Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Forskningsmetode, induktiv, deduktiv osv?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg er snart ferdig med ingeniørutdannelsen min, jeg skriver sisteårs oppgave og må si at jeg faktisk er totalt forvirra :)

 

Jeg fant ut, at jeg brukte en induktiv forskningsmetode. Må si at jeg synes bøkene differansierer veldig på hva det er, kanskje det kan tolkes på forskjellige måter. Veilderen min mener derimot at jeg har en obduktiv (kan hende jeg har hørt feil) metode, noe jeg ikke finner :)

 

Kan noen fortelle meg ut fra det jeg skriver her:

 

Jeg har spurt "forskningspørsmål" som jeg har svart på, dette er essensen i metoden min egentlig. For å svare på spørsmålene har jeg samlet inn data selv og brukt faglige metoder som er godt kjent, jeg har ikke utviklet noe annet enn tolkning av data ift. de faglige metodene.

 

Hjelp? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en førsteårsstudent på et masterstudium. Har aldri hørt om "obduktiv metode" :S Bare induktiv og deduktiv, og at det visst finnes undertyper av disse.

 

Det heter forresten "stille" spørsmål.

 

Induktiv resonering er å basere sine spørsmål på spesifikke observasjoner som leder fram til generelle konklusjoner.

 

Deduktiv resonering blir vanligvis brukt ETTER at man har formet en hypotese. Man har da noen generelle premisser og man prøver å predikere hva resultatet av et forsøk kommer til å bli om premissene er sanne.

 

Du antar du må se på hvordan du kom fram til svaret på spørsmålene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en førsteårsstudent på et masterstudium. Har aldri hørt om "obduktiv metode" :S Bare induktiv og deduktiv, og at det visst finnes undertyper av disse.

 

Det heter forresten "stille" spørsmål.

 

Induktiv resonering er å basere sine spørsmål på spesifikke observasjoner som leder fram til generelle konklusjoner.