Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei - ikke om du installerer Win7 fra scratch med SATA controller i RAID mode .

En disk er en disk.

SRT på Z68 oppskrifren er :

Sett SATA controller i RAID mode.

Installer win på den drive som skal bli cachet (eller en 2'nd SSD).

Installer RST/SRT drivers og sett cache SSD til å cache den drive du installerte win på (eller en annen drive).

 

Hei Syar2003

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på noe lignende men er noen små ting jeg lurer på som kanskje du kan hjelpe med. Min maskin ser ut som følger (inget OS installert).

- 120GB SSD -> planen er at denne skal være OS disk

- 60GB SSD -> denne skal være cachedisk for snurrediskene

- to 2TB HD's i RAID1

 

Etter det jeg har skjønt så er det nesten (samme?) oppsett som du har nå men før jeg begynner tenkte jeg at du kunne hjelpe med et par ting. Du sier "Installer win på den drive som skal bli cachet". Det er vel ikke noe problem med å kjøre ivei med å installere OS på 120GB SSD'en selv om Intel dok'en sier at det er OS disken som skal caches?

 

Planen min er å sette opp systemet i følgende rekkefølge:

- Sette opp HD'ene i RAID1 i Intel Raid boot manager

- Installere OS på 120GB SSD

- Installer RST/SRT drivers

- Sette opp 60GB SSD disken til å cache HD raid settet.

 

Ser du noen problem med dette?

 

MVH

Mike

Lenke til kommentar

Nei - ikke om du installerer Win7 fra scratch med SATA controller i RAID mode .

En disk er en disk.

SRT på Z68 oppskrifren er :

Sett SATA controller i RAID mode.

Installer win på den drive som skal bli cachet (eller en 2'nd SSD).

Installer RST/SRT drivers og sett cache SSD til å cache den drive du installerte win på (eller en annen drive).

 

Hei Syar2003

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på noe lignende men er noen små ting jeg lurer på som kanskje du kan hjelpe med. Min maskin ser ut som følger (inget OS installert).

- 120GB SSD -> planen er at denne skal være OS disk

- 60GB SSD -> denne skal være cachedisk for snurrediskene

- to 2TB HD's i RAID1

 

Etter det jeg har skjønt så er det nesten (samme?) oppsett som du har nå men før jeg begynner tenkte jeg at du kunne hjelpe med et par ting. Du sier "Installer win på den drive som skal bli cachet". Det er vel ikke noe problem med å kjøre ivei med å installere OS på 120GB SSD'en selv om Intel dok'en sier at det er OS disken som skal caches?

 

Planen min er å sette opp systemet i følgende rekkefølge:

- Sette opp HD'ene i RAID1 i Intel Raid boot manager

- Installere OS på 120GB SSD

- Installer RST/SRT drivers

- Sette opp 60GB SSD disken til å cache HD raid settet.

 

Ser du noen problem med dette?

 

MVH

Mike

 

 

Hei!

Dette blir enkelt siden du ikke har Windows 7 installert

 

1. I CMOS settings sett intel PCH kontroller fra AHCI mode til RAID mode.

2. Kople til "kun" 120GB SSD disk

3. Installer windows 7

4. Installer Intel RST drivers.

5. Kople til 60GB SSD , kople til snurra HDD's

6. Boot til RAID konfig (CTRL+I e.l)

7. Sett opp snurredisker i foretrukket Raid mode (0/1)

8. I Windows - start Intel RST og gå på accelerate tab og sett opp 60GB SSD som cache volume for ditt HDD raid.

 

 

PS! Alle diskene involvert i SRT caching må være tilkoplet Intels SATA chipset/porter.

Anbefaler SSD diskene tilkoplet 6Gbps portene , og HDDs på to av 3Gbps SATA portene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

1. I CMOS settings sett intel PCH kontroller fra AHCI mode til RAID mode.

2. Kople til "kun" 120GB SSD disk

3. Installer windows 7

4. Installer Intel RST drivers.

5. Kople til 60GB SSD , kople til snurra HDD's

6. Boot til RAID konfig (CTRL+I e.l)

7. Sett opp snurredisker i foretrukket Raid mode (0/1)

8. I Windows - start Intel RST og gå på accelerate tab og sett opp 60GB SSD som cache volume for ditt HDD raid.

 

Hei Syar

 

Dette fungerte jo perfekt, takker så mye for hjelpen. Det jeg er litt usikker på er om denne caching teknikken fungerer på fysisk nivå eller logisk, dvs. om en må kun ha en partisjon på den disken (hos meg RAID settet) som skal caches og eventuellt hva som skjer om en deler den opp i flere mindre partisjoner. Så bare for å være safe lagde jeg kun en partisjon på hele disken.

 

Uansett, fungerer perfekt nå. Men herregud hvor lang tid det tar å patche opp en Win7 installasjon...

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du har -null- tilgang/kontroll over SSD-en som cacher bortsett fra eventuelle innstillinger man kan gjøre via administrasjonsverktøy.

Jeg blir vel nøyd til å prøve denne cachingen en dag men har svært få oppsett med HDD så det blir bare for testen sin skyld.

Lenke til kommentar

Jeg har studert dette "litt" og observerer at SSD cache disk ligger i et spesiellt Intel raid-0 mode for cache og knyttet til opp til HDD valgt å aksellerere som også noen steder sies å være et raid-0.

SSD cache diskens cache size 60GB er ikke aksessbar/synlig fra hverken diskbehandling eller paragon HD Manager .

Det "ubrukte" av space på cache SSD kan det opprettes partisjoner på .

Dog ikke aktuelt for meg siden det kun er 10GB "igjen". Men den 10GB "ligger igjen" i rom manager som et raid-0 (stripe) id-0 etter å testet det fra win7 diskbehandlig.

 

Finner ikke noen whitepapers hos Intel på denne teknologien , så har ikke 'giddi' å grave mere.

 

 

Bilder av raid rom manager

post-35394-0-63172000-1331428116_thumb.jpg

post-35394-0-67870100-1331428144_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har prisen på 120/128 GB SSD falt under tusenlappen, og 240/256 GB falt under to tusenlapper.

 

Linker til Prisjakt, sikkert ikke alle som er enig i min filtrering.

 

SSD-ene det er snakk om er Corsair Force 3 og OCZ Agility 3 (og OCZ Octane). Disse bruker SF-2281 med 25nm asynk. NAND (OCZ Octane bruker Indilinx Everest med 25 synk. NAND).

 

Mulig dette er gammelt nytt blush.gif

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg kjøpte Intel X-25V 40GB for ~1000kr mai 2010. Altså er kapasiteten blitt tre ganger høyere til samme pris på 1 år og 10 måneder.

 

Mitt forrige kjøp var Kingston HyperX 120GB til ~1600kr (september 2011).

Lenke til kommentar

Fikk BSOD på min nye PC med 2 Intel 520 120GB i Raid 0 i går.

 

Noen her som kan gi et tips hvordan jeg kan finne ut om det er SSD'ene eller noe annet som forårsaket krasjet?

 

Edit: Fikk nettopp en BSOD til når jeg spilte BF3. Det to feilmeldingene jeg har fått er PFN_LIST_CORRUPT og KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR så det peker vel i retning RAM eller SSD?

Endret av lunde1987
Lenke til kommentar

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg kjøpte Intel X-25V 40GB for ~1000kr mai 2010. Altså er kapasiteten blitt tre ganger høyere til samme pris på 1 år og 10 måneder.

 

Mitt forrige kjøp var Kingston HyperX 120GB til ~1600kr (september 2011).

Jeg kjøpte også 40GBen på samme tid til tilbud på 995,- for 2 år siden.

 

Denne prisnedgangen som har foregått er nok høyst nødvendig for at SSD markedet skal ta av utenfor entusiastmarkedet da det selv for spesielt interesserte er veldig upraktisk med SSDer under 120GB.

 

Jeg tenker vi må ennå litt lenger ned i pris for at det skal bli "OK" for enhver. 120GB til 550,-, 240GB til 1100,-. og 512GB til 2100,-.

Vi får se hvor lang tid det tar utfra at det har tatt 2 år å få 120GB ned til 1000,-. Det kan også godt hende at prisene må ennå lenger ned for at dette skal løsne og da spesielt fordi selve PCene stadig blir billigere og % andelen i SSD kostnad blir for høy.

 

2012 og 2013 blir veldig spennende år ift. om vi endelig kommer ned på et "normalt" prisnivå for det store konsumentmarkedet.

Ift. pris referansepunkter tenker jeg da typisk Intel og tilsvarende enheter samt nyutviklede produkter og ikke andre ymse tildels ukurante enheter som måtte droppe i pris.

 

Selv om jeg kjøpte mange SSDer i starten til 3200,- i stykkpris så er det selv for meg ikke lenger aktuelt å eks. betale mer enn 3000,- for en 512GB SSD og det er ikke fordi lagringsbehovet skulle ha økt i særlig grad siden den gang, noe det ikke har. Mitt "maks. akseptnivå" ligger nå på rundt 2000,- til 2500,- og da skal enheten helst ligge så nær 512GB som mulig.

 

Kjøper jeg noe nå før høsten blir det 120GB til under 1000,-, 240GB til under 2000,- eller 320GB til maks. 2500,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...