert rettslære. Så man trenger i grunn ikke være veldig muntlig aktiv, men om du er det vil det kunne trekke deg opp om du vipper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...