Gå til innhold

Bokføre hjemmekontor (ENK)


Anbefalte innlegg

Skal bokføre fradrag for hjemmekontor for 2013.

Har fått med meg at jeg skal bruke post 7700, men hva er motposten?

 

Og regelen ang. at hvis man selger huset, så må man skatte av den delen som tilhørere "hjemmekontoret". Gjelder det kun det samme året?

Altså, fører fradraget i 2013, men flytter i 2014. (Fører ikke nytt fradrag i 2014)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å si det for sikkert, så er det vel hovedregelen "bodd i boligen siste 12 måneder" som gjelder for gevinstbeskatning også her. Med andre ord, det må ha gått over 12mnd siden bruken som hjemmekontor ble avsluttet. Antar jeg...

 

Motposten blir så vidt jeg kan se 2056 "innskudd av eiendeler fra privat" -det er riktignok snakk om løpende ytelse av en tjeneste, ikke eiendeler, men det er vel det som passer best. Et sted i 205x-serien blir det i alle fall.

Lenke til kommentar

Dersom du har brukt en del av boligen som hjemmekontor regnes du ikke for å ha brukt den delen som "egen bolig". Deler av eventuell gevinst ved salg av bolig vil da være skattepliktig (og tap fradragsberettiget) uavhengig av eier- og botid.

 

Ny botid for denne delen av boligen opptjenes fra hjemmekontorets opphør (ikke fra fradragets opphør). Har du hatt hjemmekontor i hele 2013 vil du dermed måtte ut i 2015 før du kan få full skattefrihet. Eiertid er uavhengig av bruk.

 

Se Lignings-ABC "Bolig - hjemmekontor" og "Bolig - realisasjon" pkt. 8.5 og 9.5.3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...