Gå til innhold

Ditt beste retro-minne?


Anbefalte innlegg

Hva er det beste retro-minnet? Hentet frem emulatorpakken C64 Forever og spilte Frogger fra Konami! Skjønner godt at "SID" er på vei tilbake i musikkindustrien.. en herlig følelse å hente frem minner fra 80-tallet idag. Spill-opplevelsen var vel så som så.. men retro-følelsen var herlig! :)

 

Her kan dere se en screencast om hvordan C64 Forever fungerer idag.. et godt tips er å invistere i en god joystick - da snakker vi C64 opplevelse! :)

 

C64 Forever + konkurranse! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen minner fra en tid, som minner om en tidligere tid. Er det virkelig så teit å kalle gamle spill for gamle spill istedet for å misbruke ord, er det tøft å kalle spill retro istedet. Retro skal utelukkende brukes om nye ting/stiler som minner om en eldre ting/stiler så langt jeg vet, Super Mario er et gammelt spill, Cave Story kan muligens telle som retro.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen minner fra en tid, som minner om en tidligere tid. Er det virkelig så teit å kalle gamle spill for gamle spill istedet for å misbruke ord, er det tøft å kalle spill retro istedet. Retro skal utelukkende brukes om nye ting/stiler som minner om en eldre ting/stiler så langt jeg vet, Super Mario er et gammelt spill, Cave Story kan muligens telle som retro.

 

Retro er vel en forkortelse av retrospektiv, dvs tilbakeskuende. I teorien kan det jo brukes om alt som ikke er nytt...

 

Synes ikke det er galt å bruke ordet "retro" om gamle spill; men selvsagt er det beklagelig å bruke "retro" hvis du føler det blir helt feil i denne sammenhengen. Da beklager jeg det.

 

Hva er ditt beste gamle-spill minne da? :)

 

Har hentet frem "Lost Eden" fra spillsamlingen min nå. Husker at dette var et nydelig spill med tanke på tiden det kom ut!

 

Lost_Eden.jpg

 

Får hente frem DosBOX og ta meg en gammel-spill kveld! :)

Endret av System-log
Lenke til kommentar

Retro er vel en forkortelse av retrospektiv, dvs tilbakeskuende. I teorien kan det jo brukes om alt som ikke er nytt...

 

Synes ikke det er galt å bruke ordet "retro" om gamle spill; men selvsagt er det beklagelig å bruke "retro" hvis du føler det blir helt feil i denne sammenhengen. Da beklager jeg det.

 

Kan være at det etter hvert blir til og med offisielt akseptert slik, men jeg trodde virkelig at f.eks. når det gjaldt motesnakk, ble retro utelukkende brukt om stiler som minnet om gamle moter, men likevel var nye verk.

 

Jeg har bare noe imot ord som kan brukes om "alt" fordi de mye lettere kan bli brukt i helt meningløse sammenheng. Hvert ord burde vel egentlig bety noe spesifikt, og ikke være noe som man kan tilfeldig kaste inn i en diskusjon bare for å holde den gående.

 

Hva er ditt beste gamle-spill minne da? :)

 

Har mange gode gamle-spill minner, så mange at jeg tror jeg skal prøve å holde meg til en per konsoll.

 

Fra tida jeg endelig fikk en NES, kan jeg huske de utallige timene jeg brukt på Super Mario 3, så mye tid faktisk at jeg troligvis visste om alle de "store" hemmelighetene i spillet og en veldig god del av de "små".

 

Og på Mega Driven alle gangene jeg endelig klarte å finne noen jeg kunne låne Sonic 3 fra sånn at jeg kunne stikke bort til kompisen og koble den sammen med Sonic & Knuckles kasetten hans, slik at begge spillene ble kombinert til et stort spill og ga nye superformer til alle spillfigurene, til og med Tails som ellers ikke hadde en superform fra før av.

 

Tilslutt når foreldrene bestemte å skaffe en PC var jeg jo helt frelst, og det var i en tid før internett var helt vanlig, best husker jeg all den tiden jeg brukte på å spille det første Command & Conquer spillet, og det på spillfarten stillt på litt for fort fordi jeg ikke orket å vente på at den mektige hæren min fikk bygget seg opp, slik at jeg kunne knuse fienden. Var såpass ung at jeg ikke hadde vett nok til å micromanage noe som helst(eller spille særlig strategisk i det hele tatt), jeg bare holdt forsvaret i god nok stand slik at fienden ikke klarte å trenge seg inn i basen, og når hæren var stor nok sendte jeg den i den generelle retningen fiendens tropper kom fra.

 

Pcen hadde en enorm mengde spill jeg har veldig gode minner og ellers, alt fra Rayman, Wolfenstein 3d, Blood, Quake til demoer av Redneck Rampage og annet trash som kom med demo Cder som pleide å følge med blader. Demo Cdene i seg selv fortjener nesten et avsnitt, men mye det jeg husker fra de er så vagt at jeg skulle trengt et eller annet arkiv der du kunne laste ned image filer av gamle demo Cder for å friske opp minnet. Er såpass sær at jeg ville nok fått et utrolig nostalgisk kick utav det.

Lenke til kommentar

Har hentet frem "Lost Eden" fra spillsamlingen min nå. Husker at dette var et nydelig spill med tanke på tiden det kom ut!

 

Får hente frem DosBOX og ta meg en gammel-spill kveld! :)

Trodde jeg var den eneste som kjente til perlen Lost Eden! Var aldri noen hit blant folket, men jeg storkoste meg med det. Jeg og en kompis ble venner med en sjef for en spillbutikk på 90-tallet der vi fikk lov til å spille det vi ville.

 

Det bringer opp andre minner. Før hadde man mulighet til å spille spillene i butikk før man kjøpte dem. Det stod linet opp test-pcer der man installerte spill og prøvespilte dem. Hvorfor er det ikke slik nå? Husker at IQ i Bergen hadde satt opp Under a killing moon på projector og vi kunne prøvespille det rett på lerret. Gjett om det var populært!

Lenke til kommentar

Spilte litt C64 hos et par kompiser en gang i blant, men mine egne retro-minner stammer vel mest fra PC, Nintendo (først og fremst 8-bits) og Sega (8 og 16-bits).. Når jeg har prøvd en del av disse gamle greiene gjennom emulatorer osv i det siste, er det litt rart å tenke på hvor mye stemning og innlevelse jeg fikk ut av denne tidvis veldig enkle og "abstrakte" grafikken..

 

Synes det er litt vanskelig å plukke ut "de beste minnene" blant alt dette.. Kanskje det dukker opp noe.

Lenke til kommentar

Har hentet frem "Lost Eden" fra spillsamlingen min nå. Husker at dette var et nydelig spill med tanke på tiden det kom ut!

 

Får hente frem DosBOX og ta meg en gammel-spill kveld! :)

Trodde jeg var den eneste som kjente til perlen Lost Eden! Var aldri noen hit blant folket, men jeg storkoste meg med det. Jeg og en kompis ble venner med en sjef for en spillbutikk på 90-tallet der vi fikk lov til å spille det vi ville.

 

Det bringer opp andre minner. Før hadde man mulighet til å spille spillene i butikk før man kjøpte dem. Det stod linet opp test-pcer der man installerte spill og prøvespilte dem. Hvorfor er det ikke slik nå? Husker at IQ i Bergen hadde satt opp Under a killing moon på projector og vi kunne prøvespille det rett på lerret. Gjett om det var populært!

 

Har ikke rukket å installere Lost Eden enda, men det ligger klart! Husker jeg viste video-introen til venner og kjente på den tiden det enda imponerte folk :) Spillet i seg selv synes jeg var veldig bra - en veldig god stemning! Minnet litt om Dune 1 i spillestilen, noe som ikke er negativt. Husker enda ikke om jeg rundet det... hmmm...

 

Var selv "aktiv" på IQ i Komediebakken i sin tid. Kjøpte "Flimbos quest" til Amiga 500 fra en tilbudskasse der en gang. Var en herlig følelse å løpe hjem med en kartong under armen og boote opp Amigaen for litt quality time! :)

 

Enig i at det er dumt at butikkene ikke åpner for mer spilling før en tester, men nå er det vel lagt mer opp til at folk skal laste hjem demoer og teste det i hjemmet. Godt mulig at det blir mer service fra butikkene i fremtiden hvis folk bruker tjenester som steam og sånn for å kjøpe spill. Ellers kan det bli tøft å selge spill.

Lenke til kommentar

Litt på siden kanskje, men jeg husker i 94-95 da jeg og en kompis strakk en 100m nettverkskabel fra hans soverom til mitt soverom. Vi bodde i hvert vårt rekkehus i naborekke. Dette var før Internett var allemannseie og lenge før spilling over internett var vanlig.

 

Da satt vi 3 stykker på mitt soverom og 3 stykker på hans soverom og hadde LAN-parties med 6 stykker! Spilte Duke Nukem, Doom, Red Alert, Championship Manager, Micro Machines og mange andre spill over nettverket. Det var tider det.

 

Var også kult å dra de store beistene av noen PCer over til hverandre og ha LAN-parties over en helg. Man kan si hva man vil om utviklingen, men det var mer sosialt før å spille over nettverk!

Lenke til kommentar

Litt på siden kanskje, men jeg husker i 94-95 da jeg og en kompis strakk en 100m nettverkskabel fra hans soverom til mitt soverom. Vi bodde i hvert vårt rekkehus i naborekke. Dette var før Internett var allemannseie og lenge før spilling over internett var vanlig.

 

Da satt vi 3 stykker på mitt soverom og 3 stykker på hans soverom og hadde LAN-parties med 6 stykker! Spilte Duke Nukem, Doom, Red Alert, Championship Manager, Micro Machines og mange andre spill over nettverket. Det var tider det.

 

Var også kult å dra de store beistene av noen PCer over til hverandre og ha LAN-parties over en helg. Man kan si hva man vil om utviklingen, men det var mer sosialt før å spille over nettverk!

 

Hehe.. vi samles enda en 8-10 personer mellom 25 og 43 (!) år og spiller DotA. Det blir ikke så ofte som før, men må si det er gøy enda! :) I linkens barndom var det vel C&C, Red Alert, Duke Nukem og ikke minst Delta Force - "sniper on the hill" det gikk i.. men så var det noen som måtte ødelegge strategispill for ever med å "trene" på fritiden, så nå er det DotA 4 vs 4 det går i - GØY! :)

Lenke til kommentar

Jeg husker så inderlig godt ett bilspill på C64 som jeg aldri har klart å finne igjen.

 

Noen av bilene ligner på en M, andre ligner på "pølse i brød med feil farger". Perspektivet er ovenifra også kjører man rundt og kan da hoppe over elver, gap i veien o.l. Tror fargetemaet er veldig mye pastell, blått og lilla. Innslag av beige innimellom...

 

Fantastisk mange gamle minner fra barndommen :)

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Jeg husker så inderlig godt ett bilspill på C64 som jeg aldri har klart å finne igjen.

 

Noen av bilene ligner på en M, andre ligner på "pølse i brød med feil farger". Perspektivet er ovenifra også kjører man rundt og kan da hoppe over elver, gap i veien o.l. Tror fargetemaet er veldig mye pastell, blått og lilla. Innslag av beige innimellom...

 

Fantastisk mange gamle minner fra barndommen :)

 

Bilspill til C64,som du ikke husker navnet på?

Kunne dette være "motormania" muligens...for det spilte vi MYE.

Lenke til kommentar

Jeg husker så inderlig godt ett bilspill på C64 som jeg aldri har klart å finne igjen.

 

Noen av bilene ligner på en M, andre ligner på "pølse i brød med feil farger". Perspektivet er ovenifra også kjører man rundt og kan da hoppe over elver, gap i veien o.l. Tror fargetemaet er veldig mye pastell, blått og lilla. Innslag av beige innimellom...

 

Fantastisk mange gamle minner fra barndommen :)

 

Bilspill til C64,som du ikke husker navnet på?

Kunne dette være "motormania" muligens...for det spilte vi MYE.

Jeg også tenkte på MotorMania, men der kjørte man jo heller ikke "rundt"... og selv om grafikken var... ja... så var det veeldig morsomt :)

Prøvde det igjen rett før jul, og det var liksom ikke heeelt det samme som når jeg var 10-12 år...

 

Personlig får jeg alltid en tåre i øynene når jeg ser "Save New York" igjen... sukk...

Lenke til kommentar

Håper noen av dere retro-interesserte hiver dere med på retro-konkurransen som jeg har på bloggen min! :) Pr.idag er det så få bidrag der at sjansen for at noen av dere vinner er langt større enn i f.eks. lotto :p

 

Den store retro-konkurransen / c64 forever

 

Har også laget en liten artikkel på retro-musikk (om en kan kalle det det) - der du setter opp WinAmp til å svelge det meste av filformater som finnes der ute (fra nintendo, sega, amiga osv)

 

Winamp retro-edition

 

 

...oooog så en liten artikkel omkring DOSBox om det skulle være interessant :)

 

DOSBox

 

...Amiga Forever 2010 review kommer :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...