Gå til innhold

Sette inn ssd i laptop, får ikke gyldig windows 10.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg oppgraderte fra Windows 7 til Windows 10, siden jeg da regnet med at min hardware id ble registret hos microsoft som flere her på forumet har sagt. 
Når jeg skulle ta en clean install av windows 10, og samtidig sette inn en ssd (etter jeg hadde oppgradert altså), så får jeg ikke aktivert windows. Noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte? På microsoft sine sider står det at jeg må oppgradere fra windows 7 får at den skal bli gyldig, men har jo ikke windows 7 cd'en liggende siden det er en laptop.

Fra Microsoft sin netttside.

 

 

Hvis feilkoden 0xC004F061 vises når du forsøker å aktivere Windows 10, betyr det ett av følgende:

Du bruker en produktnøkkel for å oppgradere til Windows 10, men en tidligere versjon av Windows var ikke installert på PC-en. For å kunne oppdatere må du ha Windows 8 eller Windows 7 installert på PC-en fra før.

Hvis du har formatert eller byttet ut harddisken, kan du ikke bruke en produktnøkkel til å oppdatere til Windows 10. Du må installere den tidligere versjonen av Windows, og deretter installere Windows 10. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei!

 

Jeg oppgraderte fra Windows 7 til Windows 10, siden jeg da regnet med at min hardware id ble registret hos microsoft som flere her på forumet har sagt. 

Når jeg skulle ta en clean install av windows 10, og samtidig sette inn en ssd (etter jeg hadde oppgradert altså), så får jeg ikke aktivert windows. Noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte? På microsoft sine sider står det at jeg må oppgradere fra windows 7 får at den skal bli gyldig, men har jo ikke windows 7 cd'en liggende siden det er en laptop.

 

Fra Microsoft sin netttside.

 

 

Hvis feilkoden 0xC004F061 vises når du forsøker å aktivere Windows 10, betyr det ett av følgende:

 

Du bruker en produktnøkkel for å oppgradere til Windows 10, men en tidligere versjon av Windows var ikke installert på PC-en. For å kunne oppdatere må du ha Windows 8 eller Windows 7 installert på PC-en fra før.

 

Hvis du har formatert eller byttet ut harddisken, kan du ikke bruke en produktnøkkel til å oppdatere til Windows 10. Du må installere den tidligere versjonen av Windows, og deretter installere Windows 10. 

 

 

Om du har en annen maskin tilgjengelig så kan du prøve å finne en legit win7 ISO på nett og laste den ned og installere den først før du oppgraderer til win 10.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Jeg oppgraderte fra Windows 7 til Windows 10, siden jeg da regnet med at min hardware id ble registret hos microsoft som flere her på forumet har sagt. 

Når jeg skulle ta en clean install av windows 10, og samtidig sette inn en ssd (etter jeg hadde oppgradert altså), så får jeg ikke aktivert windows. Noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte? På microsoft sine sider står det at jeg må oppgradere fra windows 7 får at den skal bli gyldig, men har jo ikke windows 7 cd'en liggende siden det er en laptop.

 

Fra Microsoft sin netttside.

 

 

Hvis feilkoden 0xC004F061 vises når du forsøker å aktivere Windows 10, betyr det ett av følgende:

 

Du bruker en produktnøkkel for å oppgradere til Windows 10, men en tidligere versjon av Windows var ikke installert på PC-en. For å kunne oppdatere må du ha Windows 8 eller Windows 7 installert på PC-en fra før.

 

Hvis du har formatert eller byttet ut harddisken, kan du ikke bruke en produktnøkkel til å oppdatere til Windows 10. Du må installere den tidligere versjonen av Windows, og deretter installere Windows 10. 

 

 

Om du har en annen maskin tilgjengelig så kan du prøve å finne en legit win7 ISO på nett og laste den ned og installere den først før du oppgraderer til win 10.

 

Gutten ville ha " CLEAN INSTALL"..........

Lenke til kommentar

Alle bærbare pleier å ha et klistremerke under pcen eller under batteriet, der det står en COA nøkkel som du kan bruke til å aktivere Windows i en slik situasjon (ikke Win10, men Win7). Når det er gjort, så kan du oppgradere til Win10 igjen med den nye SSD disken.

Trolig virker det som om SSD disk er en del av hardware IDen (virker jo dumt det, men ut i fra hva du forteller så kan det jo være noe der)

Lenke til kommentar

Alle bærbare pleier å ha et klistremerke under pcen eller under batteriet, der det står en COA nøkkel som du kan bruke til å aktivere Windows i en slik situasjon (ikke Win10, men Win7). Når det er gjort, så kan du oppgradere til Win10 igjen med den nye SSD disken.

Trolig virker det som om SSD disk er en del av hardware IDen (virker jo dumt det, men ut i fra hva du forteller så kan det jo være noe der)

Problemet er bare å finne en windows 7 iso fil, som er legit.

 

Edit: Fungerer disse med vanlig windows 7 home (tror det var det). Og fungerer de med OEM nøkler som jeg regner med var på laptopen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&page=1

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

 

Alle bærbare pleier å ha et klistremerke under pcen eller under batteriet, der det står en COA nøkkel som du kan bruke til å aktivere Windows i en slik situasjon (ikke Win10, men Win7). Når det er gjort, så kan du oppgradere til Win10 igjen med den nye SSD disken.

Trolig virker det som om SSD disk er en del av hardware IDen (virker jo dumt det, men ut i fra hva du forteller så kan det jo være noe der)

Problemet er bare å finne en windows 7 iso fil, som er legit.

 

Edit: Fungerer disse med vanlig windows 7 home (tror det var det). Og fungerer de med OEM nøkler som jeg regner med var på laptopen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&page=1

 

 

Jepp, var akkurat linkene jeg hadde tenkt å sende deg på PM, men der ligger de jo. Bare husk å installer riktig versjon da, som du har lisens til, for jeg har endret .iso filene slik at du får opp muligheten til å installere en hver windows 7 utgave til den respektive bit versjonen. Så hadde du Home Premium (størst sjans for det) så installerer du Home Premium. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke aktivert Win 10 preview etter en clean isntall når preview tiden var over, men så fant jeg denne løsningen på forumene til Microsoft som fungerte kjempe bra! Jeg kan ikke love at dette fungerer med Win 7 nøkkel, men verdt et forsøk: 

Åpne CMD som admin og tast inn følgende ->

slmgr /ipk DIN WINDOWS LISENS
 
slmgr /skms kms.xspace.in
 
slmgr /ato
 
 
:)
Lenke til kommentar

Windows 10 aktiveringen benytter seg av din maskins unike "hardware ID". Siden du oppgraderte til SSD ETTER at du hadde oppgradert til Windws 10, så endret din hardware ID seg slik at Microsoft sine servere ikke kjente den igjen.

 

Riktig fremgangsmåte hadde vært å klone HDD til SSD eller installere Windows 7 på blank SSD. (Du hadde ikke trengt å kjøre full Windows Update, bare aktivert og oppgradert med Windows 10 ISO.).

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk ikke aktivert Win 10 preview etter en clean isntall når preview tiden var over, men så fant jeg denne løsningen på forumene til Microsoft som fungerte kjempe bra! Jeg kan ikke love at dette fungerer med Win 7 nøkkel, men verdt et forsøk: 

Åpne CMD som admin og tast inn følgende ->

slmgr /ipk DIN WINDOWS LISENS
 
slmgr /skms kms.xspace.in
 
slmgr /ato
 
 
:)

 

 

Du kan jo ikke KMS aktivere normale nøkler. Har du KMS nøkler (som du som privatperson ikke skal ha) så er det jo greit. Men for alle andre, er ikke dette en god løsning. Det gjør jo nøkkelen sin ulovlig.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk ikke aktivert Win 10 preview etter en clean isntall når preview tiden var over, men så fant jeg denne løsningen på forumene til Microsoft som fungerte kjempe bra! Jeg kan ikke love at dette fungerer med Win 7 nøkkel, men verdt et forsøk: 

Åpne CMD som admin og tast inn følgende ->

slmgr /ipk DIN WINDOWS LISENS
 
slmgr /skms kms.xspace.in
 
slmgr /ato
 
 
:)

 

 

Du kan jo ikke KMS aktivere normale nøkler. Har du KMS nøkler (som du som privatperson ikke skal ha) så er det jo greit. Men for alle andre, er ikke dette en god løsning. Det gjør jo nøkkelen sin ulovlig.

 

Mulig jeg spør dumt nå, men hva er forskjellen på KMS aktivering i forhold til vanlig aktivering? Min lisens var en lisens som hørte til Preview versjonen jeg hadde på det tidspunktet, så vil det si at jeg da egentlig har en ugyldig lisens?  :hm:

Lenke til kommentar

Mulig jeg spør dumt nå, men hva er forskjellen på KMS aktivering i forhold til vanlig aktivering? Min lisens var en lisens som hørte til Preview versjonen jeg hadde på det tidspunktet, så vil det si at jeg da egentlig har en ugyldig lisens?  :hm:

 

KMS brukes for store bedrifter og/eller skoler. De har da kun en nøkkel å forholde seg til, den er lik på alle pcene de har. Den er gyldig i 180 dager, før den må koble seg på KMS serveren igen. Finnes selskaper som har millioner av pcer. De aktiveres enten mot en sentral KMS server firmaet har, eller en offentlig KMS server.

Uansett, KMS er kun for store selskaper med tusenvis av pcer. Men piratene har funnet ut at dette kan misbrukes, så det misbrukes stort. Også nå i Windows 10. Søk på Google for mer info ang KMS og MAK aktivering.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

myhken:

Takk for info, ser da at jeg muligens har en litt på kanten lisens, men så har Microsoft sagt at alle som har Preview får beholde Windows lisensen, så da krysser jeg fingrene på at jeg slipper å rote frem Win 8 nøkkelen min og reinnstalere/oppgradere om 180 dager.. :)  

Lenke til kommentar

Googlet litt på dette, ser ut til at Win 7/8 koden blir omgjort til Win 10 etter at man har oppgradert. Slik at man kan hente ut sin nye nøkkel, og ta en clean install av Windows 10. Så om TS ikke har formatert den gamle SSDen kan han i teorien putte den inn igjen og hente ut nøkelen sin. :)

Det var ikke en gammel ssd som var i pc'en, det var en ultra treig harddisk :p

Viste ikke man kunne det, uansett så har jeg installert og aktivert Windows 7 på pc'en nå (takk til myhken) og holder på å oppgradere til Windows 10 med Microsoft sitt verktøy ;)

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Da er Windows 10 installert og aktivert :) Tusen takk for hjelpen!

 

Bonusspørsmål om Windows (annen pc), lillebroren min har en stasjonær pc som ble kjøpt med OEM lisens på DVD.

Har ikke funnet noen iso filer til den på nettet (har ikke prøvd veldig heller da), det er Windows 8 så den fungerer ikke med Windows 8.1, eller Windows 8, må ha Windows 8 OEM.

Er det noen måte å få iso filen fra DVD inn på en minnepenn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...