Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Neste uke er det altså eksamen i Norsk (hovedmål og sidemål)! 

Det er så utrolig mange elever over hele landet, både vg3 og privatister som skal opp til denne eksamen, og med dette håper jeg denne tråden kan være en side hvor vi alle kan diskutere og dele tips og triks med hverandre! 

 

Jeg fikk ideen fra tidligere tåder, blandt annet for våren 2012

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1437333

 

Her finnes det så utrolig mange nyttige tips og ideer, med linker og erfaringer. I tillegg er det aldri dumt å føye til nye og relevante poster i saken (da denne er noen år gammel)

Håper flere av dere er klar for å sette i gang med en reell siste oppkjøring før eksamen! konservativ_woot.gif 

 

LYKKE TIL ! <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle som skal ha eksamen:) Ser at i tidligere tråder finnes drøssevis av bra oppskrifter og analysemaler til HVORDAN man skriver oppgaver. Dermed tenker jeg at det viktigste nå er å diskutere hva som kan være aktuelle tema for årets eksamen, og hvilket fagstoff (både skjønnlitterært, altså dikt osv) og saklitteratur (nyheter,hendelser,avisartikler etc) som kan knyttes til det. Dette er bare mine tanker, tips og råd tas imot med åpne armer!

 

Hva tenker dere andre ift tema? Det er jo heldigvis slik at tema fra år til år er forholdsvis like, og en del ting går igjen. Men det hadde vært kjekt å samle inn stoff som kan brukes på eksamensdagen når man skal mene alt mulig, enten man skal skrive artikkel,essay,analyse...

Lenke til kommentar

Godt poeng! ^ 
Jeg tenkte også at kanskje krigslitteratur kan være aktuelt i lys av jubileet? 

Tror dere man kan banke på vi får oppgaver som åpner for essay/kåseri? Har stålkontroll på de sjangerne, men har ikke så mye erfaring med å forme analyse (kan peke på virkemidler og funksjon, men har ikke skrevet og fått vurdert noe særlig ferdige analyser).. 

Endret av mthor
Lenke til kommentar

Læreren min spekulerer rundt 70 års jubileet for frigjøringen. Går da litt i samme spor som det ble gjort i fjor hvor jeg mener å huske temaet lå rundt 1814? Håper på en saftig diktanalyse for min del, ser ut til å være en av de få jeg kjenner som foretrekker dette. Føler det er mye lettere å gi et konkret svar på oppgaven, er så flink til å spore av med kreative tekster..

Lenke til kommentar

Modernismen, som for alvor ble etablert i Norge etter krigen pga behovet for å formidle det indre følelseslivet, angst og kaos..

 

Hadde det ikke vært for at det hadde så stor plass i fjor, ville jeg hatt stor tro på Den Røde Front av Øverland som sentralt.  

Lenke til kommentar

Temaer jeg brainstormer rundt, og finner aktuell litteratur til:

 

  • Mellomkrigstiden/krigen/frigjøringer (I lys av 70-årsjubileet)

“Den Røde Front” Arnulf Øverland

“Aust-Vågøy. Mars 1941” Inger Hagerup

“Tung Tids Tale” Haldis Moren Vesaas

“Til Ungdommen” Nordahl Grieg

“Regn i Hiroshima” Tarjei Vesaas

“Stillheten” Jens Bjørneboe

“Bak skapet står øksen” Torborg Nedreaas

 

  • Ytringsfrihet (I lys av Paris, blasfemiparagrafen)

"For trykkerfriheten" Wergeland 

 

  • Det norske (Generelt relevant mtp faget)

- Den norske identiteten etter opplysningstiden og 1814 vs. i globaliseringen idag 

- Dialekter/etnolekter- "Alle utlendinger har lukka gardiner"

- Romantikken

- Språkdebatten

  • Feminisme/kvinnekamp (I lys av tredjebølgefeminismen)

- Amalie Skram, Camilla Collet, Albertine ++ andre skuldre vi står på fra 1800-tallet 

- 1970-tallets kvinnekamp, Egalias døtre ++ 

 

Noen jeg har mer tro på enn andre her, men prøver å gå bredt ut. Sliter litt med å tenke ut potensielle temaer utenfor det politiske...

Endret av mthor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det, men har jo sett at sentrale tekster i norsk litteratur har gått igjen.. Men ser jo at det kanskje er mer aktuelt med modernismen i etterkrigstiden generelt som Gunvor Hofmo, Tarjei Vesaas, Erling Christie, Paal Brekke... 

 

Spekulerte i temaet "Frihet" som evt både ville rommet frigjøring og ytringsfrihet... men jeg har jo satt meg fast i det sporet å klarer ikke tenke nytt. 

 

Hvordan er det forresten med bokmål og sidemål - pleier temaene å korrelere? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Hører rykter om at frigjøringen vil være tema på årets eksamen, da gjerne etterkrigslitteratur. Ytringsriheten er også en god kandidat mtp. årets hendelser.

Ellers kan dere finne flere gode analysemodeller her: filmanalyse, novelleanalyse og diktanalyse

Lykke til alle sammen!

Nyttige linker, takk!

Merker at dere tenker litt lenger enn meg når det kommer til tema, men tror kanskje jeg skal ha temaene som er nevnt her i bakhodet. Jeg kan se for meg at tekster som har vært vedlegg før kan være vedlegg i år også, men sikkert med en litt annen oppgavetype.

Lenke til kommentar

Hvordan oppgir dere kilder i teksten? Dersom man skriver om kildene skal de jo i kildeliste på slutten. Men hva gjør dere med kildene som blir brukt i løpende tekst? Skal man bruke fotnoter eller skrive kilden etter setningen i parentes?

Jeg tror at det ikke er så viktig hvordan man refererer til kilde, så lenge det er entydig. Personlig er jeg glad i sluttnoter, men andre metoder vil nok også fungere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...